شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

60 کشته درحمله ارتش ترکیه به ساختمانی در شهر کردنشین جیزره
براساس گزارش‌ منابع ترکیه‌ای، درحمله نیروهای ارتش این کشور حدود 60 تن در زیرزمین خانه‌ای در شهر کردنشین جیزره واقع در جنوب‌شرق ترکیه کشته شدند. به گزارش راشا تودی، ارتش ترکیه عملیات خود را پس از دریافت گزارشی‌هایی آغاز کرد که گفته می‌شد اعضای ارشد «تروریست‌ها» در زیرزمین خانه‌ای پناه گرفته‌اند. عصر یکشنبه صدای انفجار مهیبی از منطقه مذکور به گوش رسید. برخلاف ادعای دولت ترکیه فعالان این کشور می‌گویند، ده‌ها غیرنظامی در این مکان پناه گرفته بودند تا از «مجازات جمعی» کردها در عملیات‌های ماه‌های گذشته درامان بمانند. درهمین حال تعدادی عکس وحشت‌آور به صورت آنلاین منتشر شده که ظاهرا از قربانیان حمله مذکور هستند. با این وجود هنوز اصالت عکس‌ها اثبات نشده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که ده‌ها غیرنظامی از دوهفته پیش از ترس درگیری‌های سنگین در این زیرزمین پناه گرفته بودند؛ با این حال هنوز نمی‌توان گفت که این همان ساختمان بوده یا خیر.

جان‌کری:  مخالفان سوریه ظرف 3 ماه ریشه‌کن می‌شوند
یک فعال مخالف سوری فاش کرد که جان‌کری طی نشست خود با فعالان در کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک مالی به سوریه در لندن گفته بود که مخالفان سوریه مقصر اصلی فروپاشی مذاکرات ژنو هستند و ظرف سه‌ماه از بین خواهند رفت. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اسعد العشی، فعال مخالف سوری در صفحه خود در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک به نقل از جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدارش با فعالان غیرنظامی در نشست اهداکنندگان کمک مالی به سوریه در لندن نوشت:  «مخالفان سوریه ظرف سه‌ماه ریشه‌کن خواهند شد. ما باید انتظار سه‌ماه از جهنم را داشته باشیم. مخالفان سوریه مسئول اصلی فروپاشی مذاکرات ژنو هستند.» یک زن فعال در زمینه امدادرسانی نیز به پایگاه میدل ایست‌ای گفت: ‌کری گفته است:  «مرا سرزنش نکنید بروید مخالفان را سرزنش کنید.» به گفته این دو فعال سوری، کری صراحتا گفته است: مخالفان به مذاکره و توقف درگیری‌ها تمایل نداشتند و به همه چیز پشت کردند و از مذاکرات عقب‌نشینی کردند. یکی از این فعالان گفت: کری به آنها گفته است: می‌خواهید من چه کاری انجام دهم؟ وارد جنگ با روسیه شوم؟ آیا این چیزی است که از من می‌خواهید؟ یک فعال دیگر که مدعی است، کانال ارتباطی میان دولت سوریه و آمریکا طی 6ماه اخیر بوده، گفت: کری اکتبر گذشته نامه‌ای را برای بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه فرستاده و در آن تأکید کرد که خواهان برکناری وی از منصبش نیست.

اکثر مناطق حومه حلب در کنترل ارتش سوریه قرار گرفت
ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در مناطق مختلف این کشور بیش از نیمی از مساحت حومه شرقی، بیش از 80‌درصد حومه جنوبی و 60‌درصد حومه شمالی حلب را به دست گرفته است. به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، ارتش سوریه اخیرا دامنه نفوذ خود در حومه حلب را افزایش داده و بسیاری از مناطق را آزاد کرده است. نیروهای دولتی سوریه در راستای عملیات گسترده خود در حومه حلب کنترل روستای «کفین» در شمال شهرک مایر در حومه شمالی حلب و در شرق جاده بین‌المللی حلب- غازی آنتپ‌ را در دست گرفتند. به این ترتیب ارتش سوریه در 5کیلومتری شهر تل رفعت یکی از مهم‌ترین مقرهای تروریست‌هاست. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش همچنین کنترل شهرک طعانه در حومه شرقی حلب را به دست گرفتند. خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که ارتش سوریه بیش از 10کیلومتر از جاده بین‌المللی حلب- غازی‌آنتپ را نیز تحت کنترل خود درآورده است. ارتش سوریه بیش از نیمی از مساحت حومه شرقی، بیش از 80‌درصد حومه جنوبی و 60‌درصد حومه شمالی حلب را به دست گرفته است. ارتش سوریه درحال خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌هایی است که افراد تروریست در روستای کفین کار گذاشته‌اند‌.

33 پناهجوی دیگر در سواحل ترکیه غرق شدند
منابع رسانه‌ای از غرق‌شدن 33 پناهجوی دیگر در سواحل ترکیه خبر دادند. به گزارش فارس، ابتدا شمار قربانیان 11نفر اعلام شد اما سپس شبکه الجزیره اعلام کرد که شمار قربانیان افزایش یافته است. در‌سال گذشته میلادی (2015) بیش از یک‌میلیون پناهجو از طریق دریا یا به صورت زمینی وارد اروپا شدند که از آن میان حدود 3‌هزارو600نفر جان خود را در مسیر از دست دادند. حدود 500‌هزارنفر از این پناهجویان از کشور جنگ‌زده سوریه به ترکیه پناه برده و از آن‌جا سفر دریایی خطرناک خود را برای رسیدن به جزایر یونان آغاز کردند.


تعداد بازدید :  271