شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جمع نخبگان و برگزیدگان خراسان رضوی:
فرهنگ با ون و پاسبان درست نمی‌شود
فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود دولت از هیچ قدرت و تهدیدی نمی‌ترسد

شهروند| رئیس‌جمهوری روز گذشته در جمع نخبگان استان خراسان رضوی با تأکید بر تلاش دولت برای مبارزه با فساد، پاسخ بسیاری از مواضع و انتقادات مقابل دستگاه اجرایی را با طرح مسائلی داد که هر کدام معطوف به بخشی از مشکلات امروز کشور بود.
حسن روحانی صحبت‌های خود در جمع نخبگان را با طرح مسائل علمی شروع کرد و گفت: برای حل معضلات کشور حتی فساد، کلیدی بهتر از علم و فناوری نیست. او اضافه کرد: مقاله می‌نویسیم، می‌فرستیم و چاپ می‌کنند، ما هم استادیار، استاد تمام می‌شویم و بسیار هم کلمه «استاد تمام» برای کسانی که در مسیر علم و دانش هستند، لذت دارد.  حداقل برای این‌که نشان دهند که کار و تلاش کردند و زحمت کشیدند البته به شرط این‌که فساد در این داستان نباشد.  
رئیس‌جمهوری داشت به مسائلی اشاره می‌کرد که ‌سال گذشته نیز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه شهیدبهشتی در جمع دانشگاهیان گفته بود که «زنجیره‌ علم را کامل کنیم. مقاله به تنهایی به درد نمی‌خورد. مقاله باید بیاید در زندگی مردم.» اما این بار سخنان او رنگ و بویی دیگر داشت. صحبت‌های او حالا در روزهایی است که وزیر علوم او استیضاح شده است، آن هم در شرایطی که وزارت علوم برخی بورسیه‌های غیرقانونی را دنبال می‌کرد. این‌جا بود که روحانی در سخنرانی دیروزش به بحث فساد رسید و صحبت‌هایش را پیوند زد با وقایعی که ماه‌های اخیر پیگیری می‌شد.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که ما در این دولت به برخی فسادها برخوردیم که شگفت‌آور است، با کنایه به برخی سوءاستفاده‌ها از فضای علمی کشور، گفت: «قدیم‌ها می‌گفتند آدم بعضی چیزها می‌بیند شاخ درمی‌آورد، می‌گفتیم مگر آدم شاخ هم در می‌آورد؟ اما اکنون می‌بینیم برخی موضوعات آنچنان به مغز فشار می‌آورد که گویی دو شاخ درحال درآمدن است و معلوم است که مثال‌های ایرانی بی‌ربط نیز نبوده است؟ آخر برای استاد و بورسیه شدن هم تقلب؟ از طرف می‌پرسند آقا نمره‌ات چند است؟ می‌گوید؛ ای بنویس دیگر 12- 14- 15، آقا بگو نمره‌ات چقدر است، نمره‌ای می‌گوید که بعد معلوم می‌شود چیز دیگری بوده، البته ممکن است کم‌حافظگی و گرفتاری زمانه باعث شده باشد وگرنه بعید است کسی که در مسیر استادی است، بخواهد تقلب کند.» رئیس‌جمهوری ادامه داد: «واقعا ما دچار حیرت شدیم که چرا؟ حالا رانت می‌گویند در برخی زمینه‌های اقتصادی، مالی و پولی که البته همه آنها بد است اما آدم بخواهد استاد فرزندان مردم شود با تقلب؟ بخواهد در این کشور معلم شود که شاگرد تربیت کند که آن شاگرد کشور را نجات دهد آن هم در شرایط حصر اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی و با شعارهای بسیار بلند و پرطمطراق، بعد در آن تقلب دربیاید و بعد عده‌ای بنویسند سرگشاده و غیرسرگشاده و تهدید کنند؟ مگر این دولت از تهدید می‌ترسد؟»
روحانی البته توضیح داد که وقتی اکثریت مردم حامی دولت هستند، دیگر از تهدیدها هراسی نیست. او معتقد است تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.  رئیس‌جمهوری تأکید کرد که هر آنچه در راه مبارزه با فساد لازم باشد و در راه توسعه این مملکت نیاز باشد، انجام می‌دهیم و این دولت از هیچ‌کسی و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در تمام مراحل ما باید با تلاش پیگیر و با جهاد و کوشش کارها را به پیش ببریم تا به مقصد و مقصود برسیم، اظهار کرد: برای این که  حل معضلات این مملکت حتی در موضوع مبارزه با فساد به نتیجه برسد من کلیدی جز تحقیق، علم، دانش و فناوری نمی‌بینم. دانشمندان و دانشگاهیان و اهل نبوغ ما به ما طرح دهند؛ چرا که فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود.
