شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
مرز بین دخالت و هدایت مشخص نیست

محسن مهرعلیزاده مدير كل اسبق سازمان تربیت‌بدنی

از بعد سازمانی و اداری، فدراسیون‌ها تشکیلات غیردولتی محسوب می‌شوند و بر این اساس دولت نباید در امورات آنها دخالت داشته باشد. این مسأله فقط ذکر قانون است و چیزی از جزییات آن در رابطه با چگونگی ارتباط میان وزارت ورزش و فدراسیون‌ها نگفتیم اما به آن معنا نیست که نظارت و برنامه‌ریزی از سوی دولت در فدراسیون‌های ورزشی وجود نداشته باشد. فدراسیون‌ها باید در مجامع، انتخابات، انتصابات و... تابع قوانینی که وزارت ورزش برایشان وضع کرده باشند، چون کارنامه وزارت ورزش به عملکرد همین فدراسیون‌ها بستگی دارد.   
از بعد مالی هم وقتی فدراسیون‌ها از وزارت ورزش و در کل دولت کمک دریافت می‌کنند و حتی بیشتر فدراسیون‌ها تمام منابع مالی‌شان را از این طریق تأمین می‌کنند، پس باید مقابل این سازمان پاسخگو هم باشند. حال این‌که مرز بین دخالت و هدایت کجاست، باید در کار مشخص شود و نمی‌توان به طور کلامی، حدی را مشخص کرد.   شاید از دیدگاه من، مشورت دادن وزیر به رئیس فدراسیون هم دخالت باشد اما دیگری آن را فقط راهنمایی تلقی کند. درکل اگر حساسیتی روی این مسأله به وجود نیاید و همه‌چیز شفاف صورت پذیرد، نیازی هم به این بحث‌ها نیست.   
در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی وجود دارند و نمی‌توان قوانین داخلی کشور را با قوانین بین‌المللی مقایسه کرد. مثلا در کشورهای غربی نقش مداخله دولت در ورزش بسیار پایین است البته از نظر مالی نیز دولت حمایت زیادی از فدراسیون‌ها نمی‌کند و فدراسیون‌ها برای خودشان درآمدزایی می‌کنند. آن‌جا نقش فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک در ورزش قهرمانی بسیار پررنگ‌تر از وزارت ورزش است اما در کشور ما این‌گونه نیست و هر اتفاق و ناکامی که رخ می‌دهد، همه به سراغ وزارتخانه می‌روند.   
از سویی دیگر در کشورهای عربی، فدراسیون‌ها کاملا دولتی هستند و از طریق دولت تأمین می‌شوند که دخالت نیز بسیار زیاد دیده می‌شود.  
به نظرم برگزاری مجمع در زمان رخ دادن اختلافات مشکلی را حل نمی‌کند و اتفاقا به این اختلافات دامن می‌زند زیرا همان‌طور که گفتم مرز بین دخالت و هدایت مشخص نیست. باید تکلیف دخالت وزارت ورزش در فدراسیون‌ها به صورت شفاف و واضح مشخص شود تا اختلافات به حداقل برسد.   
این یک رابطه دوطرفه میان وزارتخانه و فدراسیون است و بهتر است فدراسیون‌ها تصمیم وزارت ورزش را بپذیرند زیرا با رایزنی که با مسئولان داشتند، سرکار آمده‌اند و حالا باید با آنها هماهنگ باشند. از طرف مقابل هم وزارت ورزش با وجود این‌که پول به فدراسیون‌ها تزریق می‌کند، برای فدراسیون‌های قانونمند راه را باز کند. اگر وزیر و به‌ویژه معاونانش با فدراسیون‌ها تعامل بهتری داشته باشند، مشکلات خیلی زودتر از آن‌که به اختلاف برسد، حل می‌شود. 


تعداد بازدید :  224