شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
رویداد خبری

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر: عمده طلاهای زینتی قاچاق است
شهروند| روز گذشته نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر از رایزنی اتحادیه طلا و جواهر با گمرک و سازمان توسعه تجارت برای کاهش قاچاق طلا خبر داد. در همین راستا منصور نامدار زندی، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با تاکید براین که بخش عمده طلای زینتی عرضه شده در بازار ایران قاچاق است، گفت: بخشی از قاچاق طلای ایتالیایی از طریق امارات وارد کشور می‌شود.‌ البته بخش عمده قاچاق ورودی مربوط به طلاهای ساخت ترکیه است که رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده و مصنوعاتی نیز از کشور هند به ایران قاچاق می‌شود که زیاد با سلیقه ایرانی‌ها مطابق نیست. درحالی که در زمینه برندسازی و تولیدات، ایران نتوانسته موفق باشد، بسیاری از تولیدات داخلی طلا و جواهر با برندهای خارجی توزیع می‌شود. بنابراین باید برای استفاده از تولیدات داخلی و مصنوعات طلای بومی فرهنگ‌سازی شود.

از میان 4 بازار عمده اعلام شد
سازمان همکاری اسلامی رتبه اول بازار صادراتی ایران
شهروند| کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در دوره 9 ماه نخست امسال با جذب 29 میلیون و 167 هزار تن کالای صادراتی کشور ما به ارزش 13 میلیارد و 663 میلیون دلار بالاترین سهم مبادله تجاری را با ایران بین سازمان‌های بین‌المللی داشتند. جدول داده‌های آماری سازمان توسعه تجارت ایران نشان می‌دهد میزان جذب کالاهای صادراتی ایران در 9 ماهه امسال از نظر وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه پارسال (فروردین تا پایان آذر) به ترتیب 4 و 3 درصد کاهش یافت.  به گزارش ایرنا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (PGCC) نیز در این مدت با واردات 9 میلیون و 283 هزار تن کالای صادراتی ایران به ارزش چهار میلیارد و 328 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفتند که در مقایسه با دوره 9 ماهه پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب 45 و 34 درصد رشد داشت.  علاوه براین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO) درمدت مورد بررسی، هفت میلیون و 123 هزار تن کالای صادراتی ایران را به ارزش چهار میلیارد و 188 میلیون دلار خریداری کردند که در مقایسه با 9 ماه نخست سال 1393 از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 22 و 24 درصد کاهش ثبت کرد.

تبدیل زباله ایرانی به برق فرانسوی
شهروند| پس از اجرایی شدن برجام در کنار غول‌های انرژی که به ایران سفر کردند، بسیاری از شرکت‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز برای تولید برق از منابع پاک در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. در همین زمینه شرکت CNIM  فرانسه خواستار تولید برق از زباله در ایران شده است. این درحالی است که درروزهای اخیر جلسه ای در مجموعه وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران خارجی برگزار شد که محور مورد بحث در این جلسه، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نو در ایران بود. به گزارش ایرنا مدیران شرکت  CNIM  فرانسه در این جلسه موضوع  تعیین هزینه تبدیل هر واحد زباله به برق در خصوص زباله تحویلی از سوی شهرداری‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش را مورد بررسی قرار دادند و شرکت CNIM  ضمن معرفی فعالیت‌های انجام یافته در حوزه زباله‌سوز، آمادگی خود را برای فعالیت در ایران در زمینه تولید برق از زباله اعلام کرد.

امضای 38 میلیارد دلار خط اعتباری با روسیه
شهروند| روز گذشته محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد در دیدار مسئولان روسیه قراردادهای خط اعتباری ۳۸ میلیارد دلاری را امضا و برای افزایش همکاری‌ها با این کشور مذاکره کرد. به گفته مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه  هدف این دیدار امضای مجموعه‌ای از اسناد و قرارداد خط اعتباری بود. در کنار آن مذاکراتی برای همکاری بیشتر دو کشور نیز انجام گرفت. او دراین باره افزود: انجام پروژه‌هایی به ارزش 40 میلیارد دلار برای ما اهمیت دارد. همچنین امیدواریم در سال 2016  روسیه وام 5 میلیارد دلاری از محل بانک‌های دولتی خود و 2 میلیارد دلار از نشکون‌بانک را نیز بپردازد. این درحالی است که پیش از این قراردادهایی به ارزش 2 میلیارد دلار هنگام حضور ولادیمیرپوتین در ایران امضا شد و لازم است امضای قراردادها برای خط اعتباری جدید تکمیل شود.


تعداد بازدید :  309