شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با «شهروند»:
رهروان ولایت تا آخر هفته لیست جداگانه می‌دهد

فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم که اکثریت پارلمان را تشکیل داده و اعضای آن را نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی تشکیل می‌دهند، قرار است در انتخابات مجلس دهم لیست مجزا از فهرست ائتلاف اصولگرایان  ارایه دهند. درهمین رابطه؛ بهروز نعمتی، نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت درباره برنامه انتخاباتی یاران لاریجانی می‌گوید که آنها لیست انتخاباتی خود را تا آخر هفته جاری  منتشر می‌کنند.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هیچ یک از هم‌طیفان آقای لاریجانی در لیست ائتلاف اصولگرایان نیستند، آیا شما با اصولگرایان رقابت خواهید کرد؟
حتما در رقابت شرکت خواهیم کرد اما شکل و کیفیت این حضور را در آینده نزدیک اعلام خواهیم کرد. این‌که افرادی از جنس ما که حامی رئیس مجلس بوده و مواضع‌مان به وی نزدیک بود، در لیست ائتلاف اصولگرایان حضور نداشته باشیم، امری طبیعی است. چون اولا رئیس ما (علی لاریجانی) هنگام ثبت‌نام در انتخابات در قم، اعلام استقلال کرد و گفت: به صورت مستقل وارد انتخابات خواهد شد ما نیز براساس تصمیم جمعی که در فراکسیون اتخاذ شد، مستقل وارد انتخابات خواهیم شد و از ابتدا هم خیلی راغب نبودیم، در لیست اصولگرایان قرار بگیریم چراکه ما از اول هم گفته بودیم جایی که پایداری‌ها حضور داشته باشند، ما نیستیم.
جبهه پایداری مذاکرات گسترده‌ای با اصولگرایان داشته و درحال حاضر نیز سهم قابل توجهی در لیست اصولگرایان به دست آورده است، آیا دلیل عدم ائتلاف شما با اصولگرایان همین موضوع بود؟
بله متاسفانه این موضوع وجود دارد و آنها خودشان باید بگویند چرا این اتفاق افتاده است. این همان چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم و نسبت به وقوع آن به دوستان هشدار می‌دادیم چون معتقدیم که همه اصولگرایی این طیف نیستند و افراد دیگری هم هستند که در این دایره می‌جنگند. موضوع بعدی این است که به نظر می‌رسد مردم در انتخابات به بسیاری از تندروی‌هایی که در این سال‌ها انجام شد، پاسخ خواهند داد.
با این‌که بحث وحدت اصولگرایان از مدت‌ها قبل مطرح می‌شد اما عملا شکاف اتفاق افتاد و رهروان و طیف آقای لاریجانی خط خود را از اصولگرایان جدا کردند، دلیل این موضوع چه بود؟
بحث این است که اولا ما اعلام کردیم که از تندروی‌ها ناخشنود هستیم اما زمانی که دوستان کار را برای آقای لاریجانی که از استوانه‌های جریان اصولگرایی است و سال‌هاست در صحنه دفاع از نظام استخوان خرد کرده است، به جایی می‌رسانند که ایشان برای ورود به انتخابات، اعلام استقلال می‌کند، شما خودتان می‌توانید حدس بزنید که مشکل کجاست.
یعنی شما می‌گویید اعلام استقلال لاریجانی دارای پیام سیاسی بود؟
بالاخره وقتی که لاریجانی از اصولگرایان اعلام استقلال می‌کند، یعنی گله‌مند است.
پیش‌بینی‌تان از ترکیب مجلس دهم چیست؟
من استنباطم این است که معتدلان هر دو طیف و جناح سیاسی وارد مجلس خواهند شد و تندروها حذف می‌شوند.
آیا این لیست می‌تواند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد؟
این لیستی که ما دیدیم، واقعا در برگیرنده همه اصولگرایان نیست. بسیاری از اصولگرایان در انتخابات ثبت‌نام کرده و تأیید صلاحیت شده‌اند اما در این لیست قرار نگرفتند. از این‌رو، بعید می‌دانم که آنها بتوانند اکثر کرسی‌های مجلس دهم را به دست آورند چون لیست باید جامعیت داشته باشد اما این لیست بیشتر ما را به یاد یک مجموعه می‌اندازد.
با این وجود، برنامه انتخاباتی رهروان ولایت برای انتخابات مجلس چه خواهد بود؟
ما آخر هفته لیست خود را منتشر خواهیم کرد.
آیا در تهران لیست کامل و 30 نفره‌ای خواهید داد؟
 بله ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد.
آیا در شهرستان‌ها نیز لیست خواهید داد؟
بله درحوزه‌های انتخابیه تک نماینده‌ای از نامزد نزدیک به جریان فکری خود حمایت خواهیم کرد و سعی‌مان براین است که در حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده دارند، لیست انتخاباتی بدهیم.
زمزمه‌های ائتلاف رهروان با لیست صدای ملت صحت دارد؟
بالاخره اینها مذاکراتی است که در مقطع فعلی درحال انجام است.
آیا شما با اصلاح‌طلبان هم ائتلاف خواهید کرد و با آنها لیست مشترک خواهید داد؟
من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما ان‌شاءالله لیست خوبی که همه سلایق را در بربگیرد، خواهیم داد و خواهید دید که دست ما در انتخابات پُر است. افرادی که باید در لیست قرار بگیرند، مشخص شده و جمع‌بندی نهایی درحال انجام است تا بتوانیم آخر هفته جاری صورت مصداقی فهرست خود را اعلام کنیم.

 


تعداد بازدید :  283