شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
ریزگرد، برنامه‌دار شد!

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در نشست هماهنگی برنامه اقدام ملی و منطقه‌ای مقابله با پدیده گردوغبار شرکت کرده و از تدوین «برنامه ملی و منطقه‌ای مقابله با پدیده گردوغبار» در شورایعالی حفاظت محیط‌زیست خبر داده و گفته است: خوشبختانه درحال حاضر برنامه ملی و منطقه‌ای کوتاه، میان و بلندمدت برای مقابله با این پدیده و راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های آن بر سلامت مردم تهیه و تدوین شده است.
 این خبر به این دلیل اهمیت دارد که چند سالی هست، پدیده هجوم ریزگرد به کشورمان، داد همه را درآورده است. زمانی که هجوم گرد و غبار و ریزگرد آغاز شد، مردم خطه جنوب‌غربی کشور در تیررس آن قرار داشتند اما به مرور، حتی مناطق مرکزی کشورمان نیز در امان نماند. با وسعت یافتن و پیشروی این معضل زیست محیطی به مرکز کشور، سوالی بر ذهن مردم نقش بست که چرا ریزگرد از زمانی به بعد سروکله‌اش پیدا شد و قبل‌تر، آزارش به مردم ما نمی‌رسید؟
صرف نظر از تمام «انقولت»ها، این پدیده، سلامتی بخش زیادی از جامعه ایرانی را مورد هجوم نرم و آرام خود قرار داده و نفس کشیدن پیر، میانسال و نوزاد را سخت کرده است! و از همه مهم‌تر در زمان وجود گردوغبار، خلق مردم تنگ می‌شود.
مطابق اطلاعات منتشر شده، طی این مدت طرح‌هایی، مورد نظر مجریان بوده است اما همواره به‌ویژه بعد از نابسامانی‌های عراق (پس از اعدام صدام‌حسین) همواره این بهانه مدام تکرار شده است که بدون وجود دولت مرکزی قدرتمند در عراق که موضوعات زیست‌محیطی را در اولویت کاری خود قرار دهد، مقابله با «ریزگرد» امکان‌پذیر نیست. با این وجود تصمیم برای تدوین برنامه‌ای ویژه که کاهش آسیب‌های وارده بر سلامتی مردم را مدنظر قرار داده است، می‌تواند اولین گام برای رهایی از این معضل باشد.


تعداد بازدید :  85