شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
نامزد‌های ریاست‌جمهوری عراق معرفی شدند

حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی در پی اختلافات بسیار بالاخره برهم صالح و فواد معصوم را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق نامزد کرد.
به گزارش پایگاه خبری ایلاف، ملا بختیار از مسئولان دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق یکشنبه‌شب اعلام کرد: دو روز پس از مذاکراتی که درخصوص معرفی کاندیداهای اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری صورت گرفت ما در نهایت تصمیم گرفتیم تا فواد معصوم رئیس اولین پارلمان عراق پس از سقوط نظام صدام و برهم صالح معاون نخست‌وزیر عراق و نخست‌وزیر پیشین اقلیم کردستان را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کاندیدا کنیم. اعلام کاندیداتور برهم صالح و فواد معصوم در روز یکشنبه به‌عنوان آخرین مهلتی که ریاست پارلمان عراق تعیین کرده بود، صورت گرفت.
به نظر می‌رسد جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق که دوران ریاستش پایان یافته است پس از این‌که از آلمان به عراق برگشت به اختلافات رهبران حزب خود درخصوص کاندیداها برای جانشینی‌اش در ریاست‌جمهوری عراق پایان داده است. ظرف 2هفته گذشته اختلافاتی میان اعضای اتحادیه میهنی کردستان درخصوص معرفی نامزدها برای تعیین جانشین جلال طالبانی رخ داد چراکه در آغاز توافق شد تا برهم صالح و عمر فتاح برای تصدی این پست کاندیدا شوند اما اختلافات درخصوص آن باعث شد تا نامزد دیگری که همان فواد معصوم است معرفی شود و مشخص است جلال طالبانی که ترجیح می‌دهد یک شخص جوان تصدی این پست را برعهده داشته باشد با کاندیداتوری برهم صالح موافقت کرده است.
نامزدهای دیگر
این در حالی است که علاوه بر این دو نامزد، 6نفر دیگر برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کاندیدا شده‌اند که کرد نیستند و این علیرغم این است که پست ریاست‌جمهوری متعلق به کردهاست. مهدی حافظ، وزیر سابق برنامه‌ریزی و شاکر کتاب از ائتلاف عراق و حنان فتلاوی از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌مالکی و رحاب ظاهر فعال حقوق زنان که در آلمان مقیم است و همچنین احمد عبادی مشاور حقوقی و حسین موسوی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات ‌سال 2010 کسانی هستند که خود را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کاندیدا کرده‌اند. براساس توافق‌های سیاسی و سهمیه‌بندی‌های طایفه‌ای و نژادی که میان احزاب و گروه‌های عراقی صورت گرفته است پست ریاست‌جمهوری متعلق به ائتلاف کردستان است.
دو نامزد تصدی
 پست دو معاون رئیس‌جمهوری
از سوی دیگر، ائتلاف گروه‌های ملی که نماینده اهل تسنن است اسامه نجیفی رهبر ائتلاف متحدون و رئیس سابق پارلمان را برای تصدی پست معاون رئیس‌جمهوری کاندیدا کرد. همچنین ترکمان‌ها فوزی اکرم ترزی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر را برای تصدی پست معاون دوم رئیس‌جمهوری نامزد کرده‌اند.

 


تعداد بازدید :  231