شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
فعال‌شدن مجامع فدراسیون‌ها می‌تواند راهگشا باشد
هاشمی‌طبا: با دخالت مستقیم وزیر مخالفم

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی، تنها راهکار حل‌وفصل مسأله دخالت در امور فدراسیون‌ها را فعال شدن مجمع آنها می‌داند. او که در دوره ریاست خود در سازمان تربیت بدنی نیز با این چالش مواجه بوده، معتقد است، فدراسیون‌ها باید خصوصی تلقی شوند.  در ادامه گفت‌وگوی مصطفی‌ هاشمی‌طبا را با «شهروند» درباره این موضوع خاص می‌خوانید:
راهکار شما برای خاتمه ماجرای دخالت وزارتخانه در فدراسیون‌ها چیست؟
بحث دخالت سازمان تربیت بدنی و حالا وزارت ورزش و جوانان در امور فدراسیون‌ها از مدت‌ها قبل وجود داشته و حتی در دوره‌ای که خودم در رأس ورزش حضور داشتم بارها با آن روبه‌رو شدم. راهکاری که به نظر من می‌رسد این است که باید مجامع فدراسیون‌ها فعال شوند. در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که حتی چند ‌سال مجمع یک فدراسیون تشکیل نشده و نهایتا سالی یک‌بار این اتفاق رخ می‌دهد.
پس شما با دخالت مخالف هستید؟
شخصا با دخالت مستقیم وزیر ورزش و معاونانش در امور فدراسیون‌ها مخالفم اما نباید یادمان برود که وزیر ورزش، رئیس مجمع به‌شمار می‌آید و هرکاری که مدنظرش باشد می‌تواند از آن طریق پیگیری کند. وقتی وزیر، مجمع را تشکیل دهد و تعامل بین فدراسیون و وزارت ورزش برقرار شود، یک کار مدیریتی قشنگ صورت می‌گیرد.
طبق قانون، فدراسیون‌ها خصوصی هستند یا دولتی؟
ما در دورانی که حضور داشتیم، اساسنامه‌ای را نوشتیم و به‌تصویب هیأت دولت رسید که فدراسیون‌ها طبق آن خصوصی تلقی می‌شوند. همین ماجرا باعث شده تا دولت به‌صورت مستقیم نتواند در فدراسیون‌ها دخالت کند. تجربه تلخی در فدراسیون فوتبال بعد از جام‌جهانی 2006 داشتیم که کار به تعلیق هم کشید اما بعد از آن هم هیچ تغییری در رویه سازمان تربیت‌بدنی و وزارت ورزش به وجود نیامد.
از نظر شما وزارتخانه فعلی چه رویه‌ای را دنبال می‌کند؟
اشکالی که هم‌اکنون در وزارتخانه وجود دارد این است که بیش از حد به دنبال فدراسیون‌هاست. شاید به این دلیل است که هماهنگی وجود ندارد. البته در دوره قبلی این اتفاقات بسیار بیشتر دیده می‌شد و دایما رؤسا تغییر می‌کردند که برای ورزش مثل سم بود. فدراسیون‌ها را تا حدی که ممکن است باید آزاد گذاشت و در مواقعی که نیاز است از انحراف جلوگیری شود، وارد شد. وزیر و معاونانش باید بیشتر با ادارات کل استان‌ها در ارتباط باشند، زیرا از آن طریق نیز می‌توان به نوعی فدراسیون‌ها را کنترل کرد.
پس اگر فدراسیون‌ها خصوصی هستند، چرا از دولت بودجه می‌گیرند؟
بار دیگر تأکید می‌کنم که تنها راهکار پایان دادن به شایعات، درگیری‌ها و اختلافات، این است که مجامع فدراسیون‌ها فعال‌تر شوند و وزیر حتی اگر بدترین اتفاق را مشاهده کرد، از اختیاراتش در مجمع استفاده کند تا مشکلی از نظر فدراسیون‌های بین‌المللی ایجاد نشود. اتفاقاتی هم که در سال‌های اخیر رخ داد و چند فدراسیون با مشکل تعلیق روبه‌رو شدند، به همین دلیل بود. اگر تغییرات با آگاهی بیشتر و انتخابات فدراسیون‌ها با قانونمندی بیشتر برگزار شود، هیچ وقت مشکلی پیش نخواهد آمد. درست است که فدراسیون‌ها از وزارت ورزش پول دریافت می‌کنند و حتی برخی از آنها توانایی درآمدزایی اندک را هم ندارند اما باید حرف اول و آخر را قانون بزند. اگر همه‌چیز طبق قانون باشد، مطمئنا مشکلی پیش نمی‌آید.


تعداد بازدید :  105