شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
حقوق شهروندی در سیما و منظر شهری

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تنظیم و ارایه لایحه سیما و منظر شهری به شورای شهر تا پایان‌ سال خبرداده و به «مهر» گفته است: با هدف ساماندهی چهره و نمای پایتخت لایحه‌ای درحال تدوین است که براساس آن هماهنگی و یکپارچه‌سازی ضوابط مربوط به نمای بیرونی ساختمان‌ها و ساماندهی سیمای شهر اجرا می‌شود.  
جمال کامیاب بر این موضوع نیز تأکید کرده است: در بحث ساماندهی سیما و نمای شهر همکاری و مشارکت شهروندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چنانچه شهروندان خود به این مقوله اهمیت دهند می‌توانیم هرچه سریع‌تر مشکلات موجود در این زمینه را از سر راه برداریم. یکی دیگر از اقداماتی که در راستای ساماندهی سیمای شهر تهران در دستور کار قرار دارد، طرح پیرایش شهری و حذف زواید بصری است که برای اجرای این طرح نیز نیازمند مشارکت مردم هستیم. زواید بصری مانند آنتن‌ها، کانال‌های کولر، برچسب‌ها و... چهره شهر را نازیبا می‌کنند که تنها با حذف این زواید می‌تواند تا حد زیادی از اغتشاشات شهر کاست و چهره تهران را بهتر کرد.  
آنچه «کامیاب» و دیگر مسئولان شهری در پی آنند، هر چند خیلی دیر هنگام است ولی گفته می‌شود «ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است». در این میان باید در نظر داشت سیمای شهر تهران با چند‌میلیون واحد مسکونی غیرهمسان، سال‌هاست شکل گرفته است و حداقل درباره چنین موضوعی باید قانون مستحکمی وجود داشته باشد زیرا افراد انتخاب نمای ساختمان خود را جزو حقوق شهروندی می‌دانند.   
این موضوع در کشورهای دیگری با قوانینی خاص محدود شده است. در ایتالیا دکوراسیون و نمای داخلی حق خصوصی افراد است اما نمای بیرونی (غیر از این‌که نمایی سنتی است) حقوق عامه به حساب می‌آید و شهروندان به این دلیل که تمایل به رعایت حقوق دیگر شهروندان دارند از اعمال سلیقه در نماهای بیرونی خودداری می‌کنند. به‌نظر می‌رسد این لایحه هر چند دیر هنگام است اما با تصویب و اجرای آن، حقی از حقوق عمومی مردم را محترم خواهد شمرد.   


تعداد بازدید :  253