مسائل با فیلتر حل نمی‌شود
روحانی با تأکید بر این‌که مبارزه با فساد نیازمند راه حل علمی است، یادآور شد: شما باید بگویید چگونه رابطه مراجعه‌کننده با کارگزار کوتاه‌تر شود. بسیاری از کارها را می‌توان با پست و الکترونیک انجام داد و حضوری نباشد، با این اقدام فساد کمتر می‌شود.
این صحبت مدخلی بود برای رئیس‌جمهوری تا در مورد موضوعی صحبت کند که این روزها بسیاری از بحث‌های سیاسی و اجتماعی را به خود اختصاص داده است.  مسأله فضای مجازی و سرعت اینترنت دست‌کم در دو هفته اخیر، مواضع و اظهارات متعدد و گاهی متناقضی را از سوی بسیاری از چهره‌ها به دنبال داشته است. رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: اول باید معروف را در جامعه معروف کنیم و بعد آن را امر کنیم. باید اول معروف را درست کنیم. باید برای مردم توضیح داده و شرح دهیم. والله و باالله در عصر و دنیای ما، راهی جز اقناع نسل جوان نداریم. با زور نمی‌شود بیاییم این‌جا یا آن‌جا را ببندیم. نمی‌شود دو چیز یاد گرفته‌ایم دیوار و فیلتر که فکر می‌کنیم با این حل می‌شود.  روحانی اضافه کرد: شما فیلتر درست می‌کنید او (جوان) می‌رود فیلترشکن درست می‌کند. این مسائل حل نمی‌شود چراکه اگر حل می‌شد تاکنون حل شده بود. البته این صحبت‌ها تشویق حاضران را به دنبال داشت.
گفتنی است که چندی پیش یکی از نمایندگان شهری که حالا رئیس‌جمهوری آنجاست، درخصوص اقدامات اخير وزارت ارتباطات براي افزايش پهناي باند و سرعت اينترنت گفته بود: مجلس درحال پيگيري موضوعات مطرح‌شده ازسوي وزارت ارتباطات است و سوالاتي در اين خصوص از وزير ارتباطات پرسيده شد.
نصرالله پژمان‌فر به جلسه‌ای اشاره کرده بود که با حضور وزير ارتباطات در مجلس برگزار شد و گفت: تذکرات لازم به آقاي واعظي داده شد. در صحن علني مجلس هم تذکراتي از طرف کميسيون فرهنگي و از سوي آقاي سالک به رئيس‌جمهوری داده شد.  
این نماینده گفته بود اگر اين روند ادامه پيدا کند و وزير اصلاح روش نکند بنده پيگير استيضاح وزير در مجلس شوراي اسلامي خواهم بود.
فرهنگ با ون و پاسبان درست نمی‌شود
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های دیروز خود به فشار برخی گروه‌ها در مورد مسأله حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنیم تعالی بخشیدن جامعه، با ون و مینی‌بوس و پاسبان و سرباز است، با اینها فرهنگ درست نمی‌شود.  
این سخنان روحانی هم با تشویق حضار همراه شد. او ادامه داد:  راه ارتقای فرهنگ با علما، بزرگان و حوزه‌ها، محققان و اساتید دانشگاهی است. چگونه ما تشویق می‌کنیم، یعنی راه عفاف برای بانوان ما ون است؟ راه دیگری نداریم؟ خود بانوان ما که فرهیختگان جامعه هستند، دانشگاهی، محقق و اساتید دانشگاهی هستند، خودشان برای استقرار عفاف در این جامعه و گسترش حجاب آیا راه بلد نیستند؟ روحانی با بیان این‌که هم‌اکنون وزیر کشور که مسئول این کار است در جمع ما نشسته است، گفت:  به ما می‌گفتند آدم اگر یک چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر نباید عین آن را انجام دهد باید یک جوری آن را اصلاح کنیم. البته رئیس‌جمهوری درحالی به وزیر کشور اشاره کرد که روزهای نخست تابستان امسال، رحمانی‌فضلی برای پاسخ به سوال نمایندگان درمورد حجاف و عفاف به مجلس احضار شده بود و یک کارت زرد هم از آنها گرفت.
وزیر کشور همان زمان گفته بود که برای حل مسائل فرهنگی نباید به دنبال برخورد انتظامی باشیم.  او در صحن علنی مجلس تأکید کرد که براساس قانون، 22 دستگاه در قانون عفاف و حجاب مسئول پيگيري اين مسأله هستند که وزارت کشور يکي از اين دستگاه‌هاست که ما اين مسأله را در قالب شوراي اجتماعي پيگيري مي‌کنيم.  اما نمایندگان قانع نشدند و به او اخطار دادند.
