شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
واکنش وزارت بهداشت به آبیاری مزارع جنوب تهران با آب فاضلاب
معرفی 53 کشاورز به مرجع قضایی و اخطار بهداشتی به 47 نفر

 در پی انتشار گزارشی با  عنوان «آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با آب آلوده» در تاریخ چهاردهم مردادماه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت توضیحی در مورد این گزارش به دفتر روزنامه فرستاد.
در متن پاسخ وزارت بهداشت آمده: معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن دخيل دانستن عوامل متعدد در ضرورت استفاده از فاضلاب براي آبياري مزارع كشاورزي اعلام كرد: عوامل متعددي مانند رشد جمعيت و افزايش نياز به موادغذايي، كمبود منابع آب براي كشاورزي، پايين بودن راندمان استفاده از آب در آبياري مزارع كشاورزي، تخليه و رهاسازي فاضلاب‌هاي تصفيه‌نشده به محيط‌زيست، عدم جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب براي رسانيدن كيفيت آنها به حد استاندارد براي تخليه به آب‌هاي پذيرنده و ارزان ‌و در دسترس بودن فاضلاب خام باعث استفاده از فاضلاب براي آبياري مزارع كشاورزي مي‌شود.
وي تاكيد كرد: دستگاه‌هاي مختلفي در راستاي جلوگيري از استفاده از فاضلاب در كشاورزي مي‌توانند نقش‌ داشته باشند.
تامين آب مورد نياز و ايجاد سيستم‌هاي جمع‌آوري و دفع بهداشتي فاضلاب به عهده وزارت نيرو است.
جمع‌آوري و مديريت آب‌هاي سطحي به عهده وزارت كشور و شهرداري‌ها قرار دارد. مديريت استفاده بهينه و روش‌هاي آبياري مناسب و ترويج و آموزش كشاورزان و تغيير الگوي كشت به عهده وزارت جهاد كشاورزي  است. جلوگيري از دفع غيربهداشتي فاضلاب به عهده سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت مي‌باشد.   
از اين‌رو اگر همه بخش‌ها به وظايف قانوني خود عمل كنند مشكلي با عنوان آبياري مزارع با فاضلاب وجود نخواهد داشت.
لازم به يادآوري است در اين راستا وزارت بهداشت براساس پيگيري‌ها به‌عمل‌آمده دو مصوبه از شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي كشور به شرح ذيل گرفته است:
1- استانداری‌هاي سراسر كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي نيرو، جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از آبياري مزارع با فاضلاب تصفيه‌نشده جلوگيري به عمل آورند.
2- وزارت جهاد كشاورزي با همكاري وزارت نيرو اقدامات لازم براي رفع مشكل آبياري مزارع سبزي‌كاري با فاضلاب خام را در اسرع وقت به اجرا درآورد و موضوع توسط كارگروهي متشكل از وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جهادكشاورزي، نيرو و دادگستري مورد كارشناسي قرار گرفته و راهكارهاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت و درازمدت تهيه و در شوراي يادشده مطرح شود.
گفتني است براساس پيگيري و اقدامات بازرسان بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي تهران در شش‌ماهه اول سال 92 حدود 1253 هكتار و در شش‌ماهه دوم 128هكتار مزارع كشاورزي كه با فاضلاب آبياري مي‌شوند، شناسايي شدند. با برگزاري جلسات پيگيري در سطح شهرستان، 7 مصوبه از شوراي سلامت شهرستان اخذ شد. براي 47 نفر از كشاورزان اخطار بهداشتي صادر شد. 53 نفر از كشاورزان به مراجع قضايي معرفي شدند و به 276 نفر از كشاورزان آموزش داده شد.


تعداد بازدید :  99