شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
13توصیه برای خرید سوغاتی از بازار عربستان

گروه اقتصادی شهروند| هر ساله صدها‌ هزار ایرانی به سفر حج می‌روند و خرید و سوغاتی هم جزو جدا نشدنی سفر ایرانی‌هاست.  اما از آن‌جا که سفر حج چه عمره و چه تمتع از نظر زمانی محدود است و حجاج باید اعمال زیادی را در رابطه با حج انجام دهند، برنامه‌ریزی برای خرید اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این‌جا توصیه‌هایی برای خرید از بازار عربستان گردآوری شده است تا اگر قصد سفر به عربستان و انجام مناسک حج را دارید برای تهیه سوغاتی بتوانید خرید رضایت‌بخشی داشته باشید.
   قبل از سفر به عربستان پول‌تان را به دلار تبدیل کنید. تنها حدود 100 تا 500 ریال عربستان را با خودتان همراه ببرید تا در ابتدای ورود و برای خرید‌های کوچک مانند سیم‌کارت مجبور به رفتن به صرافی نشوید.  
   هر 100 دلار در عربستان معادل 375 ریال در نظر گرفته می‌شود. فروشگاه‌های بزرگ حاضرند وجه کالاها را به دلار از شما دریافت کنند و بقیه پول را به صورت ریال برمی‌گردانند.
   فروشگاه‌های مدینه تنوع بیشتری نسبت به مکه دارند و بیشتر آنها در اطراف اماکن زیارتی واقع شده‌اند. بهتر است پول‌تان را بابت کرایه تاکسی و جست‌وجو در مکه صرف نکنید.
   در مکه و مدینه فروشگاه‌های ارزانقیمتی وجود دارد با عنوان  TOP TEN . این فروشگاه‌ها صرفا اجناس 10ریالی عرضه می‌کنند که به پول ما حدود 300 تومان می‌شود. در این فروشگاه‌های ارزان می‌توانید اجناس ارزشمندتر و لباس‌های مناسبی با این قیمت نازل پیدا کنید.  
   بهترین پارچه‌های عربستان در مدینه و در بازار افغانی‌ها پیدا می‌شود. این بازار در شارع علی بن‌ابی‌طالب واقع است.
   طلا در بازار عربستان گران‌تر از ایران است زیرا آن‌جا صرفا طلای 21 عیار می‌فروشند. در ایران عیار بیشتر مصنوعات طلا، 18 است.
   توصیه می‌کنیم از عربستان وسایل الکترونیکی و دیجیتال نخرید. زیرا گارانتی آن در ایران معتبر نیست و به دلیل مطابق نبودن با استانداردهای تولید در ایران امکان سوختن و خرابی سریع آن
وجود دارد.
  از مغازه‌های کوچکی که طیف گسترده‌ای از کالاها را دارند خرید نکنید. این مغازه‌ها معمولا همه نوع جنسی دارند از ساعت گرفته تا ریش‌تراش و اسباب بازی. فروشندگان یمنی و پاکستانی این فروشگاه‌ها چندان خوشنام نیستند و اجناس بنجل را با قیمت‌های گزاف می‌فروشند.
   تنوع لباس‌های مردانه و پسرانه در مکه زیاد است. اگر می‌خواهید برای یک آقا سوغاتی بخرید فروشگاه‌های «باوارث»، «باوارث بلازا» و «مجمع اریام الدولی» قیمت مناسبی دارند. برای خرید لباس‌های مارک‌دار و گرانقیمت نیز فروشگاه «سیتی بلازا» در مدینه و «سنترپوینت» و «السوق العزیزیه» در مکه مناسب است.
   سایز لباس در عربستان نیم درجه بزرگتر از استانداردهای ما در ایران است به‌عنوان مثال پیراهنی که در عربستان سایز ایکس لارج دارد در ایران اندازه‌ای حدود 2 ایکس لارج است.
   در عربستان اجناس را به راحتی و بدون سوال و جواب از مشتری پس می‌گیرند اگر از خرید کالایی پشیمان شده‌اید ذره‌ای برای پس دادن آن تردید نکنید.
   فروشگاه‌های عرب موقع اذان و نماز حدود 45 دقیقه تعطیل می‌شوند. یادتان باشد زمان مناسب را برای خرید انتخاب کنید.
   در قوانین فرودگاهی عربستان میزان بار مجاز برای هر نفر 40 کیلوگرم است. 


تعداد بازدید :  108