شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
دخالت، در حد توصیه آیین‌نامه‌ای باشد

داریوش مصطفوی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال

بحث دخالت وزارت ورزش یا همان سازمان تربیت بدنی سابق چیز جدیدی نیست و از اول انقلاب که من یادم می‌آید این مسائل وجود داشته است. همواره در دهه‌های گذشته مشاهده کردیم که مسئولان رده‌بالای ورزش کشور خیلی از مواقع دستوری با رؤسای فدراسیون‌ها کار کرده‌اند و بیشتر نظرات شخصی خود را ترتیب‌اثر داده‌اند. البته در کل این ماجرا 2 وجه دارد. یکی این‌که چقدر رؤسای فدراسیون‌ها دخالت‌پذیر هستند و دوم این‌که چقدر فدراسیون‌ها از نظر مالی در مضیقه قرار دارند.  وزارت ورزش در این میان می‌گوید، وقتی ما پول فدراسیون‌ها را می‌دهیم، چرا نباید دخالت کنیم که شاید مبنا و معیار درستی نباشد اما این مسأله جا افتاده. بهتر است که دخالت وزارت ورزش در حد توصیه‌های آیین‌نامه‌ای باشد نه این‌که در مسائل فنی و مدیریتی فدراسیون‌ها دخالت کند. مثلا بحث انتخاب سرمربی و مسئولان دیگر فدراسیون باید از سوی رئیس صورت بگیرد زیرا او رأی اعتماد مجمع را گرفته و در حیطه فدراسیون خود می‌تواند از اختیاراتش استفاده کند. درکل جا افتادن این مسأله نیاز به یک تعامل همه‌جانبه دارد تا همه افکار قبلی پاک شود و تغییر کند. شاید الان هم ایراداتی از وزارت ورزش گرفته شود که چرا در مثلا فوتبال دخالت می‌کند اما این مسأله تقصیر مسئولان فعلی هم نیست و از پایه، کار ما ایراد دارد. در کشورهایی که این فرهنگ وجود دارد، دخالت زیاد نیست اما در کشور ما ریشه این کارها متفاوت است.  
در نوع فعالیت‌های فعلی می‌توان دخالت را در ریشه کار مشاهده کرد. همین رؤسایی که از دخالت وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون انتقاد می‌کنند، خودشان در انتخابات هیات‌های استانی صد‌درصد دخالت دارند، پس باید توقع دخالت وزارت ورزش را هم داشته باشند اما متاسفانه تا نوبت به خودشان می‌رسد، همه‌چیز تغییر می‌کند. یکی از ابزارهای وزارت ورزش نیز در مقابله با صحبت‌های رؤسای فدراسیون‌ها پول ندادن و تزریق بودجه کم به فدراسیون‌هاست. این مسأله باعث می‌شود رئیس آن فدراسیون برای پیش بردن امورات روزمره حتی دچار مشکل شده و به وزارت ورزش می‌رود. این‌جا همان جایی است که وزارت ورزش به خودش اجازه دخالت می‌دهد و اعلام می‌کند که من بودجه می‌دهم اما باید کارهایی را که ما می‌گوییم ، انجام بدهی.
یکی از راهکارهای اجرایی می‌تواند ارجاع به اساسنامه فدراسیون‌ها باشد. ابتدا قوانین داخلی توسط رؤسای فدراسیون‌ها درنظر گرفته شود و سپس آنها به اساسنامه‌های فدراسیون‌های بین‌المللی استناد کنند. 


تعداد بازدید :  191