شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

وزیر خارجه عراق: «حشد الشعبی» یک قدرت ملی و حافظ وحدت عراق است
وزیر خارجه عراق ضمن رد اظهارات سفیر سعودی در بغداد علیه حشد الشعبی تصریح کرد: «حشد الشعبی» یک قدرت ملی و حافظ وحدت عراق است. به گزارش مهر، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق روز گذشته حضور نیروی نظامی خارجی برای مبارزه با تروریست‌ها را رد کرد و تصریح کرد: «نیروهای نظامی عراق با همکاری‌های عشایر و نیروهای مردمی قادر به مبارزه با تکفیری‌ها هستند و هیچ نیازی به حضور نیروی نظامی بیگانه درکشور احساس نمی‌کنیم». ابراهیم الجعفری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن رد اظهارات سفیر سعودی علیه حشد الشعبی (نیروهای مردمی) اظهار داشت: «حشد الشعبی یک قدرت ملی است که در راستای تأمین امنیت و ثبات عراق تلاش می‌کند». وی همچنین تصریح کرد: «نیروهای حشد الشعبی در راه حفظ وحدت عراق خون‌های زیادی داده‌اند و مورد حمایت دولت عراق هستند». در روز گذشته همچنین ابراهیم جعفری درحاشیه نشست وزارتی همایش همکاری میان کشورهای عربی و هند در منامه با «عادل الجبیر»، همتای عربستانی خود دیدار و درباره اظهارات اخیر«ثامر السبهان»، سفیر عربستان در بغداد درباره نیروهای مردمی گفت‌وگو کردند. الجبیر و جعفری مخالفت خود را با چنین اظهاراتی اعلام و تأکید کردند که این اظهارات به نفع روابط مشترک میان 2 کشور نیست و نباید در آینده تکرار شود. الجبیر تأکید کرد که این اظهارات بیانگر موضع رسمی عربستان در قبال عراق نیست. السبهان گفته بود که مخالفت کردها و ساکنان استان الانبار با ورود نیروهای مردمی به مناطقشان نشان‌دهنده عدم مقبولیت این نیروها ازسوی جامعه عراق است.

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بحران سوریه گفت: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است و این روند باید به همراه بهبود شرایط برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه زمینی انجام گیرد. به گزارش ایسنا، «فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سفر خود به ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با «مولود چاووش اوغلو»، وزیرخارجه و «ولکان بوزکر»، مذاکره‌کننده ترکیه با اتحادیه اروپا شرکت کرد. موگرینی در این نشست خبری گفت: «بمب‌گذاری‌های انجام‌شده در آنکارا و استانبول توسط داعش نشان داد که این گروه تروریستی دشمن مشترک ماست. مسئولیت‌های بزرگی برعهده حکومت ترکیه است که برای انجام آنها تلاش می‌کند». وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که 3‌میلیارد یورو کمک اتحادیه اروپا برای امور پناهجویان چه زمانی به ترکیه داده می‌شود، گفت: «مراحل اعطای این کمک مالی درحال انجام است اما این پول برای حکومت ترکیه نبوده بلکه برای پناهجویان و اجرای پروژه‌های مرتبط با‌ آنهاست. این کمک مالی پول تو جیبی برای ترکیه نیست». وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت تأخیر نشست سوریه گفت: «مهم این است که این مذاکرات آغاز شده، نکته اصلی دراین‌باره این است که تنها راه‌حل سوریه، سیاسی است».

پوتین: ماموریت ما کمک به سوریه در مبارزه با تروریسم است
رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد که کشورش تصمیمی برای مداخله در سوریه ندارد، بلکه به سوریه برای مبارزه با تروریسم کمک می‌کند. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با دانشجویان دانشگاه دولتی شمال قفقار گفت، مسکو در امور داخلی سوریه دخالت نخواهد کرد بلکه ماموریت روسیه محدود به کمک به دمشق برای فائق آمدن بر تروریسم است. وی تصریح کرد: «ما برای مداخله در مسائل مربوط به نظام حکمرانی و حل مسائلی که سوریه و کشورهای دیگر در منطقه با آنها مواجه هستند، برنامه‌ریزی نمی‌کنیم». پوتین گفت: ماموریت روسیه در سوریه محدود به کمک به مردم و دولت قانونی سوریه در مبارزه با تروریسم و از بین بردن تروریست‌ها در خاک سوریه می‌شود.

حمایت چین از تأسیس کشور مستقل فلسطین
چین یک‌بار دیگر اعلام کرد که از تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کند و تا حد امکان کمک‌هایی را نیز دراختیار فلسطینیان قرار می‌دهد. موضع‌گیری‌های اخیر «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین و وزارت امورخارجه این کشور در دفاع از تأسیس کشور مستقل فلسطین نشانه‌هایی از فعال‌ترشدن دیپلماسی چین در منطقه خاورمیانه است.چین همواره تأکید دارد که عدالت‌خواهی مردم فلسطین باید مورد توجه قرار گیرد، حقوق حقه آنان اعاده شده و مشکلاتشان حل‌وفصل شود. «شی جین‌پینگ» در سفر اخیر خود به مصر نیز از تأسیس کشور مستقل فلسطین به‌طور آشکارا حمایت کرد و گفت که با به حاشیه راندن مسأله فلسطین مخالف است. دولت چین همچنین اعلام کرده است برای رفاه بیشتر مردم فلسطین یک طرح انرژی خورشیدی به ارزش 7‌میلیارد و600‌میلیون دلار برای آنان
 اجرا می‌کند.


تعداد بازدید :  336