شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
وزارت ورزش وظیفه نظارت و ارزیابی دارد
احمدی: فاصله بین دولت و ورزش بی‌معنی است

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با دفاع از عملکرد مسئولان فعلی این وزارتخانه در رابطه با عدم دخالت در امور فدراسیون‌ها به شکل مستقیم، معتقد است: وقتی فدراسیون‌ها از دولت بودجه کسب می‌کنند باید از دولت نیز فرمان بگیرند و با هدایت وزارت ورزش خط خود را تعیین کنند.  وی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ابتدا این را بگویم که اگر فضای تعاملی میان مجموعه مدیریت در ورزش وجود نداشته باشد، بحث‌هایی این چنین مثل دخالت در امور فدراسیون‌ها به‌وجود می‌آید اما در صورتی این تعامل و هماهنگی وجود داشته باشد، این دخالت‌ها تبدیل به مشاوره می‌شود و هیچ‌کس هم روی آن حساس نیست. همچنین شرایط هر فدراسیونی متفاوت است و نمی‌توان به همه آنها به یک صورت نگاه کرد. خیلی از فدراسیون‌ها هستند که تمام منابع مالی‌شان از طریق وزارت ورزش تأمین می‌شود. برخی دیگر از فدراسیون‌ها که حتی درآمدزایی بالایی دارند، بازهم گاهی اوقات به وزارت ورزش تکیه می‌کنند.»
وی همچنین می‌افزاید: «اکثر فدراسیون‌ها حتی از خودشان یک ساختمان هم ندارند و مجبور هستند که با وزارت ورزش همراهی و همکاری کنند اما به عقیده من نکته‌ای که می‌تواند به کلیت ورزش آسیب بزند، این است که بخواهیم بین دولت و ورزش فاصله ایجاد کنیم. این مسأله با علم به این‌که تمام امورات ورزشی از طریق حمایت پیش می‌رود، منتفی و بی‌معنی است اما متاسفانه در این میان برخی مدیران که از دل دولت به رأس یک فدراسیون می‌رسند، جایگاه قبلی‌شان یادشان می‌رود و کار را خراب می‌کنند.»
معاون وزیر ورزش در ادامه خاطرنشان می‌کند: «متاسفانه در دهه اخیر ما شاهد اظهارنظرهایی از سوی مدیرانی که خودشان دولتی بوده‌اند و از پل دولت در کمیته المپیک یا فدراسیون‌ها پست گرفته‌اند، بوده‌ایم که متاسفانه گذشته خود را زود فراموش کرده‌اند. همان‌هایی که از پل دولت به رأس یک فدراسیون رسیده‌اند، بعد از مدتی که کنار می‌روند، به شکلی عجیب بحث مداخله دولت را مطرح می‌کنند. در همین دوره اخیر انتخابات کمیته ملی المپیک علی‌آبادی و برخی دیگر از دوستان که در دوره‌های قبلی از پل دولت به رأس این کمیته رسیده بودند، آن‌جا تا بحث نظارت و جابه‌جایی پیش می‌آمد دخالت دولت را مطرح می‌کردند.»
رئیس انجمن ورزشی نویسان در رابطه با این‌که‌ هاشمی‌طبا اعلام کرده فدراسیون‌ها باید خصوصی تلقی شوند، می‌گوید:  «فدراسیونی که ادعای خصوصی بودن می‌کند باید صفر تا صد امور را خودش پیش ببرد نه این‌که دایما دستش به سوی وزارتخانه دراز باشد. فدراسیون جهانی هر رشته هم منتظر اتفاق در ایران نیست، بلکه همین دوستان شیطنت می‌کنند و اخبار دروغ به خارج از کشور انتقال می‌دهند که درنهایت به ضرر ورزش ایران به پایان می‌رسد. دقیقا مثل‌ سال 2006 در فدراسیون فوتبال که متضرر اصلی فوتبال کشورمان بود. در فدراسیون همه چیز خوب پیش می‌رود تا زمانی که بحث نظارتی و ارزیابی به وجود می‌آید، آن موقع است که برخی موضع ضددولتی می‌گیرند.» وی در پایان می‌افزاید: «شخصا مخالف دخالت دولت در هر زمینه‌ای از ورزش هستم اما وزارت ورزش وظیفه دارد حمایت، نظارت و پشتیبانی را انجام دهد. این حق وزارتخانه است که اگر تخلفی صورت بگیرد، وارد شود. اگر این اتفاق صورت نگیرد برخی فدراسیون‌ها برای رؤسایشان تبدیل به پایگاه شخصی می‌شوند اما اگر همه به وظیفه خود عمل کنند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.


تعداد بازدید :  169