شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

افتتاح بانك ملي ايران
86سال پیش، برابر با هفدهم شهریور 1307 خورشیدی، بانک ملی ایران رسما افتتاح شد. در 14 ارديبهشت 1306 قانوني از مجلس شوراي ملي گذشت كه به موجب آن، دولت، مأمور تأسيس بانكي براي پيشرفت امور بازرگاني، كشاورزي، پيشه و هنر شد. سرمايه اين بانك، طبق قانون 150 ميليون ريال پيش‌بيني شده بود. در خرداد 1309، دولت حق نشر اسكناس را از بانك شاهنشاهي متعلق به انگلستان باز خريد و در 23 اسفند 1310 به بانك ملي ايران واگذار کرد.   

اعلان جنگ ايران به آلمان
71سال پیش، برابر با هفدهم شهریور 1322 خورشیدی، ایران تحت فشار انگلستان و روسیه با اعلام حالت مخاصمه بین دولت ایران و آلمان نازی، به این کشور اعلان جنگ داد. با این عمل دولت ايران به اعلاميه ملل متحد ملحق شد. براساس اين اعلاميه دولت‏هاي متحد متعهد بودند با استفاده از همه وسايل و منابع اقتصادي و نظامي خود، جنگ را تا پيروزي نهايي ادامه دهند.   ايران تا پايان جنگ و مدتي پس از آن نيز در اشغال قواي روس و انگليس بود.  

جمعه خونین تهران
36‌سال پیش، برابر با هفدهم شهریور 1357 خورشیدی، (در آن‌سال مصادف با جمعه بود) واحدهاي فرمانداري نظامي تهران در ميدان ژاله به سوي مردم كه تظاهرات وسيعي را به راه انداخته بودند آتش گشوده و صدها تن را شهید يا مجروح ساختند. در اولين ساعات این روز ارتشبد غلامعلي اويسي، فرماندار نظامي تهران، از راديوي تهران و حومه، دستور حكومت نظامي را اعلام كرد اما بیشتر مردم كه از این موضوع اطلاع نداشتند، از خانه‏ها بيرون آمدند. دولت جمع تلفات این روز را 308 کشته و مجروح و فرمانداری نظامی تهران 58 کشته و 205 مجروح اعلام کرد.   برخی آمار حکایت از تعداد بیشتر کشته‌ها و مجروحان دارد. 


تعداد بازدید :  269