شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نامه روحانی به اوباما و دیگر سران 1+5
رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر از ارسال نامه به سران کشورهای 1+5 خبر داد. به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به سران آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه و چین نامه نوشت. وی نوشت: «در نامه‌ای به سران کشورهای 1+5:  اظهار خرسندی از تلاش برای حصول توافق هسته‌ای و امیدواری نسبت به اجرای به موقع تعهدات و اقدامات لازم براساس برجام. روحانی همچنین نامه‌ای به رهبران کشورهای همسایه نوشته است. رئیس‌جمهوری در صفحه توییتر خود دراین‌باره نوشت: در نامه‌ای به سران کشورهای همسایه: امید به تلاش برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های پسابرجام برای همکاری درعرصه‌های مختلف.

در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لبنان
امیرعبداللهیان: تروریست‌ها نمی‌توانند با نقاب جدید وارد عرصه سیاسی سوریه شوند
سیگرید کاگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لبنان با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه دیدار و رایزنی کرد. به گزارش ایسنا، کاگ در این دیدار با اشاره به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های منطقه اظهار کرد: لبنان را نمی‌توان جدای از بحران‌های موجود در منطقه مدنظر قرار داد. لبنان از این بحران‌ها به‌ویژه بحران سوریه تأثیر جدی می‌پذیرد و لذا حل بحران سوریه نقش بسزایی در حل مشکلات لبنان دارد. وی با تأکید بر ضرورت تداوم رایزنی با ایران برای برون‌رفت از بحران سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دراین راستا می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه ضمن تشریح آخرین وضع تحولات سوریه و منطقه تأکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران حداکثر تلاش خود را می‌کند تا بحران سوریه از طریق گفت‌وگوی طرف‌های مختلف حل شود. او لجاجت عربستان‌سعودی را برای واردکردن برخی تروریست‌های شناخته شده، به اسم معارض در گفت‌وگوهای سوریه را رویکرد غیرسازنده خواند و گفت: تروریست‌هایی که رویکردهای مجرمانه و شناخته‌شده داشته‌اند، نمی‌توانند با نقاب جدیدی قصد ورود به عرصه‌های سیاسی و حاکمیتی را داشته باشند و این رفتار را اقدامی تحمیلی و مغایر با خواسته‌ها و اراده قاطبه مردم سوریه توصیف کرد.

ظریف آخر هفته آینده به لندن می‌رود
اندیشکده چتم‌هاوس انگلیس اعلام کرد: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هفته آینده در میزگردی که به میزبانی این موسسه در لندن برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. به گزارش فارس، بنا بر اعلام چتم‌هاوس، وی قرار است همراه با ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در ایران، در میزگردی تحت عنوان «غلبه بر چالش‌های خاورمیانه؛ چشم‌اندازی ایرانی» شرکت کند. قرار است ظریف در این نشست در مورد «موضوعات کلیدی که منطقه خاورمیانه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، ازجمله درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و داعش» صحبت کند. وزارت خارجه ایران و انگلیس هنوز برنامه این سفر را تأیید  نکرده‌اند.

ارزیابی وزیر امورخارجه چین از سفر «شی جین‌پینگ» به تهران
وزیر امورخارجه چین سفر «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری این کشور به ایران، دیدار او با مقامات عالی‌رتبه کشورمان و همچنین امضای بیش از 17 سند و یادداشت همکاری را آغازگر دوره جدیدی در تاریخ توسعه مناسبات دوجانبه ارزیابی کرده است.
به گزارش ایرنا، «وانگ یی» روز دوشنبه در سخنانی به بررسی سفر رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان، مصر و ایران پرداخت و حضور «شی جین‌پینگ» در تهران را به‌عنوان سفری ویژه همراه با پیام‌های مهم و استراتژیک نام برد. او گفت که سفر عالی‌ترین مقام کشور چین به تهران پس از اجرایی‌شدن توافق جامع اتمی ایران به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری خارجی پس از 14سال، دارای اهمیت قابل توجهی است. وی تصریح کرد: درشرایطی که چین سهم مهمی در ارایه راه‌حل‌های سیاسی برای پایان موضوع هسته‌ای ایران برعهده داشت، بازدید «شی جین‌پینگ» از این کشور راهکارهای تعمیق همه‌جانبه همکاری‌های تهران- پکن در فضای جدید را فراهم آورد.
 «وانگ یی» با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دوکشور درجریان این سفر 2روزه گفت: واقعیت این است که درپی انجام موفقیت‌آمیز این سفر، مناسبات ایران و چین وارد مرحله جدیدی از توسعه همکاری‌ها شده که برای هر دوکشور دارای اهمیت ویژه است. او همچنین از توافق چین با سه کشور ایران، مصر و عربستان برای توسعه استراتژیک مناسبات در چارچوب ایده «یک کمربند- یک جاده» خبر داد و تحقق آن را علاوه برچین، برای تمامی کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی سودمند دانست.


تعداد بازدید :  357