شماره ۷۸۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
روي خط خبر

فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: افزایش 2.5 برابری ورود غیرمجاز پناهندگان به ایران
شهروند| فرمانده مرزبانی ناجا از افزایش 2.5برابری دستگیری و جلوگیری از ورود به مرز پس از فراخوان اروپا برای جذب پناهندگان خبر داد.
قاسم رضایی درحاشیه فرماندهان مرزبانی استان‌ها با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موج به راه افتاده برای پناهندگی در اروپا در ماه‌های گذشته گفت: «از زمانی که اروپا فراخوان جذب پناهنده را صادر کرد، ما نیز در مرزهای شرقی شاهد افزایش 2.5برابری ورود غیرمجاز به کشور بودیم که با این افراد برخورد شد.» او درباره وضع مرز اروند هم گفت: «گروهی فنی رسیدگی به این موضوع را برعهده دارند و البته ما با گارد ساحلی کشور عراق مشکلی نداریم.» رضایی ادامه داد: «با توجه به جایگاه مرز در هرکشور که جایگاه ملی و تعریف شده دارد، هرگونه تغییر در مرز باید به مصلحت نظام بوده و به تصویب چهارپنجم نمایندگان مجلس برسد.» فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به سوال ایسنا، درباره تعداد شناورها و ساماندهی آنان هم گفت: «30‌هزار شناور درکشور داریم که براساس اطلاعات سازمان‌های مختلف به دست آمده که این شناورها باید به سیستم‌های ردیابی مجهز باشند. درحال حاضر نیز 120 شناور سازمانی و بیش از 50 شناور مردمی نیز به این سامانه مجهز شده‌اند.» رضایی با بیان این‌که مرزهای خشکی یک فرصتی است که اگر خوب از آن استفاده نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، گفت:  «امروز از تهران بخش اعظمی از مرزها را درکنترل داریم و اشرافیت ما در مرز بالاست، به‌طوری که این امکان وجود ندارد که اتفاقی در مرز رخ دهد و ما از آن باخبر نشویم.»  او بر ضرورت تعامل با کشورهای همسایه درحوزه‌های مرزی تأکید کرد: «راهبرد ما ارتقای تعاملات با کشورهای همسایه است. امروز در مرزهای عراق، عملیات مشترکی وجود دارد و نمونه بارز این عملیات موفقیت‌آمیز نیز سفر به عتبات بود که به نظر من فرماندهی آن را حضرت سیدالشهدا برعهده داشت. در افغانستان نیز طی 1.5‌سال گذشته 5 نشست برگزار شده و امروز مرز ایران و افغانستان به شکل مشترک اداره می‌شود و نتیجه آن کاهش ورود غیرمجاز اتباع و موادمخدر به کشور بوده است.»

هوای تهران سالم شد
ایرنا| معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به بارش باران و کاهش قابل توجه غلظت آلاینده‌های جوی در هوای پایتخت گفت: «کیفیت هوای تهران پس از سه روز درشرایط سالم قرار گرفت.» محمد رستگاری ادامه داد: «براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، کیفیت هوا در 24ساعت گذشته منتهی به ساعت 8 دیروز با شاخص 69 درشرایط سالم قرار داشت.» وی تصریح کرد: «میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون با کاهشی 79واحدی نسبت به روز گذشته روی عدد 69 قرار گرفت.» کیفیت هوای تهران روز یکشنبه با شاخص 148 درشرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و آستانه ورود به شرایط ناسالم قرار داشت. معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان تهران اظهار کرد: «میزان غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز در این مدت از 84 به 46 کاهش یافته است.» رستگاری گفت: «ایستگاه‌های فرمانداری شهرری در منطقه 20 با 118، شهرری با 101 و شهرداری منطقه 15 با 97 آلوده‌ترین مناطق تهران در روز گذشته بودند. همچنین ایستگاه‌های اقدسیه در منطقه یک، شهرک چشمه یا منطقه 22 و گلبرگ منطقه 8 شهرداری، به ترتیب با شاخص اعداد 30، 38 و 39 نیز پاک‌ترین مناطق پایتخت دراین مدت بودند.» کیفیت هوای تهران در سه روز گذشته درشرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، اما هواشناسی تهران پیش‌بینی کرده بود که با وزش باد و بارندگی، کیفیت هوای پایتخت بهبود خواهد یافت و دیروز با وزش باد و بارش باران و برف هوای پایتخت سالم شد.

مشاهده یک قطعه قوی سیاه نادر در منطقه حفاظت‌شده مند استان بوشهر
شهروند|  مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر از مشاهده یک قطعه قوی سیاه (Black Swan)در آبگیرهای منطقه حفاظت شده‌مند خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر، حسین دلشب، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اعلام این خبر افزود: این پرنده 17 بهمن‌ماه 1394 توسط یکی از پرسنل این منطقه (محیط‌بان لیاقت‌نژاد) هنگام پایش منطقه دیده و با عکسبرداری مستندسازی شد که نخستین گزارش مشاهده این‌ گونه در زیستگاه‌های کشورمان است. به‌طور کلی قوهایی که در فصل زمستان در آسمان و آب‌های ایران دیده می‌شوند، عمدتا از روسیه، سیبری مرکزی و شرقی و شمال چین مهاجرت می‌کنند و حضور آنها در مناطق تالابی کشور چشم‌انداز زیبایی را در فصل زمستان به این زیستگاه‌ها می‌دهد. 3 گونه قو تاکنون در ایران دیده و شناخته شده است که برای به دست آوردن غذا و محل مناسب از سواحل سرد شمالی و عمدتا در ماه‌های دی و بهمن به سوی کشورمان مهاجرت می‌کنند و در سواحل دریای خزر، مرداب انزلی، گرگان، نواحی غرب و مرکز ایران، سیستان، اهواز و در دریای عمان و خلیج فارس دیده می‌شوند. این‌ گونه‌ها شامل قوی گنگ، قوی فریادکش و قوی سفید کوچک است.


تعداد بازدید :  187