شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
سایه اختلاف بر سر توافقنامه آشتی:
محمود عباس درباره انحلال دولت وحدت ملی هشدار داد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده است چنانچه جنبش حماس به این تشکیلات اجازه حکومت آزادانه در نوار غزه را ندهد، دولت وحدت ملی را بر هم خواهد زد. به گزارش خبرگزاری فرانسه براساس این گزارش، محمود عباس روز شنبه و پس از ورود به قاهره گفت که چنانچه اوضاع مانند شرایط کنونی پیش برود و دولت سایه حماس، نوار غزه را در کنترل داشته باشد، تشکیلات خودگردان، دولت وحدت ملی را منحل خواهد کرد، زیرا این دولت در شرایط کنونی قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین افزود:  ما نمی‌توانیم به کار با حماس به صورت فعلی ادامه دهیم.  درحال حاضر ۲۷ معاون وزیر بر غزه نظارت می‌کنند که این مانع از آن می‌شود تا دولت وحدت ملی بتواند کاری در آن‌جا انجام دهد.  
به موجب مفاد توافقنامه آشتی که در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) میان دو جنبش فتح و حماس منعقد شد، قرار بر این شد که فلسطینیان با تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از تکنوکرات‌ها، به هفت‌سال حکومت دو دولت موازی در کرانه باختری و نوار غزه خاتمه دهند. کابینه جدید فلسطین که مقرش در شهر رام‌الله است روز دوم ژوئن (11 تیرماه) کار خود را آغاز و در همان روز دولت حماس رسما از قدرت کناره‌گیری کرد.  به‌رغم این کناره‌گیری، حماس همچنان به صورت عملی قدرت را در غزه در دست دارد و اجرای مفاد توافقنامه وحدت ملی به دلیل وقوع جنگ در این منطقه به تعویق افتاد. عباس قرار است در قاهره با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر دیدار و در نشست اتحادیه عرب سخنرانی کند.
پیشتر نیز حماس و فتح سابقه اختلاف نظر و حتی درگیری فیزیکی میان یکدیگر را دارند.  فتح پس از موفقیت حماس در انتخابات‌ سال 2005، دعوت حماس را برای ورود به کابینه نپذیرفت و تنها چند ماه پس از روی کار آمدن حماس و پس از انتشار نامه‌ای موسوم به سند زندانیان (که در آن تشکیل دولت در اراضی اشغالی 1967 و شناسایی دو فاکتوی اسراییل (1948) درخواست شده بود) محمود عباس پس از یک مهلت 10روزه به حماس برای پاسخ به آن و عدم پاسخگویی حماس، تاریخی را برای رفراندوم دراین‌باره تعیین کرد.  بدین ترتیب، اولین مواجهه آشکار محمود عباس و رهبران حماس صورت پذیرفت. با دستگیری یک سرجوخه اسراییلی و حملات مستمر اسراییل در نوار غزه، مسأله رفراندوم معلق ماند و به نظر می‌رسید گروه‌هایی در داخل حماس که در خارج از اراضی اشغالی مستقر بودند با طراحی چنین عملیاتی طرح محمود عباس را با شکست مواجه ساخته باشند.  با گذشت زمان، جدال‌های سیاسی و رسانه‌ای فتح و حماس به درگیری‌های خیابانی کشیده شد و هواداران دو گروه در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. پس از معلق ماندن طرح رفراندوم، محمود عباس خواستار برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری شد.  این خواست عباس بلافاصله با پاسخ منفی حماس روبه‌رو شد. حماس این اقدام را غیرقانونی و شبه‌کودتایی خواند. سوء قصد به جان اسماعیل هنيه در بازگشت از سفر خود در مرز غزه و مصر، حملات پیاپی به وزارت خارجه دولت تحت کنترل حماس در رام‌الله  و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از هواداران حماس و فتح طی ماه‌های اخیر حکایت از التهاب روزافزون شرایط در فلسطین داشت. محمود عباس و دیگر رهبران نام‌آشنای فتح (صائب عریقات، جبریل رجوب و محمد دحلان) در مواضع خود تحریم‌های اقتصادی و شرایط نابسامان امنیتی را حاصل فعالیت یک‌ساله حماس می‌دانستند و با حمایت از انتخابات زودهنگام مواضع حماس را به چالش می‌کشیدند.  آخرین فشار عباس به حماس دستور انحلال نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور حماس بود که این دستور محمود عباس نیز بلافاصله با مخالفت صریح حماس مواجه شد. به‌رغم ملاقات چند ماه گذشته محمود عباس و خالد مشعل در دمشق (با میانجیگری سوریه) و ابراز تمایل دو طرف به پایان درگیری‌ها و ادامه گفت‌وگوهای سازش، درگیری‌های شدید در غزه به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از هواداران دو طرف انجامید. 


تعداد بازدید :  65