شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
جبر رسانه‌ای

حمید جعفری روزنامه نگار

1  
روزانه نقدهای بسیاری درباره یک فیلم یا کتاب یا یک اثر موسیقی و... نوشته و منتشر می‌شود. حتی بیش از اندازه اهمیت آن فیلم، کتاب یا اثر موسیقی گزارش و مصاحبه با کارگردان و نویسنده، مترجم و خواننده منتشر می‌شود. این وضع بخشی از فرهنگ رسانه‌ای امروز ما است. رسانه هم باید نقد شود. نباید کم‌مایگی را در رسانه‌ها دید. بلکه باید در اثبات و ارائه تصویری شفاف در حوزه اجتماعی و فرهنگی بپردازد. اگر احساس می‌کنیم بیش از اندازه درباره مسأله و موضوعی حرف زده‌ایم باید ترمز جبر رسانه‌ای را کشید.

2 برای شما هم شاید پیش آمده است که احساس کنید بیش از اندازه درباره مسأله و موضوعی حرف زده‌اید یا اینکه برای شما حرف زده باشند. فرقی نمی کند که گوینده صاحب اثر باشد، منتقد یا حتی یک مخاطب عام باشد. این شاید خاص جامعه ما است و آن هم می‌تواند به دلیل محدودیت موضوعاتی باشد که همه می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند. مثل پدیده‌های عامه‌پسند. مثل ورزش و هنر. امروز کمتر کسی را می‌بینید که درباره این دو مقوله صاحب نظر نباشد و بیش از اندازه درباره اینها حرف نزند. این بحث‌ها به گونه‌ای کمبودها و محدودیت‌ها را جبران می‌کند و فضایی را بسط می‌دهد که به نوعی می‌توان به مسائل دیگر هم نزدیک شد. شاهدش هم این روزها بسیار است که  اگر به فرض نقدی به دولت نمی‌توان وارد کرد دست‌کم می‌توان سیاست سینمایی یا حوزه کتاب  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیر ضرب گرفت. یا مثلا وزیر ورزش را تا استیضاح کشاند. با بحث درباره پدیده‌های عامه‌پسند می‌توان حتی به سیاست و نقد سیاست هم رسید.

3 گاهی مسائل و موضوعاتی در دست بحث و نقد و بررسی قرار می‌گیرد که می توان از زاویه  اهمیت  یا یک نگاه و از زاویه دیگری مورد  ارزیابی قرار گیرد  و گاه نه. هنر و ورزش به‌عنوان پدیده‌های عامه‌پسند جامعه امروز ما بدل شده است. چند‌سال است که عادل فردوسی‌پور با برنامه 90 نگاه‌های موافق و مخالف را به تلویزیون آورده است تا 90 جاافتاد سینمایی‌ها هم گفتند 90 سینمایی می‌خواهیم.
مخاطبان امروزی با همان مشخصه جامعه ما طرفدار نقد پدیده‌های عامه‌پسند است. ببینند و بشنوند و بخوانند...البته باید گفت این‌جا فقط اهمیت پدیده نیست که عمل می‌کند، بلکه رسانه با  ویژگی‌هایش نیز موثراست.  

4در ادامه ماموریت‌های ویژه صفحات «طرح نو» بعد از گروه‌های مرجع اجتماعی - سیاسی حالا نوبت به اهالی فرهنگ رسیده است تا اعم نارسایی‌های فرهنگی - هنری کشور را از زبان آنان بشونیم. این‌که از چه معضلات و مشکلاتی سخن می‌گویند را مخاطبان باید مورد ارزیابی قرار دهند. در روزهای بعدی به سراغ کسان دیگر خواهیم رفت. انتظار از خوانندگان این است که نقدها و نظرات خود را درباره مطالبی که همراهان امروز و روزهای آینده صفحات طرح‌نو در باب نارسایی‌های اصلی کشور طرح می‌کنند با ما از طریق ایمیل
[email protected] در میان بگذارند.

دیدگاه‌های دیگران

ر
رضا ص |
مخالف 0 - 1 موافق
خواندني و عالي بود مطلب ورودي پرونده و البته يادداشت كامبيز درم بخش

تعداد بازدید :  189