شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
آغاز رایزنی تجار و صنعتگران، خودروسازان و قطعه‌سازان روس در ایران؛
برنامه ویژه گسترش تجارت نفتی،کشاورزی و صنعتی با روسیه
تأسیس بانک مشترک، خرید مواد غذایی از ایران و تهاتر کالای پتروشیمی بررسی می‌شود

گروه اقتصادی شهروند| برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اتاق بازرگانی ایران بهانه‌ای بود تا تجار و فعالان اقتصادی روسیه برای مذاکره با همتایان‌شان روز سه‌شنبه به ایران سفرکنند. این هیأت که گفته می‌شود صنعتگران و تجار حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی نیز در میان‌شان هستند، قرار است تا درخصوص مباحثی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، لوله‌های پلی‌اتیلن، انواع خودرو، ماشین‌سازی، حمل‌ونقل، راه‌آهن، ماشین‌آلات کشاورزی، تراکتور و کمباین‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، دام و طیور، صنایع غذایی، ریخته‌گری، ساختمان و بانکی فعالیت کنند.
از سوی دیگر گفته می‌شود مذاکرات زیادی بین دو کشور درمورد تجارت در زمینه میوه، خشکبار و موادغذایی صورت‌گرفته است که در صورت موافقت طرف روس این اقلام از ایران به این کشور صادر شود. البته با وجود تأسیس بانک مشترک ایران و روسیه در مسکو، همچنان برخی مشکلات تجاری نظیر نقل و انتقال پول میان دو کشور وجود دارد که انتظار می‌رود در آینده نزدیک حل شود.
این درحالی است که در حوزه نفت نیز اخبار تازه‌ای در مورد تجارت ایران با روسیه در پی داشته است. در این خصوص روز دوشنبه خبر آمده است که دور جدید مذاکرات نفتی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به مدت دو روز به میزبانی تهران آغاز شده و این درحالی است که احتمال تهاتر محصولات پتروشیمی، مواد افزودنی شیمیایی و کاتالیست یکی از محورهای مذاکرات دو‌جانبه است. این احتمال در شرایطی قوت گرفته است که بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا هرگونه تهاتر نفت خام با روسیه یا فروش نفت ایران توسط این کشور را تکذیب کرده است. افزون بر این وزارت نفت در دور جدید همکاری‌های خود در نظر دارد تا با کشورهای چین و روسیه فعالیت‌های نفتی تازه‌تری داشته باشد تا سهم شریک استراتژیک خود را در این حوزه نیز کم نکرده باشد. در این زمینه اما منصور معظمی معاون وزیر نفت گفته است: با چینی‌ها و روس‌ها کار جدی را آغاز کردیم، چنانکه وزیر نفت به جای وزیر خارجه رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه است و برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مشترک کار خوبی را آغاز کرده‌ایم. وی تأکید کرد: ‌روسیه شریک استراتژیک ایران است و در هر موردی که بتوانیم ازجمله نفت با آنها همکاری خواهیم کرد.
حوزه صادرات مواد غذایی اما یکی دیگر از حوزه‌هایی است که کشورمان می‌تواند درخصوص آن تجارت مناسبی با روس‌ها داشته باشد؛ زیرا در آخرین اخبار در این خصوص اعلام نیاز روسیه مبنی بر واردات موادغذایی از ایران موجب شده است تا شرکت‌های بخش خصوصی ایران با شرکای روس خود وارد مذاکره شوند.  گفتنی است که عمده محصولات کشاورزی صادراتی به روسیه شامل انواع میوه و صیفی‌جات مانند پسته، پرتقال، انگور، هندوانه، خربزه، سیب، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل،‌ آلو، کیوی، زرشک، بادمجان، خیار، هویج، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و...  است. که سهمی بالغ بر 44‌هزار و 977 دلار از کل ارزش صادراتی محصولات کشاورزی به روسیه در پنج‌ماه نخست را شامل می‌شود.

 


تعداد بازدید :  87