شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
موج سرگردان کنسرت‌های موسیقی در کرمانشاه آرام شد
ساز مخالف سودجویی‌ها با هنر فاخر

بالاگرفتن تب برگزاری کنسرت در کرمانشاه صرفا با هدف سودجویی و بدون توجه به نیازهای فرهنگی جامعه، ظرفیت استفاده از هنر موسیقی برای جریان سازی‌های اثرگذار در فرهنگ ایرانی و اسلامی را با چالش مواجه کرد و موجب تصمیمی به‌موقع برای تعدیل برگزاری بی رویه کنسرت‌ها شد.   
به گزارش مهر، موج درخواست برای برگزاری کنسرت‌های پیاپی شاید از اواخر‌ سال گذشته و روزهای ابتدایی ‌سال جدید در کرمانشاه به شکلی باور نکردنی بالا گرفت.   اظهارات یکی از مسئولان حوزه موسیقی مبنی بر برگزاری هر هفته یک کنسرت در کرمانشاه نیز از مواردی بود که نشان می‌داد در خواست‌ها برای برگزاری چنین برنامه‌هایی زیاد شده است.  
برگزاری چندین کنسرت موسیقی ظرف چندماه در کرمانشاه پدیده‌ای بود که تقریبا می‌توان آن‌را بی‌سابقه خواند. تردد هوایی و زمینی خواننده‌هایی که دست‌مزد‌های میلیونی می‌گیرند و البته سودهای میلیونی هم نصیب برگزار‌کننده آن می‌کنند.  
تردیدی نیست که برگزاری هدف‌مند، با تعداد مشخص و سازماندهی شده برنامه‌های موسیقی منطبق با ذائقه فاخرپسند ایرانی در ایجاد فضایی برای آرامش روانی و شادابی فکری جامعه مؤثر است اما در شرایطی که سودجویی از یک کار هنری هدف اول می‌شود تجربه‌ای ناموفق مثل کرمانشاه رقم خواهد خورد.  
در این میان اما عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت شرایط بعد از فضایی را که ایجاد شده بود، می‌توان مثبت ارزیابی کرد.   
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت عملکرد صحیح و ظریف در حوزه فرهنگ مخصوصا موسیقی اظهار داشت: در شرایطی که هجمه فرهنگی دشمن از هزاران کانال تلویزیونی و رادیویی با شدت خاصی دنبال می‌شود وظیفه ما چنگ‌زدن به دامان تولیدات فاخر و غنی براساس داشته‌های اصیل ایرانی اسلامی است.  
ابراهیم رحیمی زنگنه اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند به‌عنوان یک هنر با ظرفیت‌های بالا در خدمت اشاعه این فرهنگ و مقابله با تهاجم فرهگی قرار گیرد، موسیقی فاخر است که البته در کارزار مقابله با تهاجم فرهنگی قطعا اولویت اول نیست اما به‌هرحال از ابزار‌های مؤثر است.   وی ادامه داد: موسیقی باید بستر و ابزاری باشد برای آنچه آن‌را فرهنگ اصیل می‌دانیم. کما این‌که در بسیاری از موضوعات مختلف مانند موسیقی دفاع مقدس، موسیقی مقاومت آثار بسیار عمیق و خاطره‌انگیزی وجود دارد که هرگاه از هر رسانه یا تریبونی به آن پرداخته شود جریان‌ساز است.  
این مسئول فرهنگی با اشاره به انتقاداتی که در حوزه برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کرمانشاه شنیده می‌شود، اظهار داشت:   اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس شاخص‌هایی که در رابطه با اعطای مجوز دارد عمل کرده است اما هیچ نقش دیگری در برنامه‌ریزی یا اجرای این کنسرت‌ها نداشته است.  
وی گفت: از بودجه 800‌میلیون ریال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بالغ بر 600‌میلیون ریال برای فعالیت‌های قرآنی و مسجد محور هزینه‌شده به‌گونه‌ای که بیش از 42 محفل انس با قرآن را داشتیم این درحالی است که حتی یک ریال بودجه برای موسیقی  یا کنسرت‌ها هزینه نشده است.  
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به چند بعدی‌بودن وظیفه فرهنگ و ارشاد و شرایط ویژه امروز اظهار داشت: در این راستا درخواست‌های متعددی برای برگزاری برنامه‌های موسیقی‌محور و کنسرت‌ها داشتیم که از ابتدای ‌سال تاکنون مجوز برگزاری 7 کنسرت موسیقی صادر شده است.  