رئیس‌جمهوری دیروز اما یادآور شد: ما باید برای ارتقای اخلاق، نشاط در جامعه و نحوه رفتار با جوانان جامعه (پسر و دختر) راه علمی بیابیم، مدام می‌گویند دختر و پسر را جدا کنیم. روحانی خاطره‌ای را از اوایل انقلاب نقل کرد و گفت: در اول انقلاب که دانشگاه افتتاح شده بود یک عده در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس بودند، تا دختر و پسر جدا شوند. زمانی که امام (س) اطلاع یافت، عصبانی شد و به آنان نهیب زد که این کارها چیست؟ اینها هُو کردن اسلام و سخیف کردن موازین اسلام است و چیز دیگری نیست.  وی خاطرنشان کرد: حجاب برای این است که امنیت برای خانم‌ها ایجاد کند، معلوم است همه امنیت می‌خواهند، شما هم دلت می‌خواهد اگر دختر خانمت بیرون می‌رود تا زمانی که برمی‌گردد امنیت داشته باشد آن دختر خانم هم دلش می‌خواهد وقتی بیرون می‌رود کسی او را اذیت نکند و این طبیعی است منتها راهش چیست؟
علما باید دولت را یاری کنند
رئیس‌جمهوری پیش از این دیدار، صبح دیروز نیز در دیدار علما، فضلا و طلاب استان خراسان رضوی گفت: این‌که مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از دولت وظیفه است، در راس این وظیفه صاحبان نفوذ، علما و حوزه‌های علمیه هستند که باید دولت را یاری کنند.
وی گفت: تلاش، رفاقت و همدلی، لازمه پیشبرد امور کشور است و البته وجود جناح‌ها و سلایق مختلف اشکال و ایرادی ندارد اما این‌که همدیگر را تکفیر کنند واقعا نادرست است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اختلاف سلیقه تا حدودی می‌تواند مفید باشد اما اگر از چارچوب و قاعده خارج شود چه بسا زیان‌آور باشد.
وی با تأکید بر تقویت وحدت، اتحاد و همدلی در جامعه اظهار کرد: به هر میزان که وحدت بیشتر باشد مردم و دوستان ما به همان میزان در دنیا خوشحال‌تر می‌شوند و در این راستا دست ما برای اتحاد و وحدت به سوی علما و فرهیختگان دراز است.
کار را به مردم واگذار کنیم
رئیس‌جمهوری همچنین عصر دیروز در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی گفت: در شرایط فعلی ما هرچه دولت را کوچکتر و چابک‌تر کنیم و کار را به مردم واگذار کنیم و دولت در بروکراسی مبارزه کند تردید نکنید که زندگی مردم بهتر می‌شود، مردم آسوده‌خاطرتر می‌شوند و کار دقیق‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود. وی افزود: اقتصاد در ایران هم دولتی و هم انحصاری است، این درحالی است که اگر رقابت نباشد، حرکت ایجاد نمی‌شود. زندگی ما در دنیا مسابقه است، باید بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های خود با جهان رقابت کنیم و رقابت بدون صادرات معنا ندارد.
روحانی ادامه داد:  از روز اول در داخل دولت تأکید کردم کار را به مردم بدهید اما همه باید کمک کنیم و تلاش من هم این بوده که وزرایی را انتخاب کنم، استاندارانی را انتخاب کنم که به این مسأله وفق دارند اما به هرحال باید قبول کنیم که به یک زندگی بدون تحول عادت کرده‌ایم، در عین حال بنده علامت لازم را می‌بینم که این حرکت آغاز شده اما قطعا هنوز مطلوب نیست.
رئیس‌جمهوری همچنین درمورد وضع سیستم بانکی گفت: با ایده‌آل بانکی فاصله زیادی داریم. الآن می‌بینید شرایط بانکی چطور است. بانک‌های ما از مردم پول می‌گیرند و برای خود یک پستو ایجاد کرده‌اند. اگر بنگاه‌داری است بگویید بنگاه داریم؛ طرح‌هایی برای بانک‌ها و بازار سرمایه ارایه شده اما برای اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری داریم.
حسن روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه رکود براساس آخرین گزارش هفته گذشته و براساس محاسبات سه‌ماهه اول امسال از رکود خارج شده‌ایم و تولید درحال توسعه و رشد حاصل شده است؛ البته محاسبه سه‌ماهه با محاسبه پایان ‌سال متفاوت است.  اما تردید ندارم که از رکود خارج شده‌ایم و رقم‌هایی نیز در این زمینه ارایه شده آن هم در کشوری که دو‌سال پشت‌سر هم رکود و رشد منفی داشته است.


تعداد بازدید :  143