شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
در نامه تولیدکنندگان به رهبر معظم انقلاب عنوان شد
سوداگری، سفته بازی و انحصار در بانک‌ها موج می‌زند

شهروند | جمعی از تولیدکنندگان کشور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، بانک‌ها را به دلیل دسترسی گسترده به خلق پول، عامل بروز التهاب در بازار دانسته و تقاضای حل مشکل نظام بانکی کشور را به منظور دسترسی به اهداف کشور برای خروج از رکود اقتصادی داشته‌اند. بخش‌هایی از این نامه را در ادامه بخوانید:  معظم‌له در دیدار با اعضای کابینه دولت تدبیر و امید، بنگاه‌داری بانک‏ها را یکی از مشکلات جدی کنونی کشور دانسته و در این ارتباط فرمودند: دولت باید این موضوع را به‌طور جدی پیگیری و حل کند زیرا بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند و اگر در خدمت تولید قرار گیرند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اما متأسفانه بانک‏ها و نظام بانکی امروز به‌جای قرار گرفتن در کنار تولیدکنندگان تبدیل به رقیبی سرسخت برای تولیدکنندگان شده‌اند که هیچ‌کس توان رقابت با انحصار اعتبارزایی آنها را ندارد.
 1- بانک‏ها به‌دلیل توانایی خلق پول بالا و مقیاس بزرگی که دارند با حضور خود در هر بازار می‌توانند موجب التهاب بازارها شوند و به واسطه آن کسب سود کنند.  به همین خاطر است که نظام بانکی باید تحت نظارت شدید نهاد ناظر قرار داشته و هنگام تخلف به‌طور جدی با آن‏ برخورد شود.
2- قرار گرفتن مدیران بانک‏ها در نهاد ناظر بانک‏ها و بازگشت آنها پس از دوره خدمت به بانک‏های خصوصی زمینه تخلفات و فساد بانکی را ایجاد کرده و مانع اجرای فرایند نظارت صحیح توسط بانک مرکزی می‌شود.
3- مالکیت انحصاری بانک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و عدم رعایت سقف‌های مجاز مالکیت سهام موجب شده است تا بانک به‏جای پی‌جویی مشکلات کارآفرینان در جهت ترجیحات سهامداران و مدیران خود پیش رود که نتیجه‏اش عدم رعایت سقف‏های مجاز تسهیلات کلان و عدم رعایت اولویت‏ها برای پرداخت تسهیلات است.  متاسفانه بخش صنعت و صادرات همیشه کمتر از سهم خود تسهیلات دریافت کرده‏اند و بخش مسکن و بازرگانی بیش از سهم‏های تعیین شده تسهیلات دریافت کرده‏اند.
  4- بانک‏ها از طریق ورود به بازارهای ارز، طلا و مسکن در کنار قدرت خلق اعتبار و همچنین به‌دلیل عدم حمایت از تولید و بالا بردن هزینه تمام‌شده تولید به تورم دامن زده و موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و علاوه بر این با بروز رفتارهای سوداگرانه، روح سفته بازی در جامعه را زنده می‏کنند که مخرب‏‌ترین عامل برای تولید و سرمایه‌گذاری است.  
5- خدعه‌گری‏ها و دور زدن قوانین و بخشنامه‏های بانک مرکزی توسط بانک‏ها مشکل دیگری است که بانک‏ها با تولید رقابت می‌نمایند، برای مثال پرداخت وام به شرکت‏های تابعه از طریق بانک ثالث به شیوه ضربدری و عدم رعایت ضوابط پولشویی ازجمله آن است.  
تجربه نشان داده آنگاه که رهبری در حوزه‏های تخصصی ورود پیدا کرده‌اند به یکباره تحرکی همه‌جانبه در جهت اصلاح در تمامی سطوح مدیریتی نظام رخ می‏دهد که اصلاح مسیر را تسریع و تسهیل می‌کند. از این‌رو انجمن‏ها و تشکل‌های اقتصادی و تولیدکننده به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه از تولیدکنندگان کشور، از آن مقام جلیل‏القدر خواهشمندیم به منظور ممانعت از انحراف از وظیفه ذاتی بانک‏ها دستور فرمایید دستگاه‏های نظارتی و اطلاعاتی کشور در این جهاد اقتصادی همگام با سایر ارکان، برای شفافیت اطلاعات بنگاه‏داری بانک‏ها اقدام کرده و در این شرایط بغرنج اقتصادی، بانک مرکزی اولاً در یک فرصت کوتاه حداکثر یک‌ساله نسبت به واگذاری سهام شرکت‏ها و املاک مازاد بانک‏ها اقدام عاجل کند و ثانیاً سقف‏های مجاز سرمایه‏گذاری و تملیک ساختمان را کاهش دهد و ثالثاً نظارت شدیدتری بر عملکرد بانک‏ها در جهت مبانی اقتصاد مقاومتی داشته باشد.


تعداد بازدید :  176