وی افزود: در میان این برنامه‌ها تنها 2 مورد از مجوزها مربوط به موسیقی پاپ بوده است که فارغ از برخی نگرانی‌ها که از روی دغدغه  و فرهنگ دوستی اظهار می‌شود می‌توان بقیه موارد را انتقاداتی ناشی از بزرگ‌نمایی‌ها عنوان کرد.  
رحیمی زنگنه درخواست‌ها را برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی زیاد عنوان کرد و گفت: این موضوع که برگزاری این کنسرت‌ها برای برگزار‌کننده آن می‌تواند سودآور باشد وجود دارد اما اداره کل ارشاد به هیچ وجه در برگزاری‌ها ذینفع نیست.  
وی افزود: در مدیریت و برنامه‌ریزی برای مسائل فرهنگی اینگونه نیست که فقط و تنها به این دلیل که ارشاد مجوز را صادر می‌کند، هجمه‌ها را متوجه این مجموعه کرد، بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی دیگر در استان باید در مدیریت و همفکری برای تبدیل یک تجربه خام به راهکار صحیح کمک کنند.  
برگزاری برنامه‌های مربوط به موسیقی و کنسرت‌ها در صورتی که ذائقه مردم کرمانشاه، نیاز روز و دغدغه‌های فرهنگی لحاظ‌شده و البته زیرساخت‌های برگزاری آنها مهیا شده باشد و کار به دست کاردان سپرده شود قطعا موضوعی نیست که مورد مخالفت قرار گیرد.   اما با کمال تأسف دیده می‌شود که افرادی که سررشته چندانی از این موسیقی و هنر نداشته‌اند با تبدیل شدن به یک واسطه برای فراهم کردن زمینه حضور خواننده‌های مختلف به برخی نیاز‌های کاذب دامن می‌زنند و تنها سودجویی را هدف شماره یک خود قرار می‌دهند.  
به عنوان مثال تبلیغات کاذب زیاد برای برگزاری یک کنسرت پاپ در مقابل یک سکوت معنادار برای برگزاری کنسرت یک خواننده محبوب موسیقی عرفانی باعث می‌شود که در فضای عمومی استقبال از موسیقی سنتی کمتر شده و حتی به تعطیلی برخی سانس‌ها بیانجامد. این درحالی است که درصورت یک تبلیغات معمولی و انجام یک‌سوم پشتیبانی‌های کاذب از کنسرت‌های دیگر، برنامه موسیقیايی عرفانی و سنتی مثل همیشه مورد استقبال واقع می‌شود.  
حتی برنامه تعدیل تعداد موسیقی‌های پاپ در برابر موسیقی اصیل ایرانی هم باعث می‌شود که صدای برخی واسطه‌های سودجو بلند شود و نسبت به این موضوع که در واقع نوعی حمایت از هنر ایرانی و فاخر است اعتراضات را آغاز کنند درحالی‌که بسیاری از اقشار هنری و فرهنگی از این اقدام استقبال کرده‌اند.  
در رابطه با تعدیل برگزاری برنامه‌های موسیقی پاپ در کرمانشاه یکی از فعالان فرهنگی، روزنامه‌نگار و کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات اظهار داشت: گرچه هر محدودیت ناگهانی در این حوزه می‌تواند قابل نقد باشد اما تردیدی نیست که بر یک آغاز بی‌برنامه و بدون پیشنه هم نقد بیشتری وارد است.  
حامد پورجعفری اظهار داشت: پس از سال‌ها که در کرمانشاه شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی نبودیم به یکباره بدون توجه به این‌که چه کسی و برای چه مخاطبی می‌خواند کنسرت‌های متعددی مجوز گرفت و اجرا شد که در لایه‌های زیرین کاملا احساس می‌شد که به‌جای دغدغه فرهنگی اهداف مالی مطرح است.  
وی افزود: باید این سؤال را پرسید وقتی دوستان ادعا می‌کنند برگزاری کنسرت‌های پاپ موجب ایجاد یک فضای شاد برای اقشار جامعه می‌شود تاکنون اندیشیده‌اند که چند‌درصد از این اقشار  توانایی خرید بلیت‌های 70‌هزار تومانی موسیقی پاپ را دارند؟ پاسخ این سؤال روشن است و باید گفت که این دست موسیقی‌ها بیشتر به درد قشر مرفه جامعه می‌خورد.  
این فعال فرهنگی تصریح کرد: برخی هم با مطالبه برگزاری متعدد کنسرت‌های پاپ ادعا می‌کنند که این رویه باعث تولید فرهنگ می‌شود. این نکته قابل بحث است که این دوستان با برگزاری کنسرت‌های دوساعته و در چند سانس چه فرهنگی را می‌خواهند تولید کنند؟


تعداد بازدید :  270