شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
موج جدید حملات هوایی آمریکا به مناطق سنی‌نشین

شهروند| ارتش آمریکا در روز گذشته جبهه جدیدی از حملات هوایی خود علیه شبه‌نظامیان داعش را آغاز کرد. حملات هوایی تازه آمریکا در عراق با هدف حفاظت سد «حدیثه» در استان انبار صورت گرفت که پس از سد موصل، دومین سد بزرگ عراق به شمار می‌رود و با قرار گرفتن روی رود فرات سهم بزرگی از الکتریسيته و آب این کشور را تأمین می‌کند.  مبارزه ارتش آمریکا با داعش در مناطق سنی‌نشین غرب عراق درحالی شدت می‌گیرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته گذشته گفته بود که برای مبارزه با داعش هنوز هیچ استراتژی مشخصی در نظر نگرفته‌ است؛ اظهارنظری که اگرچه پیامی به کشور‌های منطقه بود اما رئیس‌جمهوری آمریکا را آماج انتقادات شدید جمهوری‌خواهان قرار داد که معتقدند سیاست‌های خارجی اوباما امنیت ملی آمریکا را متزلزل کرده‌است.  با این حال آغاز حملات هوایی آمریکا در بخش‌های سنی‌نشین موصل و انبار، همزمان با حملات ارتش عراق به مواضع داعش در این مناطق بیانگر این است که اوباما برخلاف آن‌چه که در جمع خبرنگاران عنوان کرد نقشه‌ مشخصی را برای مبارزه با تروریست‌های حاضر در عراق تهیه دیده‌ است.
پنتاگون در بیانیه خود درخصوص عملیات اخیر خود اعلام کرد حملات هوایی ارتش آمریکا علیه اهدافی در نزدیکی سد حدیثه صورت گرفت که در امتداد 8 کیلومتر از مسیر رود فرات، در غرب عراق و در فاصله 240 کیلومتری بغداد احداث شده ‌است.  
حملات ‌هوایی روز گذشته نشان‌دهنده تشدید اقدامات نظامی آمریکا در عراق است که از تاریخ 8 آگوست و با دستور مستقیم باراک اوباما به پنتاگون، برای جلوگیری از پیشروی سریع تروریست‌های داعش در خاک عراق آغاز شد.
بنا بر اعلام مقامات مرکز فرماندهی آمریکا که نظارت بر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه را برعهده دارند حملات روز گذشته در 4 نوبت و با استفاده ترکیبی از جنگنده‌ و بمب‌افکن‌های نیروی‌ هوایی آمریکا صورت گرفت.  در این حملات 5 خودروی نظامی ارتش عراق که به دست شبه‌نظامیان داعش افتاده بود، یک خودروی زرهی و یک گشت بازرسی منهدم شد.
«رشید فلیح»، فرمانده عملیات ارتش عراق در الانبار نیز اعلام کرد ارتش عراق در روز گذشته و در یک نبرد شدید توانست منطقه حوز در شهر «رمادی»، مرکز استان الانبار را از کنترل تروریست‌ها آزاد کند و 42 تن از نیرو‌های داعش را به هلاکت برساند.
حملات هوایی روز گذشته نخستین عملیات ارتش آمریکا در استان سنی‌نشین الانبار است که نزدیک به 9 ماه است تحت کنترل تروریست‌های داعش قرار دارد.  تشدید حملات همزمان با سفر چاک‌هاگل به گرجستان صورت گرفت که به منظور جلب متحدان و کشور‌های منطقه به شرکت در ائتلاف آمریکا علیه داعش به تفلیس رفت.  وزیر دفاع آمریکا سد حدیثه را یک مرکز بسیار مهم خواند و گفت: این حملات «کاملا در راستای اظهارات اوباما درخصوص هدایت اقدامات نظامی در عراق صورت گرفت.» این عملیات با هماهنگی نیرو‌های زمینی ارتش عراق صورت گرفت که از هفته‌ها پیش خواستار حملات هوایی به منطقه سد حدیثه بودند. این حملات به کاخ سفید و پنتاگون فرصت می‌دهد تا به طرح مشترکی برای مقابله با داعش دست ‌یابند.


تعداد بازدید :  61