شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
میهمانان ناخوانده آمریکایی در بندرعباس
یک فروند هواپیمای اماراتی حامل ده‌ها نظامی آمریکایی در فرودگاه بندرعباس مجبور به فرود شد

شهروند| جمعه شب گذشته یک فروند هواپیما که گفته می‌شود تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی در آن بودند در فرودگاه بندر عباس فرود آمد.  وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که یک هواپیمای اجاره‌ای حامل حدود یکصد آمریکایی از پایگاه هوایی آمریکا در بگرام افغانستان به مقصد دوبی پس از منحرف شدن به حریم ایران به دلیل مسائل مربوط به برنامه پروازش، به سلامت در دوبی به زمین نشسته است. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که این هواپیمای شرکت اماراتی فلای دوبی که به سمت بندرعباس تغییر مسیر داده بود در فرودگاه بندرعباس برای چندساعت به زمین نشست و سپس این فرودگاه را به مقصد دوبی ترک کرد. به گفته مقامات آمریکایی این هواپیما به‌دلیل به‌روز نکردن طرح پرواز خود مجبور شد در فرودگاه بندرعباس فرود آید. این مقام اظهار کرد: وقتی مقامات هواپیمایی کشوری ایران این هواپیما را شناسایی کردند به دلیل آن‌که باید ساعت‌ها زودتر از حریم هوایی عبور می‌کرد آن‌را در سیستم پرواز خود نیافتند. وی افزود: مقامات ایران پس از آن‌که گفته شد هواپیما از سوخت کافی برای بازگشت به افغانستان برخوردار نیست نخست خواستار دور زدن هواپیما و فرود آن در بندرعباس شدند.
پیش از این گفته شده بود که جت‌های جنگنده ایرانی این هواپیما را مجبور به فرود کردند اما ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: برخلاف برخی گزارش‌های مطبوعاتی، هیچ جت جنگنده ایرانی در ایجاد این وضع دخالت نداشت. وی افزود:  ما از تلاش‌های تمام طرف‌ها برای کمک به رسیدن امن سرنشینان هواپیما به مقصد خود تشکر و قدردانی می‌کنیم.
به گفته معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور دلیل اصلی فرود این هواپیما در فرودگاه بندر‌عباس تناقض اظهارات این خلبان با طرح پرواز و البته شناسه پرواز و مجوز صادر‌شده بوده است. به‌دنبال این موضوع مسئولان هوایی ایران از خلبان درخواست کرده‌اند بار دیگر به حریم هوایی افغانستان باز گردد که به‌دلیل کمبود سوخت خلبان ترجیح داده که در فرودگاه بندرعباس بنشیند. این هواپیما در ساعت 57: 18 روز جمعه در فرودگاه بندرعباس به زمین نشسته و پس از انجام هماهنگی‌های لازم و مذاکره صورت‌گرفته با شرکت فرودگاه‌ها مشکلات آن حل شد، اما شرکت فلای دوبی یک بویینگ 737 را به‌عنوان هواپیمای جایگزین به بندرعباس فرستاده و مسافران این هواپیما در ساعت 42: 02 بامداد شنبه ایران را به مقصد دوبی ترک کردند. یک مقام آگاه در شرکت فرودگاه‌های کشور در رابطه با بحث‌های مطرح شده که این هواپیما را با مسائل نظامی ارتباط می‌داد، با رد اخبار منتشرشده درباره اسکورت نظامی هواپیمای موردنظر و نشاندن اجباری هواپیما در بندرعباس، به ایسنا گفت:  این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و همان‌طور که شرکت فرودگاه‌ها نیز اعلام کرده به دلیل تناقضات مجوز پرواز مجبور به بازرسی این هواپیما شده‌اند و پس از انجام بررسی‌های لازم مسافران این پرواز به مقصد رسیدند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها نیز ضمن تشریح ماجرای نشاندن هواپیمای اماراتی در فرودگاه بندرعباس، علت این واقعه را ارایه اطلاعات غلط پروازی از سوی شرکت هواپیمایی و درخواست مسئولان ایرانی برای راستی‌آزمایی عنوان کرد. محمدعلی ایلخانی گفت: هواپیمایی که واشنگتن‌پست مدعی شده است شب گذشته در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست، آمریکایی نبوده است. وی با بیان این‌که این هواپیما اماراتی و متعلق به شرکت هواپیمایی «fly dubai» بود، ادامه داد:  هواپیمای مذکور در مسیر‌ قندهار به‌ شارجه درحال عبور از فضای ایران بود که متوجه شدیم در اظهارات و fl‌y plan این هواپیما، دچار اشتباهاتی شده بودند.  مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: در راستای اطمینان از این‌که هواپیمای مذکور مشکل خاصی نداشته باشد، از این هواپیما خواهش کردیم در فرودگاه بندرعباس فرود آید.
 ایلخانی اظهار داشت:  مشخصات این هواپیما به اشتباه اعلام شده بود و آنچه وارد فضای کشور ما شده بود نوع دیگری از هواپیما بود به همین دلیل تناقض در ارایه اطلاعات موجب شد از خلبان بخواهیم در فرودگاه بندرعباس در مسیر خودش فرود آید. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: پس از فرود این هواپیما در فرودگاه بندرعباس از خلبان سوالاتی شد و اسناد هواپیما مورد بررسی قرار گرفت.  وی با بیان این‌که خلبان هواپیما خود قبول کرد که اشتباهاتی در ارایه اطلاعات داشته‌اند، افزود: خلبان خود بر اشتباهات ارایه‌شده اذعان داشته و فرم‌های لازم را نیز امضاء کرد. وی با بیان این‌که بعد از رفع مشکل و بررسی‌های لازم به این هواپیما اجازه پرواز داده شد و این هواپیما به مسیر خود ادامه داد، اضافه کرد: از مسافران این پرواز در فرودگاه بندرعباس پذیرایی لازم به عمل آمد و امکانات رفاهی در اختیار آنها قرارداده شد.


تعداد بازدید :  139