شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر خارجه دانمارک:  
امیدواریم غرب در مبارزه با تروریسم جدی باشد
رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر خارجه دانمارک با تأکید بر این‌که مبارزه با تروریسم نیازمند یک تصمیم جمعی در عرصه جهانی است، اظهارداشت: ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم جدی است و تمام تلاش خود را در این عرصه به‌کار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در این دیدار که در مشهد مقدس انجام شد، گفت:   نتیجه ادامه حرکت‌های تروریستی در منطقه، گسترش خشونت و ادامه آن بی‌ثباتی در منطقه و بی‌ثباتی در جهان است. رئیس‌جمهوری افزود: هنوز تغییر عمده‌ای در حمایت برخی از کشورها از تروریست‌ها در منطقه مشاهده نکرده‌ایم و تروریست‌ها همچنان تجهیز و حمایت می‌شوند. باید کاری کرد که آنها به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند. روحانی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه دانمارک مبنی بر آمادگی برخی کشورهای غربی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق، گفت: ما خوشحالیم که بعد از سال‌ها، غرب این واقعیت روشن را که ایران پیوسته بر آن اصرار داشت، دریافته است و امیدواریم در این مسأله جدی باشد.   
پروژه راه آهن ایران، ترکمنستان، قزاقستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس جمهوری پیش از عزیمت به قزاقستان در فرودگاه مهرآباد تهران گفت:  امسال پروژه راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی با بیان این مطلب افزود: تا تاجیکستان نیز مسیر راه آهن دیگری وجود دارد که انجام می‌شود و چین، تاجیکستان و افغانستان تا خلیج فارس را به هم متصل می‌کند.  
روحانی گفت: در منطقه طرح‌های بسیار مهم اقتصادی و زیربنایی بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه تاجیکستان و ترکمنستان درحال اجرا است.
او همچنین محور گفت و گوهای خود با رئیس‌جمهوری قزاقستان و سایر مقامات را دوجانبه ذکر و اضافه کرد: البته مسائل منطقه‌ای نیز به دلیل حساسیت مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد.  
روحانی در تشریح سفر پنج روزه خود به دو کشور قزاقستان و تاجیکستان گفت:  دو روز این سفر برای دیدار دو‌جانبه در کشور قزاقستان، دو روز برای کشور هم فرهنگ و هم زبان، تاجیکستان و یک روز نیز برای شرکت در اجلاس شانگهای در تاجیکستان اختصاص دارد.
رئیس‌جمهوری توضیح داد:  به دلیل بحران منطقه، مسائل اروپای شرقی، اوکراین و همچنین عراق، سوریه و فلسطین، اجلاس شانگهای اهمیت دوچندان دارد.
روحانی با بیان این‌که سازمان همکاری‌های شانگهای عمدتا امنیتی و نظامی است، گفت:  این کشورها به دنبال برقراری امنیت بیشتر در این منطقه هستند.
وی اضافه کرد: در این اجلاس روسیه، چین، هند، پاکستان و دیگر کشورهای عضو یا عضو ناظر شرکت می‌کنند که فرصتی برای سخنرانی و بازگو کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان: افراطیون نمی‌توانند روابط ایران و سودان را مخدوش کنند
ماجرای اخراج رایزن فرهنگی ایران از سودان به دستور دولت سودان روز گذشته واکنش معاون عربی، آفریقایی وزارت امورخارجه را برانگیخت. حسین امیرعبداللهیان، با بیان این‌که شرایط دولت سودان را درک می‌کنیم، افزود: اتهام بی‌اساس برخی رسانه‌ها و افراد در این کشور با هدف انحراف افکارعمومی از مشکل اصلی جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. وی گفت: این در شرایطی است که صهیونیست‌ها در جنگ اخیر غزه از مقاومت و مردم غزه و فلسطین به شکل آشکار و به سختی شکست خوردند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با تأکید بر این‌که به دشمنان اجازه نخواهیم داد درگیری شیعه و سنی را در سودان ایجاد کنند، افزود:   رایزنی‌های رسمی دو کشور برای عبور از موضوع فعالیت مراکز فرهنگی دو کشور در تهران و خارطوم ادامه دارد. دولت سودان دستور بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و اخراج دیپلمات‌های ایرانی‌ای که در این مرکز کار می‌کنند را صادر کرده است. گمان می‌رود دلیل این اقدام دولت سودان ترس از تبلیغ مذهب شیعه در این کشور بوده باشد.  

باراك اوباما:  مشكل پیش روی كشورهای سنی افراط‌گرایی است نه ایران
یک روز پس از آن‌که هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه سابق آمریکا در سخنانی ایران را قدرتی در منطقه خواند که به مراتب خطرناک‌تر از داعش است، باراک اوباما در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان بی‌سی، سخنان کیسینجر را رد کرده و گفت: «فکر می‌کنم به‌طور کاملا واضح، مشکل پیش روی کشورهای سنی در منطقه که شماری از آنها متحد ما هستند افراط‌گرایی است نه ایران.» هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با NPR که روز شنبه منتشر شد گفته بود چون ایران جای پای قوی‌تری در خاورمیانه دارد، فرصت بزرگ‌تری هم برای ایجاد یک امپراتوری دارد. وی گفت: به نظر من، درگیری با داعش، که بسیار هم مهم است، به مراتب قابل مدیریت‌تر از مقابله با ایران است.


تعداد بازدید :  119