شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
مذاکرات کاندیداهای ریاست‌جمهوری بی‌نتیجه ماند:
زمزمه‌های اعلام دولت موازی در افغانستان از سوی عبدالله عبدالله

منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی عبدالله اعلام کردند که تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله فقط نتیجه‌ای را می‌پذیرد که آرای هر ۲ کاندیدا در آن ۵۰- ۵۰‌درصد اعلام شود و هیچ‌کدام، برنده انتخابات نباشند.  در این صورت رئیس دولت باید در نتیجه توافق سیاسی مشخص شود.  حتی برخی از خبرها نیز حاکی از آن است که عبدالله عبدالله طی روزهای آینده در افغانستان دولت موازی اعلام خواهد کرد.  
سخنگویان تیم‌های انتخاباتی این کشور و منابع آگاه هر کدام در این روزها مطالبی را در رسانه‌های گروهی منتشر می‌کنند که اغلب در تناقض با یکدیگر است. روزنامه هشت صبح چاپ کابل نیز در شماره دیروز خود به نقل از منابع موثق مطلبی را در رابطه با نتایج انتخابات افغانستان منتشر کرده است که در زیر متن کامل این مطلب را مطالعه می‌کنید:
منابع موثق می‌گویند که اختلاف اصلی و محوری 2 دسته انتخاباتی، نه ریاست جلسات هیأت وزرا، که نحوه اعلام نتایج نهایی انتخابات است. سخنگویان هر 2 دسته انتخاباتی می‌گویند که اختلاف محوری آنها در مذاکرات سیاسی، این است که جلسات کابینه را رئیس‌جمهوری ریاست کند، یا شخصی که سمت ریاست شورای اجرایی را به‌دوش می‌گیرد، اما اختلاف اصلی و محوری این نیست. اختلاف اصلی و محوری هر 2 دسته انتخاباتی نحوه اعلام نتایج انتخابات است که هر 2 ستاد انتخاباتی نمی‌خواهند آن را رسانه‌ای کنند.
غنی منتظر است تا کمیسیون انتخابات او را با صدها‌هزار رأی از عبدالله پیشتاز اعلام کند. در آن صورت وجهه آقای غنی که به‌ دلیل ادعای تقلب در انتخابات صدمه دیده بود، اعاده می‌شود و موضعش قوی‌تر. منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی عبدالله اظهارعقیده می‌کنند حالا که معیارهای دسته اصلاحات و همگرایی، برای ابطال آرا پذیرفته نشد، این دسته فقط نتیجه‌ای را می‌پذیرد که آرای هر 2 کاندیدا در آن 50- 50‌درصد اعلام شود و هیچ‌کدام، برنده انتخابات نباشند.  در این صورت رئیس دولت باید در نتیجه توافق سیاسی مشخص شود.  این کار مستلزم ابطال یک‌میلیون رأی است.
از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله عبدالله کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان بار دیگر خواهان به توافق رسیدن 2 کاندیدا روی ایجاد حکومت وحدت ملی شده است. یکی از افراد نزدیک به عبدالله عبدالله به صدای آمریکا گفت: شب گذشته اوباما با عبدالله درمورد روند سیاسی و فنی انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی صحبت کرد.  وی گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان این است تا هرچه زودتر 2 کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان روی ایجاد حکومت وحدت ملی و موارد اختلافی که وجود دارد با هم به توافق برسند.
اما سخنان سخنگوی تیم تحول و تداوم به رهبری «اشرف‌غنی احمدزی» حاکی از این است که اختلافات میان احمدزی و عبدالله بیش از آن است که به راحتی حل‌وفصل شود. وی به رسانه‌ها گفت:  تاکنون در مورد رئیس شورای اجرایی دولت آینده افغانستان و چگونگی و صلاحیت‌های این پست، تیم‌های انتخاباتی به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و مذاکرات سیاسی بی‌نتیجه بوده است.  «صدیق پتمن» سخنگوی تیم «تحول و تداوم» به رهبری «اشرف‌غنی احمدزی» به رسانه‌ها گفت:  تاکنون در مورد رئیس شورای اجرایی دولت آینده افغانستان و چگونگی و صلاحیت‌های این پست، تیم‌های انتخاباتی به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و مذاکرات سیاسی بی‌نتیجه بوده است. از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است:  با وجود این‌که تیم انتخاباتی عبدالله با اعلام نتایج انتخابات مخالفت می‌ورزد و عنوان می‌دارد که از هم‌اکنون نتیجه را نمی‌پذیرند، قرار است روز چهارشنبه نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام شود. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که تیم اصلاحات و همگرایی هرگونه توافق و معامله با تیم تحول و تداوم را رد کرده و به گفته سخنگوی عبدالله به احتمال فراوان در روزهای آینده عبدالله در افغانستان حکومت «موازی» اعلام خواهد کرد.


تعداد بازدید :  153