شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر یونان: ایران آماده گسترش همکاری‌ها با اتحادیه اروپا و ازجمله یونان است
رئیس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر یونان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با اتحادیه اروپا و ازجمله یونان است و تقویت روابط و همکاری‌های تهران- آتن به نفع ملت‌های دوکشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «آلکسیس چیپراس» با اشاره به روابط رو به رشد تهران- آتن، گفت: نگاه ما به یونان به‌عنوان صرفا یک عضو اتحادیه اروپا نیست؛ ایران و یونان دوکشوری هستند که در پهنه تاریخ به دانش بشریت و تحولات علمی جهان کمک فراوانی کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به امکانات و توانمندی‌های گسترده دوکشور برای همکاری اظهار داشت: روابط دو‌جانبه از این امکان برخوردار است که درهمه عرصه‌های مورد علاقه به‌ویژه اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی گسترش و تعمیق یابد. روحانی با اشاره به معضل تروریسم درجهان، ضرورت همکاری بیشتر میان ایران و اتحادیه اروپا را مورد تأکید قرار داد و گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند یک اراده جدی درعرصه جهانی است اما متاسفانه با وجود امکانات گسترده، هنوز برخی کشورهای غربی برای مبارزه با تروریسم جدیت لازم را نشان نداده‌اند و برخی کشورهای دیگر نیز از تروریست‌ها برای پیشبرد منافع کوتاه‌مدت خود استفاده می‌کنند.
رئیس‌جمهوری با اعلام آمادگی تهران برای همفکری و رایزنی بیشتر با اتحادیه اروپا و یونان در زمینه مبارزه با تروریسم گفت:  باید کشورهای حامی تروریسم را قانع کنیم که استفاده ابزاری از تروریست‌ها کار بی‌نتیجه و غلطی است و تروریسم درنهایت منافع آنها را نیز آسیب‌پذیر خواهد کرد. روحانی مشارکت برای تقویت صلح و ثبات درمنطقه را ضروری دانست و افزود: همه کشورها باید به یک تلاش همگانی برای قطع راه‌های انتقال کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها دست بزنند و دراین عرصه متحد شوند.
نخست‌وزیر یونان نیز در این دیدار با تأکید بر این‌که کشورش مصمم به گسترش همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اگرچه یونان عضو اتحادیه اروپاست، اما شکی نداشته باشید فراتر از این چارچوب با ایران عمل خواهد کرد. چیپراس اظهار داشت: ضروری است که همکاری‌های اقتصادی دوکشور را بر پایه‌هایی استوار و پایدار که به نفع دو ملت است، بنا کنیم و شرکت‌های یونانی به پشتوانه بانک‌های بزرگ اروپا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران درهمه زمینه‌ها به‌ویژه کشتیرانی، ساخت‌وساز و خدمات هستند. وی به معضل تروریسم درجهان و آوارگی میلیون‌ها نفر از کشورهای منطقه به‌ویژه سوریه به سمت یونان و اروپا اشاره کرد و گفت: همکاری و هماهنگی همه کشورها برای مبارزه با تروریسم ضروری است و یونان با توجه به نقش ممتاز ایران در ثبات منطقه‌ای، درکنار تهران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه: ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت خواهد کرد
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با بیان این‌که از ایران برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در عالی‌ترین سطح کشور دعوت به‌ عمل آمده، تصریح کرد: قرار است وزیر امورخارجه کشورمان هفته آینده برای شرکت در این اجلاس به مونیخ سفر کند.
به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری، صبح دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: طبق آنچه اعلام شده، قرار است ادامه گفت‌وگوها در مورد بحران سوریه نیز در مونیخ برگزار شود و اگر چنین نشستی برگزار شود، ایران علاوه بر شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در نشست مورد اشاره نیز شرکت خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که هفته گذشته آقای ظریف سفری به لندن داشتند و علاوه بر شرکت در اجلاس کشورهای کمک‌کننده به سوریه با برخی از مقامات عالی‌رتبه انگلیس نیز دیدار و گفت‌وگو کردند؛ آیا با توجه به این گفت‌وگوها مشخص است که چه زمانی سطح روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر ارتقا پیدا می‌کند و آیا در این ارتباط درجریان این سفر تصمیمی گرفته شده است، گفت: سفر مورد اشاره آقای ظریف برای شرکت در اجلاس کشورهای کمک‌کننده به سوریه انجام شده و آقای وزیر امورخارجه درکنار شرکت در این اجلاس مجموعه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را با مقامات انگلیسی انجام دادند و دولت انگلیس آمادگی خود را برای آغاز صدور روادید در سفارت این کشور در تهران تا سه هفته آینده اعلام کرده است. وی همچنین تصریح کرد: در مورد آینده سطح روابط دوکشور ایران و انگلیس براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و تصمیمات ملی که در جهات ذیربط اتخاذ می‌شود، باید تصمیم‌گیری شود و تا این لحظه هیچ‌گونه تصمیمی در مورد موضوع اشاره شده، اتخاذ نشده است.


تعداد بازدید :  299