شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

رئیس‌جمهوري یمن: برخی تلاش دارند صنعا را به عراق و سوریه‌ای دیگر تبدیل کنند
رئیس‌جمهوري یمن ادعا کرد: برخی تلاش دارند صنعا را به عراق و سوریه‌ای دیگر تبدیل کنند. به گزارش تسنیم، عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری یمن تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم این کشور که خواستار برکناری دولت و برچیدن فساد در این کشورند را تحریک‌آمیز قلمداد کرد. وی بدون اشاره مستقیم به معترضان و جریان الحوثی مدعی شد: برخی تلاش دارند صنعا را به عراق و سوریه‌ای دیگر تبدیل کنند. رئیس‌جمهوری یمن گفت:  صنعا پایتخت تمامی یمنی‌هاست و تقویت امنیت و ثبات در آن وظیفه همه گروه‌هاست. مردم یمن اخیرا در اعتراض به دستور دولت برای آزادسازی قیمت‌های سوخت و لزوم سرنگونی دولت فاسد و اجرای مصوبات کنفرانس گفت‌وگوهای ملی به خیابان‌ها آمدند. آنها تاکنون سه مرحله از جنبش خود را اجرا کرده‌اند. دولت یمن که رئیس‌جمهوری زیر فشار مردمی مجبور شد، آن را برکنار کند و فعلا به‌عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می‌کند، از حمایت عربستان برخوردار است.

رأی اعتماد پارلمان ترکیه به کابینه داوود اوغلو
پارلمان ترکیه دیروز به کابینه دولت نخست‌وزیر احمد داوود اوغلو رأی اعتماد داد. به گزارش ایسنا داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هفته گذشته کابینه خود را که بیشتر بر بهبود اوضاع اقتصادی و مدیریت اقتصادی تمرکز دارد با حضور اکثر اعضای دولت اردوغان به پارلمان معرفی کرد. پارلمان ترکیه با 306 رأی مثبت و 133 رأی منفی به کابینه داوود اوغلو رأی مثبت داد. حزب حاکم عدالت و توسعه در حال حاضر 312 کرسی از 536 کرسی پارلمان را در اختیار دارد. داوود اوغلو در سخنانی پس از اعلام رأی پارلمان با تأکید بر اهمیت دموکراسی، سیاست خارجه فعال و تداوم سیاست‌های اقتصادی کنونی گفت: ما خواهان ساختن آینده‌ کشورمان با در نظر گرفتن تمامی انتقادهای سازنده از جانب گروه‌های اپوزیسیون هستیم.  

دور تازه اختلافات سیاسی در پاکستان
اختلاف وزیر کشور پاکستان و یکی از رهبران اپوزیسیون در پارلمان این کشور که به یکدیگر اتهاماتی وارد کردند حتی با عذرخواهی نخست‌وزیر پاکستان نیز حل نشد و به‌دنبال آن بحران تازه‌ای در تحولات پاکستان آغاز شد. سناتور اعتزاز احسن در سخنان خود در پارلمان بیان کرد: وزرای دولت با نواز شریف صادق نیستند و برخی وزرا که اهل ایالت پنجاب هستند، بسیار مغرورند که اگر حزب حاکم از بحران فعلی نجات پیدا کند مغرورتر نیز خواهند شد. وی افزود: پلیس از وزیر کشور اطاعت نمی‌کند به همین علت مخالفان آنطور که باید سرکوب نشده‌اند. وزیر کشور پاکستان که صحبت‌های سناتور‌ اعتزاز احسن را توهین به خود دانست با شرکت در یک کنفرانس خبری وی را وکیل بزرگ مافیای کشور، مفسد مالی در بحث واردات گاز مایع و وکیل ملک ریاض یک ثروتمند بزرگ پاکستانی معرفی کرد.

موافقت علاوی با تصدی پست معاونت رئیس‌جمهوری
یکی از نمایندگان وابسته به ائتلاف الوطنیه از موافقت ایاد علاوی با تصدی پست معاون رئیس‌جمهوری در امور آشتی ملی خبر داد. به گزارش پایگاه النهرین، میسون الدملوجی نماینده پارلمان عراق درباره ائتلاف الوطنیه اعلام کرد: علاوی با تصدی پست معاونت رئیس‌جمهوری در صورتی که اختیارات گسترده به وی داده شود موافق است زیرا پرونده‌ای که وی مامور آن است آشتی ملی است. وی افزود: در طول سال‌های گذشته به آشتی ملی توجه چندانی نشده و همین موضوع در رسیدن اوضاع عراق به وضع فعلی نقش زیادی داشته است. علاوی طرح کاملی در این زمینه دارد که مورد قبول همگان است. منابع عراقی اعلام کردند: در حالی‌ که اختلافاتی در زمینه تشکیل دولت جدید (وزرای پیشنهادی) به ریاست حیدر العبادی وجود دارد اما اختلافی درباره معاونان رئیس‌جمهوری وجود ندارد.

اخبار ضد و نقیض درباره کشته شدن سرکرده داعش در عراق
سایت «دیلی بیست» آمریکا گزارش داد که حملات جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌ مشخصی در تل‌عفر در شمال عراق به هلاکت سه تن از سرکرده‌های برجسته داعش ازجمله ابوبکرالبغدادی انجامیده است. وزارت دفاع آمریکا اما این گزارش را تأیید نکرد. سایت دیلی بیست آمریکا به نقل از یکی از افسران سابق ارتش لیبی گزارش داد: پس از آن‌که ابوبکرالبغدادی، رهبر داعش در حمله هوایی جنگنده‌های عراقی یا آمریکایی در تل‌عفر واقع در شمال عراق به شدت زخمی شد به سوریه انتقال داده شده اما در سوریه جان داد. در همین حال روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به باراک اوباما، ‌رئیس‌جمهوری این کشور خبر کشته شدن سه تن از سرکرده‌های داعش را در هنگام نشست سران ناتو در ولز اعلام کرد. همزمان ابوبکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که جنگنده‌های عراقی دست به عملیاتی زدند که با کشته شدن ابوهاجرالسوری پایان یافت.


تعداد بازدید :  131