شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
ادامه اعتراض‌ها و دفاعیه‌ها به طرح نحوه فعالیت احزاب و تشکل‌ها

شهروند| حسن روحانی در ضیافت افطاری جمعی از اساتید دانشگاه با انتقاد از نحوه فعالیت‌های سیاسی در کشور گفته است: مگر بناست مشارکت مردم که سرمایه اجتماعی بزرگی است فقط در روز انتخابات باشد؟ طراحان طرح جدید احزاب نیز می‌گویند با همین هدف اقدام به تجمیع طرح کرده و کلیات آن را به رأی نمایندگان گذاشته‌اند؛ این‌که فعالیت سیاسی مردم محدود به ایام انتخابات باقی نماند و بر رونق احزاب افزوده شود. محمدجواد کولیوند نایب‌رئیس و امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها به‌عنوان طراحان و مدافعان اصلی طرح قانون جدید احزاب همواره گفته‌اند قانون جدید احزاب و فعالیت‌های بیشتر آنان را قانونمند می‌کند و حالا که طرح برای 3‌سال مسکوت مانده طبیعی است که به موضوع اعتراض کنند، چه آن‌که تا پیش از این جزییات قانون جدید احزاب با سرعتی شگفت‌آور به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسید و مخالفانش نیز از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کردند.
انحلال احزاب سخت‌تر شده
نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به‌عنوان یکی از طراحان و حامیان قانون جدید در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به شائبه‌های اصلاح‌طلبان به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پاسخ گفته است. کولیوند گفته است: براساس طرح نحوه فعالیت احزاب انحلال احزاب سخت‌تر شده و دیوان عدالت اداری پس از کمیسیون ماده 10 مسئول رسیدگی به پرونده توقیف پروانه احزاب شده است. هرچند منتقدان طرح عنوان کرده‌اند که در طرح جدید، کمیسیون ماده 10 چنان قدرتمند شده که گویی حیات و ممات احزاب به دست این کمیسیون سپرده شده است.
نقش احزاب در طرح جدید از بازار گرم کردن فراتر نمی‌رود
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با بیان این‌که طرح جدید نحوه فعالیت احزاب سه ویژگی مثبت و 10 ویژگی منفی دارد، گفته است: در این طرح برای احزاب در انتخابات جز برای بازار گرم کردن نقش دیگری نمی‌بینیم.
رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: نباید برای صدور مجوز خیلی سختگیری شود، مثلا آمده‌اند برای صدور مجوز شرط‌های محدود‌کننده همچون داشتن مدرک کارشناسی و شرط سن گذاشته‌اند. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همزمان نامه‌ای 10 بندی نیز به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشته و به تصویب طرح نحوه فعالیت احزاب و تشکل‌ها در مجلس اعتراض کرده است. این تشکل در قسمتی از نامه خود با اشاره به دلایل تعطیلی احزاب نوشته است: در طرح پیش‌گفته با کمترین بهانه می‌‌توان احزاب را منحل کرد. به عبارت دیگر، برعکس روند تشکیل احزاب، نسبت به توقف، لغو پروانه و انحلال احزاب، یک نگاه کاملا انبساطی وجود دارد. به‌عنوان نمونه اگر در طول مدت دو‌سال برخلاف مفاد اساسنامه حزب مثلا نتواند کنگره خویش را برگزار كند و پروانه‌اش متوقف و جهت انحلال به دادگاه معرفی می‌شود! جالب است در هیچ‌یک از موارد مذکور حتی از نماینده آن حزب جهت دفاع در کمیسیون دعوت نمی‌شود.
در طرف مقابل کولیوند از یارانه احزاب و پوشش دادن برنامه‌های همه احزاب از جمله احزاب اصلاح‌طلب توسط صداوسیما به‌عنوان مزیت‌های طرح نام برده اما شورای هماهنگی نیز با توجه به مستنداتی که از طرح برای رئیس مجلس مثال زده طرح را شتابزده و بدون انجام کار کارشناسی معرفی کرده و خواستار جلوگیری از شتابزدگی در تصویب طرح شده است. پیش از این نیز غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس درباره دلایل مسکوت ماندن 3ماهه این طرح به ایرنا گفته بود: در برخی از موارد اصول قانون اساسی ذیل مواد این طرح آمده است ضمن این‌که بسیاری از موارد نیاز به بررسی بیشتر دارد و این در حالی است که نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و احزاب سیاسی فعال اخذ نشده است. به گفته وی این طرح زمانی مورد بررسی قرار گرفت که معاونت سیاسی وزارت کشور غیرفعال بوده و نظرات مشارکتی احزاب اخذ
نشده است.


تعداد بازدید :  92