شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
د‌یار

4000نفر در سیستان ‌و بلوچستان شناسنامه ندارند
نماینده مردم چابهار گفت:  در استان 4000نفر فاقد شناسنامه هستند.  
به گزارش ایسنا، یعقوب جدگال در شورای ثبت احوال نیکشهر افزود:  بیشتر افراد فاقد شناسنامه در شهرستان نیکشهر ساکن هستند.  
وی بیان کرد:  یکی از مشکلات استان دیرثبتی یا عدم‌ثبت اطلاعات فوت، طلاق و ازدواج است.  
نماینده مردم چابهار گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده در جعل شناسنامه باید طرح صدور شناسنامه مکانیزه در تمام استان اجرایی شود.  
جدگال بیان کرد:  استان سیستان‌وبلوچستان از جمله استان‌های کشور است که نسبت به سایر استان‌ها در ثبت وقایع حیاتی از جمله ثبت مرگ‌ومیر با مشکلات بیشتری مواجه است.  
وی عدم‌اطلاع مردم از قوانین ثبت از جمله ثبت در مهلت قانونی 10روز برای وفات و 15روز برای فوت را یکی دیگر از دلایل ثبت نکردن یا دیرثبت کردن این وقایع عنوان کرد و افزود:  بی‌شناسنامه بودن پدر نوزاد و ثبت‌نشدن ازدواج پدر و مادر که هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همچنین همجواری با افغانستان و پاکستان و تردد و سکونت افراد بیگانه در این استان از جمله عواملی است که از گذشته تاکنون باعث کم‌ثبتی و دیرثبتی وقایع مرگ و میر، ازدواج و ولادت شده است.  
دکتر محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در جلسه شورای هماهنگی ثبت‌احوال شهرستان نیکشهر استان سیستان‌وبلوچستان از برطرف شدن مشکل فقدان شناسنامه در استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و گفت:  کمیته‌ای برای رفع مشکلات این افراد تشکیل شده که از ابتدای امسال فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.  
وی گفت: تلاش تمامی پرسنل سازمان ثبت‌احوال کشور این است که تمامی وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام شود.  
وی افزود:  ثبت ولادت در 15روز، فوت 10روز و ازدواج و طلاق در مهلت قانونی انجام می‌شود و این توفیق بزرگی است که سازمان ثبت‌احوال برای خود تعریف کرده است.  

1100هکتار از اراضی کشاورزی بشرویه زیرکشت زعفران رفت
سرپرست جهاد کشاورزی بشرویه گفت: در حال حاضر 1100هکتار از اراضی شهرستان بشرویه زیرکشت زعفران است.   
حسین سرچاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پارسال 3500کیلوگرم زعفران از اراضی بشرویه برداشت شد و ارزش ریالی این محصولات 65‌میلیارد ریال بود.   
وی از فعالیت 1700نفر در زمینه کشت زعفران در بشرویه خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 2200کیلوگرم زعفران از اراضی کشاورزی برداشت شود.   
سرپرست جهادکشاورزی بشرویه افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران و ارتقای سطح مدیریت مزرعه، مبارزه با علف‌های هرز و تغذیه باغات با ریزمغذی‌ها در زمان مناسب در مناطق مختلف را که آب کافی در دسترس است از جمله سیاست‌های جهادکشاورزی در راستای افزایش کمی و کیفی زعفران اعلام کرد.   
سرچاهی خاطرنشان کرد: درمان آسم، کاهش چربی‌خون، نشاط‌آور بودن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطانی از جمله خاصیت‌های درمانی زعفران است.   

تویسرکان نیازمند بازارچه دایمی فروش گردو
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: این شهرستان برای ایجاد بهره‌وری حداکثری از محصول چندمنظوره گردو، به یک بازارچه دایمی فروش این محصول نیاز دارد.   
محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایسنا  با تأکید بر مطلب فوق افزود: احداث بازارچه دایمی گردو علاوه بر تأمین فضای مناسب برای اسقرار فروشندگان این محصول کشاورزی، موجب جذب بیش از پیش گردشگران و معرفی دیگر سوغات تویسرکان می‌شود.   
وی اضافه کرد: همچنین ایجاد بازارچه دایمی این امکان را فراهم می‌کند که نظارت دقیق و مستمر به لحاظ کیفیت، بسته‌بندی و قیمت بر محصولات گردوی شهرستان وجود داشته باشد.   
مفتح با اشاره به فروش گردو و سوغات تویسرکان به‌صورت خودجوش و بدون استفاده از یک فضای متمرکز گفت: مسئولان با درآمدزایی اقتصادی به این شیوه مخالف نیستند، اما ایجاد بازارچه دایمی هم به نفع فروشندگان و هم به نفع خریداران گردو و سوغات شهرستان است.   
وی تصریح کرد: تویسرکان باید از ظرفیت محصول گردوی خود که شهرتی جهانی دارد در جذب بیشتر گردشگران، ایجاد صنایع تبدیلی و بهبود فضای اقتصاد و کسب و کار شهرستان نهایت بهره را ببرد.    تویسرکان به‌عنوان پایتخت تولید گردوی مرغوب کشور از ابتدای شهریور هر‌سال شاهد حضور فروشندگان گردو و سوغات شهرستان در کنار جاده‌های ارتباطی این شهرستان است که علاوه بر گردو اقدام به عرضه محصولاتی همچون عسل، سیر ترشی، سماق، بادام و سیر نیز می‌کنند و با استقبال قابل توجهی از سوی گردشگران مواجه می‌شوند.  


تعداد بازدید :  287