شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
یک وکیل در سرزمین عجایب
محمدمهدی پورمحمدی

 

 

چندی پیش یکی از اعضای هیأت‌رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران خبر از مشاهده کارگاهی در قلعه‌نو شهرری داد که در آن یکی از استثنایی‌ترین فرآورده‌هایی که ممکن است به مخیله انسان خطور کند، تولید می‌شود. براساس اظهارات این نماینده محترم، در محوطه روباز این کارگاه که از آن به‌عنوان انبار مواداولیه استفاده می‌شود تلی از استخوان‌های حیواناتی مانند گاو و گوسفند بدون هیچ‌گونه رعایت مسائل بهداشتی، زیر آفتاب سوزان در حرارت چهل درجه، در معرض گرد و خاک، ریزش باران و دیگر آلودگی‌ها، دپو شده است . می‌توانید تصور کنید که:
بوی بد رفته از آن تا ره دور/ معدن پشه مقام زنبور/ نفرتش گشته بلاي دل و جان/ سوزش و کوري دو ديده از آن
شدت عفونی بودن منطقه چنان بوده است که نماینده بازدید‌کننده طاقت ماندن بیشتر و تحقیق و تفحص بیشتر را نداشته است زیرا:
بوي گندش دل و جان تافته بود / حال بيماري دق يافته بود/ دلش از نفرت و بيزاري ريش/ گيج شد، بست دمي ديده خويش  
بنا به مشاهدات عضو مجمع نمایندگان تهران، در کنار این کوه استخوان‌های متعفن پاتیل‌های روغن‌های استحصال شده و آماده برای فروش نیز قرار داشته است.
عمل فرآوری روغن از استخوان حیوانات در این کارگاه توسط یک کارگر افغانی انجام می‌گیرد که حاضر نشده است به سوالات نماینده تهران درباره این‌که «چرا روغن استخوان‌های حیوانات گرفته می‌شود، کاربرد این روغن‌ها چیست و چگونه از آنها استفاده می‌شود؟» پاسخ دهد. برخی سوالات، ابهامات و ملاحظات حاصله از خواندن گزارش این بازدید می‌تواند به شرح زیر باشد:
1- آدرس دقیق این کارگاه کجا است. شاید ما هم خواسته باشیم از این کارگاه عجیب و غریب که در جهان مدرن و پیشرفته امروزی، چنین مشخصاتی دارد بازدید به‌عمل آوریم. شاید طاقت ما بیشتر بود و توانستیم اطلاعات مفیدتر و مفصل‌تری جمع‌آوری کنیم.
2- عِرق ملی و حس وطن‌دوستی کارگر افغانی، از آن‌جا که خود را فقط در مقابل نمایندگان مجلس ملی افغانستان پاسخگو می‌داند و حاضر نشده است به سوالات نماینده تهران درباره این‌که چرا روغن استخوان‌های حیوانات گرفته می‌شود، کاربرد این روغن‌ها چیست و چگونه از آنها استفاده می‌شود پاسخ دهد، درس‌آموز و شایسته قدردانی است.
3- شاید استدلال برخی دلواپسان این است که اگر این کارگر وطن‌دوست افغانی نسبت به رفع نگرانی‌های این نماینده درخصوص بهداشت و سلامت غذایی مردم ایران هیچ وقعی نگذاشته و به هیچ‌یک از سوالات مشارالیها پاسخی نداده و آب هم از آب تکان نخورده، به طریق اولی ما هم می‌توانیم در مقابل برخی نگرانی‌های اتباع دیگر کشورها همین رویه را پیش گرفته و جواب آنها را ندهیم. اگر این کارگر افغانی در کشور ما نوع خاصی از فرآوری را انجام می‌دهد و در مقابل نماینده مجلس ما پاسخگو نیست، چرا ما باید برای نوع دیگری از فرآوری که نه در یک کشور بیگانه، بلکه در خاک خودمان انجام می‌دهیم، پاسخگوی بیگانگان باشیم؟
4- منبعد اگر این نماینده خواست یک وزیر کابینه را موردسوال، بازخواست یا استیضاح قرار دهد وزیر مربوطه می‌تواند بگوید: ضعیف‌کشی تا کی؟ شما زورتان به یک کارگر افغانی نمی‌رسد که جواب سه سوال ساده -که درواقع هر سه سوال یک سوال در سه جمله‌بندی متفاوت است - را از او بگیرید، اما مدام چپ و راست ما را احضار و سوال‌پیچ  می‌کنید.
5- اشراف کامل کارگر افغانی به متون حقوقی خصوصاً مواد مربوط به حقوق و حدود وظایف و اختیارات نمایندگان شایسته تقدیر است. این کارگر زحمتکش به خوبی می‌داند که قانون به نمایندگان مجلس حق سوال و استیضاح وزرا را اعطا کرده، اما موضوع سوال نمایندگان از کارگران افغانی شاغل در کارگاه روغن‌گیری از استخوان‌های گاو و گوسفند و بز  را مسکوت گذاشته است.
6- فقط یک موضوع بسیار کم اهمیت باقی می‌ماند و آن این است که قطعاً این روغن برای دور ریختن که گرفته نشده است، و حتماً یک مورد مصرفی دارد. ما هم مثل آن نماینده محترم، می‌خواهیم بدانیم موردمصرف آن چیست. تا وقتی به این سوال پاسخ داده نشود، ما به هر نوع روغن از نوع معمولی و سرخ‌کردنی، شیرینی، شکلات، کیک، غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع تُن‌های ماهی، سوسیس، کالباس، میان وعده‌ها، چیپس‌ها و پفک‌ها، غلات حجیم شده و پرک شده مشکوک هستیم.

- از آن‌جا که تنها آن کارگر افغانی می‌تواند گشاینده این راز باشد و ایشان هم جواب نماینده مجلس ما را نمی‌دهد، بهترین راه آن است که یک عضو لویی جرگه افغانستان را واسطه کنیم سوالات نماینده ما را از ایشان بپرسد. افغان‌ها معمولاً احترام ریش‌سفیدهای خود را دارند و ممکن است از این طریق بتوانیم پاسخ سوال این نماینده محترم که به‌طور طبیعی سوال قاطبه اهالی تهران و حومه محسوب می‌شود را به دست بیاوریم.
8- تا حل کامل این معما و روشن شدن مورد مصرف نهایی این روغن و همچنین تعیین‌تکلیف نهایی روغن پالم، بهتر است از خوردن هر نوع غذای چرب، سرخ‌کردنی، شیرینی، شکلات، کیک، غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع تن‌های ماهی، سوسیس، کالباس، میان‌وعده‌ها، چیپس‌ها و پفک‌ها، غلات حجیم شده و پرک شده خودداری شود!


تعداد بازدید :  226