شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
گزارش

واکنش  احمدی‌مقدم به سخنان روحانی:  کار فرهنگی زودبازده نیست
شهروند| فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته  در مورد مسأله حجاب گفت: ما کارهای خودمان را نافی کار فرهنگی نمی‌دانیم، هرچند کار فرهنگی نسبت به کار انتظامی اولویت دارد اما باید توجه کرد که کار فرهنگی زودبازده نیست.  
به نظر می‌رسد این صحبتهای اسماعیل احمدی‌مقدم در واکنش به سخنرانی حسن روحانی در جمع نخبگان مشهد بیان شده باشد. رئیس‌جمهوری در سخنرانی دو روز قبل خود به فشار برخی گروه‌ها در مورد مسأله حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت:   فرهنگ با «ون» و مینی‌بوس و پاسبان و سرباز درست نمی‌شود.   البته روحانی اضافه کرده بود: راه ارتقای فرهنگ با علما، بزرگان و حوزه‌ها، محققین و اساتید دانشگاهی است، چگونه ما تشویق می‌کنیم، یعنی راه عفاف برای بانوان ما «ون» است؟ راه دیگری نداریم؟ رئیس‌جمهوری در جمع نخبگان و برگزیدگان شهر مشهد به وزیر کشور که مسئول این مسأله است، اشاره کرد و گفت: به ما می‌گفتند آدم اگر یک چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر نباید عین آن را انجام دهد باید یک جوری آن را اصلاح کنیم.  روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم جلسه معاونین امنیتی استانداران با تأکید بر این‌که تعارضی بین صحبت‌های رئیس‌جمهوری و اقدامات نیروی انتظامی در حوزه حجاب نیست، اظهار کرد: برخورد انتظامی با موضوع حجاب باید آخرین ایستگاه باشد و همان‌طور که گفتم اولویت کار با موضوع فرهنگی است اما متأسفانه حوزه‌های فرهنگی در این موضوع کم‌کار بوده و باعث شدند که مشکلات آن به حوزه انتظامی سرازیر شود.  احمدی‌مقدم در ارزیابی سخنان حسن روحانی در مورد برخورد با مسأله حجاب گفت: آقای رئیس‌جمهوری حتما در چهارچوب قانون صحبت کرده و این موضوع را پیگیری می‌کند.  او اضافه کرد: از این جهت که از نخبگان و علما خواسته شود و به آنها مأموریت داده شود که وارد میدان شوند و عقاید و نظرات خود را در مورد عفاف و حجاب بیان کنند و برنامه‌ای در جهت تقویت آن داشته باشند کار بسیار خوبی است و ما باید کار فرهنگی را اولویت خود بدانیم.  با این حال فرمانده نیروی انتظامی از عملکردش دفاع کرد و گفت:   نیروی انتظامی در چهارچوب قانون عمل می‌کند که مسئولیت آن با دولت است و ما با هماهنگی کامل با دولت و قوه قضائیه کارهای خودمان را انجام می‌دهیم.  احمدی مقدم با بیان این‌که در صورتی که تخلفی دیده شود باید با آن برخورد کرد گفت: اما اولویت کار نه با کار انتظامی بلکه با کار فرهنگی است و ما تعارضی بین صحبت‌های رئیس‌جمهوری و اقدامات نیروی انتظامی در این حوزه نمی‌بینیم.  با این حال به نظر می‌رسد فرمانده نیروی انتظامی همزمان که از سخنان رئیس‌جمهوری در جمع نخبگان مشهد مبنی بر این‌که فرهنگ با ون و مینی بوس درست نمی‌شود، دفاع کرد، اما تلویحا به ادامه رویه نیروی انتظامی در برخورد با مسأله حجاب تأکید دارد و با اشاره به کم‌کاری نهادهای فرهنگی، نوع مواجهه نیروی انتظامی را اجتناب‌ناپذیر می‌داند و آن‌را اقدامی زودبازده معرفی می‌کند.  

خیز زودهنگام پایداری برای انتخابات
شهروند| نزدیک به یک‌سال و نیم به انتخابات مجلس دهم باقی است، اما برخی جریان‌ها به صورت جدی فعالیت خود را برای کسب کرسی‌های بهارستان در دوره دهم شروع کرده‌اند. روز گذشته خبرگزاری فارس خبر داد که هسته‌های مرکزی جبهه پایداری در استان‌ها در حال شکل‌گیری است و جلسات آن نیز تنظیم می‌شود. این خبرگزاری در ادامه آورده بود که مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری ضمن تأیید این خبر درباره زمان برگزاری مجمع عمومی جبهه پایداری گفت:  ما در حال فراهم‌کردن مقدمات این مجمع هستیم اما هنوز زمان آن مشخص نشده است. به نظر می‌رسد، شکست اصولگرایان در انتخابات 24 خرداد و عدم‌توفیق آنها در ائتلاف روی کاندیدایی واحد، حالا تکاپوی تازه‌ای را رقم زده است. البته شاید دیگر خبری از ترکیب 5+6 جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم یا 7+8 در انتخابات مجلس نهم نباشد.  جبهه پایداری عزم خود را از همین حالا جزم کرده  حتی اگر صحبت از ائتلاف یا اتحادی هم بین اصولگرایان مطرح شد، از پایگاهی قابل دفاع وارد شود و سهم خودش را طلب کند.  هر چند این روزها محور اتحاد اصولگرایان در قالب جبهه متحد، در تخت بیمارستان است و به نظر هم نمی‌رسد که مصباح یزدی چندان تمایلی به ائتلاف با دیگر اصولگرایان برای مجلس دهم داشته باشد.  همان زمانی که علی مطهری از فهرست جبهه متحد کنار گذاشته شد، به نظر می‌رسید احتمال نزدیک شدن برخی اصولگرایان طیف مصباح با حلقه راست سنتی بیشتر شده است، اما در عمل وجوه افتراق از میانه مجلس نهم در قالب شکافی محسوس به نمایش درآمد.  شکافی که یک‌سوی آن جبهه پایداری بود و سمت دیگر آن اصولگرایان سنتی که در مجلس با محوریت علی لاریجانی گرد آمده بودند. با این حال دو جریان رهپویان و ایثارگران در ائتلاف نانوشته با جبهه پایداری تاکنون زورشان در مقاطعی بر طیف اصولگرای میانه رو چربیده است.  حال باید دید فعالیت زودهنگام جبهه پایداری در استان‌ها، چه سهمی از ترکیب نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان را برای انتخابات مجلس دهم رقم خواهد زد. این درحالی است که روز گذشته سیدرضا تقوی از حضور مصباح یزدی در همایش سراسری وحدت اصولگرایان خبر داد. 


تعداد بازدید :  99