شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ایران و آمریکا همکاری برای مبارزه علیه داعش را تکذیب کردند
ایران و آمریکا به‌طور رسمی خبر همکاری مشترک برای مبارزه علیه داعش را تکذیب کردند. پس از مطرح شدن موضوع همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه علیه داعش و انتشار اخباری در این مورد از سوی رسانه‌های مختلف، سخنگویان وزارت خارجه ایران و آمریکا به این خبر واکنش نشان دادند.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عصر جمعه خبر شبکه خبری بی‌بی‌سی مبنی بر موافقت ایران برای همکاری با آمریکا علیه داعش در عراق را تکذیب کرد و گفت: مواضع ما در این خصوص پیش از این، اعلام شده و خبر مزبور صحت ندارد.
در ادامه ماری‌ هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر این‌که ایران چنین هماهنگی‌ای را تأیید کرده است، گفت: ما درصدد هماهنگی اقدام نظامی یا تبادل اطلاعات با ایران نیستیم و برنامه‌ای برای این کار نداریم. وی افزود: آمریکا ازتعامل با ایران همانند گذشته درمورد موضوعات خاص استقبال می‌کند اما اقدامات خود را با ایران هماهنگ نمی‌کنیم.

استقبال بشار اسد از آمادگی تهران برای بازسازی سوریه
رئیس‌جمهوري سوریه از آمادگی ایران برای کمک به بازسازی کشورش استقبال کرد. به گزارش ایسنا، بشار اسد در جریان دیدار با رستم قاسمی، رئیس کمیته توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه و هیأت همراهش بر خواست کشورش به تقویت همکاری و هماهنگی‌ها با ایران در زمینه‌های اقتصادی به گونه‌ای که متناسب با روابط سیاسی و تاریخ میان دو کشور باشد، تأکید کرد.

دیدار امیرعبداللهیان با رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آفریقای‌جنوبی
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه که برای شرکت در کمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای‌جنوبی به پرتوریا سفر کرده است، با رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ماسانگو، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آفریقای‌جنوبی با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و آفریقای‌جنوبی، ابراز امیدواری کرد با همکاری بیشتر پارلمان‌های دو کشور، شاهد گسترش مناسبات در سایر بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم. ماسانگو با تمجید از حمایت‌های ایران از مبارزات این کشور علیه آپارتاید گفت که مردم و دولت آفریقای‌جنوبی دوستان خود را فراموش نمی‌کنند.

از سوی یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای: هرگونه توافق در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها تکذیب شد
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان حصول هرگونه توافق در خصوص تعداد سانتریفیوژها را تکذیب کرد و افزود : هیچگونه توافقی پیرامون موضوعات مورد مذاکره تاکنون حاصل نشده است. پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد: ایران ممکن است با کاهش تعداد سانتریفیوژهایش تا هفت‌هزار تا موافقت کند. به گزارش ایسنا، یک منبع ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با المانیتور، گفت: ایران ممکن است تعداد سانتریفیوژهایش را از 10‌هزار تا به هفت‌هزار سانتریفیوژ کاهش دهد.  المانیتور در ادامه نوشت: بخش زیادی از این مسأله به مدت‌زمان توافق نهایی و این‌که هرگونه محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران تا چه مدت باقی خواهد ماند بستگی دارد. گری سیمور یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا و کارشناس اندیشکده بلفر به المانیتور گفت که بعید می‌داند تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر توافق نهایی حاصل شود اما تمدید آن بسیار محتمل است. سیمور افزود: من فکر می‌کنم اسراییل که همواره دولت اوباما را به دلیل مذاکره با ایران مورد انتقاد قرار داده است با تکیه بر این عقیده که وضع کنونی بهتر از بازگشت ایران به غنی‌سازی 20‌درصد است تمدید توافق را خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد
مشکل تبدیل روادید موقت تعدادی از دانشجویان ایرانی در نروژ حل شد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از حل تبدیل روادید موقت تعدادی از دانشجویان ایرانی در نروژ خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با اقدامات سازنده دولت نروژ مشکل افراد باقی‌مانده نیز حل شود. مرضیه افخم درخصوص مشکلات دریافت روادید و اقامت برخی از دانشجویان ایرانی در نروژ گفت: بر اثر پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو مشکل تبدیل روادید موقت تعدادی از دانشجویان ایرانی در این کشور که به‌رغم درخواست مسئولان دانشگاهی متوقف شده بود هم‌اینک مرتفع شده و انتظار می‌رود با اقدامات سازنده دولت نروژ مشکل افراد باقی‌مانده نیز حل شود. وی ادامه داد: وضع دانشجویان ایرانی در نروژ از همان ابتدا با جدیت و حساسیت از سوی وزارت امور خارجه مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفته و از همه ظرفیت‌ها در این رابطه استفاده شده است.


تعداد بازدید :  156