شماره ۷۴۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
پرسه در بازار

گوشت گوسفند گران شد
علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش ۳هزارتومانی قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده به حدود ۳۲‌هزار تومان رسیده است. او با بیان این‌که صادرات و قاچاق دام بر افزایش قیمت گوشت گوسفندی موثر بوده است، گفت: ازسوی دیگر بارش‌هایی که در این فصل از‌ سال اتفاق می‌افتد، در حمل‌ونقل مشکل ایجاد می‌کند؛ ضمن این‌که معمولا با نزدیک‌شدن به انتهای ‌سال با کمبود دام مواجه می‌شویم. ملکی با اشاره به این‌که درحال حاضر قیمت دام زنده در بازار بین ۱۲ تا ۱۳‌هزارتومان است، افزود: پیش از این قیمت دام زنده بین ۱۲ تا ۱۲‌هزارو۵۰۰تومان بود و هم‌اکنون هر کیلوگرم شقه بدون دنبه بین ۲۸ تا ۲۹‌هزارتومان به مغازه‌داران عرضه می‌شود.

افزایش 40‌درصدی قیمت سبزی و صیفی‌جات
قیمت سبزی و صیفی‌جات در بازار تهران تا 40‌درصد گران شد. این افزایش قیمت شامل پیاز، بادمجان، کدو، سبزی خوردن و سبزی ویژه طبخ غذا ازجمله سبزی‌پلو، کوکو، ‌آش و قورمه بوده است.‌ هادی بختیاری عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان با اعلام این خبر گفت: میزان افزایش قیمت سبزی و صیفی‌جات در بازار تهران تا حدود 40‌درصد بوده که بیشترین افزایش در گروه صیفی مربوط به پیاز بوده است و گفته می‌شود علت این موضوع صادرات این محصول است و سبزیجات نیز با افزایش 40‌درصدی قیمت مواجه شده‌اند. او دراین‌باره توضیح داد: درحال حاضر تولید سبزی‌خوردن در گلخانه‌ها انجام می‌شود، ضمن این‌که قیمت هر کیلوگرم ریحان به ۵۰۰۰تومان رسیده است و همه این عوامل در گرانی سبزی‌خوردن نقش دارند. ضمن این‌که قیمت هر کیلوگرم سبزی طبخ غذا نیز حدود ۱۰‌درصد بالا رفته است.

قیمت برنج خارجی در بازار داخل غیرواقعی است
با کاهش قیمت جهانی برنج، واردکنندگان برنج خارجی با ارسال نامه‌ای به گمرک خواستار کاهش ارزش برنج وارداتی شدند. آنها در این نامه تأکید کرده‌اند که بالابودن حقوق و عوارض گمرکی باعث غیرواقعی شدن قیمت برنج خارجی در بازار ایران شده است. البته در این زمینه محمود بهشتیان مشاور رئیس سازمان گمرک با تأیید ادعای واردکنندگان برنج به فارس گفت: شاید واردکنندگان در این زمینه محق باشند و در این رابطه نیز به گمرک نامه ارسال کرده‌اند که قیمت‌ها پایین آمده و خواستار رسیدگی به آن هستند و مطابق قانون نیز ارزش برنج باید واقعی باشد و درصورتی که حقوق گمرکی و عوارض بالا باعث غیرواقعی شدن قیمت‌ها شود، گمرک می‌تواند به موضوع رسیدگی کند. او ادامه داد: اما رسیدگی به این موضوع مشروط به رأی 10 نهاد تصمیم‌گیرنده است که مهم‌ترین آن وزارت کشاورزی است.


تعداد بازدید :  399