شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
ویدئو‌های تهدید‌آمیز داعش دامان پوتین را هم گرفت

انتشار ویدئو‌های هولناک و تهدید‌آمیز از سوی تروریست‌های داعش اتفاق تازه‌ای نیست و ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت‌های رسانه‌ای داعش و عملیات‌های این گروه تروریستی وجود دارد.  با این حال اما فیلمی که اخیرا توسط داعش منتشر شد دیگر سربریدن خبر‌نگار‌های آمریکایی نیست و مخاطب آن نیز باراک اوباما و متحدان اروپایی‌اش نیست و این‌بار قرعه به نام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهوری روسیه افتاده ‌است.
در این ویدئو، تروریست‌ها در کنار یک جت جنگده روسیه ارتش بشاراسد خود‌نمایی می‌کنند.  متن این پیام ویدئویی به گزارش خبرگزاری فرانسه به این شرح است: «ولادیمیر پوتین، این پیغامی برای توست. اینها جت‌هایی است که تو برای بشاراسد فرستاده‌ای و به خواست خدا ما آنها را برای تو خواهیم فرستاد.  این را به خاطر داشته‌ باش.» این سخنان از سوی یکی از اعضای داعش و به زبان عربی بیان شد، البته برای آن‌که ولادیمیر پوتین نیز از محتوای این پیام آگاه شود زیرنویسی به زبان روسی نیز در طول ویدئو به چشم می‌خورد.  تروریست‌های داعش در ادامه این ویدئو می‌گویند: «ما به خواست خدا چچن و کل قفقاز را آزاد خواهیم کرد. دولت اسلامی در حال گسترش است و به خواست خدا گسترش خواهد یافت.  تاج و تخت شما به لرزه افتاده‌ است و در معرض خطر است و زمانی که ما به سراغ تو بیاییم سقوط خواهد کرد چرا که خدا به راستی با ماست.»
روسیه از متحدان قدیمی دولت اسد به شمار می‌رود و تنها بخش باقی‌مانده از نیروی دریایی‌اش در منطقه مدیترانه نیز در بندر طرطوس سوریه قرار دارد و روسیه نیز تامین‌کننده اصلی تسلیحات نظامی سوریه است.  دولت پوتین در آغاز جنگ داخلی سوریه خواستار مصالحه و گفت‌وگو با دولت اسد شد، هر چند  در ادامه، مخالفان اسد هرگز تمایلی به ایجاد روابط با یکدیگر نشان ندادند.
جای تعجب نیست که داعش در پیغام خود به پوتین به چچن و قفقاز اشاره می‌کند. امروز نشانه‌ زیادی از قیام چچن که از شدید‌ترین خشونت‌های دهه گذشته بود به چشم نمی‌خورد، اما اقدامات روسیه در حکومت بر مناطق شمالی قفقاز، احتمال بروز جریان‌های افراط‌گرایی در این مناطق را افزایش می‌دهد.  ترس از اقدامات احتمالی تروریست‌های مرتبط با این مناطق در جریان المپیک زمستانی سوچی در روسیه، یکی از چالش‌های امنیتی دولت روسیه در سال‌های اخیر به شمار می‌رفت.


تعداد بازدید :  55