شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
مصرف خودسرانه دارو و خطر آسیب کبدی

|  محسن اسماعیلی  | متخصص
بیماری‌های گوارش   |  
کم بودن آنزیم‌های کبدی دلیلی بر بیماری نیست. افزایش بیش از حد تعداد آنزیم‌های کبدی، بیماری است و زمانی که میزان این آنزیم‌ها در خون زیاد شود، تهدیدی برای وارد شدن آسیب به سلول‌های کبدی است.
روزانه تعداد مشخصی از آنزیم‌های کبدی وارد خون می‌شوند، اما ورود بیش از حد این آنزیم‌ها به خون نشان‌دهنده آسیب سلول‌های کبدی و یک زنگ خطر است. ورود بیش از حد آنزیم‌های کبدی به خون می‌تواند به معنای آسیب دیواره سلول‌های کبدی باشد و این امر به علل متفاوتی اتفاق می‌افتد.  کبد چرب یکی از دلایل مهم افزایش آنزیم‌های کبدی در خون است. میزان این آنزیم‌ها در خون نشان‌دهنده شدت بیماری است. به‌عنوان مثال شمار آنزیم‌های کبدی در خون افرادی که به هپاتیت B یاC حاد مبتلا هستند، بسیار زیاد است. اما تعداد این آنزیم‌ها در نوع مزمن بیماری‌های مذکور به نسبت نوع حاد کمتر است.
نارسایی ناگهانی قلبی نیز از آن‌جا که موجب کاهش خونرسانی به کبد می‌شود از دلایل افزایش آنزیم‌های کبدی است. علاوه بر آن مصرف خودسرانه دارو نیز موجب آسیب دیدن کبد و افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شود.
افزایش آنزیم‌های کبدی با تشخیص به موقع قابل درمان و کنترل است. این اختلال شایع و در هر دو جنس زن و مرد به یک اندازه است. این بیماری با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کبد چرب رو به افزایش است.


تعداد بازدید :  140