شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
مهر تأیید دوباره آژانس بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

روز گذشته، همزمان با پایان مهلت شش‌ماهه توافق ژنو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تأیید کرد کشورمان در عمل به توافقنامه ژنو، ذخایر گاز اورانیوم با غنای بالای خود را رقیق یا به اکسید تبدیل کرده است. همچنین مطابق توافق ژنو، ایران موافقت کرده بود غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۵‌درصد را متوقف و سایر فعالیت‌های غنی‌سازی خود را محدود کند؛ تعهد داوطلبانه‌ای که گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد ایران به آن پایبند بوده است. آژانس در گزارش پیشین خود نیز که حدود یک ماه پیش و پس از پایان دور پنجم مذاکرات در وین منتشر شد، تأکید کرده بود ایران به تمام تعهدات خود در توافقنامه اولیه ژنو پایبند بوده و 97‌درصد ذخایر گاز اورانیوم غنی‌شده خود در سطح 20‌درصد را به اکسید تبدیل کرده است. آژانس در گزارش‌هایی که در طول دوره شش‌ماهه توافق ژنو منتشر کرد، همواره بر پایبندی کشورمان به تعهدات توافق ژنو تأکید و در برخی موارد به همکاری‌هایی از سوی کشورمان اشاره کرد که در چند‌سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در یکی از این گزارش‌ها ضمن اشاره به ارایه اطلاعاتی در مورد چاشنی‌های انفجاری EBW از سوی کشورمان به آژانس، تأکید شده بود: «از‌ سال 2008 این نخستین‌بار است که ایران در یک تبادل فنی در این موضوع (چاشنی‌های EBW)، وارد تعامل با آژانس شده است».
متن کامل گزارش آژانس به این شرح است:
وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک
گزارش مدیر کل
1. همان‌طور که در گزارش2/2014 GOV عنوان شده بود، این گزارش اطلاعاتی را در رابطه با وضع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با «اقدامات داوطلبانه»ای که ایران در تاریخ 24 نوامبر 2013 در برنامه مشترک اقدام میان 3+3 و ایران، با انجام آنها موافقت کرده، ارایه می‌کند. براساس برنامه اقدام مشترک، گام اول دارای محدوده زمانی (6 ماهه) بوده و این دوره با رضایت طرفین قابل تجدید است. برنامه اقدام مشترک در تاریخ 20 ژانویه 2014 عملیاتی شد.
2. آژانس تأیید می‌کند که ایران از تاریخ 20 ژانویه 2014:
1. در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده خود، غنی‌سازی بالاتر از سطح اورانیوم 235 با غنای 5درصد انجام نداده.
2. در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده خود آبشارها را در وضع ارتباط داخلی به کار نگرفته.
3. رقیق‌سازی (کاهش میزان غنا به میزانی نه بیشتر از 5درصد) نیمی از مواد هسته‌ای را که در تاریخ 20 ژانویه 2014 به فرم UF6 با غنای تا اورانیوم 20درصد درآمده بودند، تکمیل کرده.
4. 100 کیلوگرم UF6 غنی شده تا سطح 20درصد اورانیوم 235 را در کارخانه تولید صفحات سوختی (FPFP) برای تبدیل به اورانیوم اکسید، وارد پروسه تبدیل کرده.
5. هیچ خط پردازشی برای بازگرداندن اکسید اورانیوم به حالت UF6 در کارخانه تولید صفحات سوختی ندارد.
6. «پیشرفت بیشتری» در فعالیت‌های خود در کارخانه غنی‌سازی سوخت (FEP)، کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) یا رآکتور اراک (IR-40) انجام نداده است، ازجمله ساخت و آزمایش سوخت برای رآکتور IR-40
7. پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده‌اند برای رآکتور IR-40 ارایه کرده و با اقدامات پادمان‌های ایمنی آژانس برای رآکتور موافقت کرده.
8. 1505 کیلوگرم UF6 غنی شده تا سطح اورانیوم 235 5درصد را در کارخانه پودر UO2 (EUPP) برای تبدیل به اورانیوم اکسید وارد پروسه تبدیل کرده.
9. به فعالیت‌های تحقیقات و توسعه غنی‌سازی تحت پادمان در کارخانه غنی‌سازی سوخت پایلوت (PFEP) ادامه داده، بدون آن‌که اورانیوم غنی‌شده‌ای انبار کند.
10. هیچ فعالیت مربوط به بازفرآوری در رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ زنون، یودین و مولیبدینوم (MIX) یا هر تأسیسات دیگر که آژانس به آنها دسترسی دارد، انجام نداده.
11. اطلاعات و دسترسی مدیریت‌شده به معدن اورانیوم و آسیاب گچین، معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان، را ارایه کرده.
12. به ارایه دسترسی روزانه به تأسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو ادامه داده.
13. دسترسی مدیریت‌شده دوره‌ای به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و اطلاعات مربوط به آنها را ارایه کرده.
14. در ارتباط با نظارت‌های ارتقایافته موارد زیر را ارایه کرده است:
• طرح‌های مربوط به تأسیسات هسته‌ای و شرح مربوط به هر ساختمان در هر سایت
• شرح مربوط به ابعاد فعالیت‌های درحال اجرا در هریک از محل‌های دخیل در فعالیت‌های هسته‌ای مشخص شده.
• اطلاعات مربوط به معادن و آسیاب‌ها و همچنین در مورد مواداولیه

 


تعداد بازدید :  191