شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
نان جو را فراموش نکنیم

|  ‌مریم شیرمستی  | کارشناس تغذیه |

نان جو یکی از بهترین انواع نان است که در گذشته استفاده می‌شده، اما امروز از برنامه غذایی مردم کنار رفته است.
نان یکی از مهم‌ترین ارکان غذایی ایرانیان است. نان‌های مختلفی جهت مصرف در بازار وجود دارد، اما لازم است نانی را انتخاب کنیم که کمترین ضرر و بیشترین سود را داشته باشد.
نان‌های تیره و سبوس‌دار از نظر غذایی غنی‌تر هستند. فیبر و سبوس موجود در این نان‌ها احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند و احتمال ابتلا به دیابت و بالا رفتن کلسترول و تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهند.  نان‌های سبوس‌دار علاوه‌بر ارزش غذایی بالا، حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌های گروه B هستند و علاوه‌بر آن برخی از آنها با آهن و اسیدفولیک غنی شده‌اند.  نان سنگک و بربری از نان‌های حاوی سبوس هستند. بهتر است از نان‌های فانتزی که آرد سفید در آنها بیشتر است، کمتر استفاده شود. البته موضوع دیگری که بر کیفیت انواع نان اثر دارد آن است که آیا نان به صورت تخمیری عمل آمده یا به آن جوش شیرین اضافه شده است.
نان جو نیز ازجمله دیگر نان‌های مفید است. این نان در گذشته به عنوان غذا استفاده می‌شده و انرژی و قدرت بدنی افراد را افزایش می‌داده است، اما متاسفانه امروز از برنامه غذایی مردم کنار گذاشته شده است.
البته قیمت نان نیز در انتخاب مردم تأثیر دارد. علاوه بر آن نان‌های لواش سریع‌تر پخته می‌شوند و فرد زمان کمتری را باید در انتظار خرید نان بماند.


تعداد بازدید :  266