شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز پلیسی‌نویس شهیر
126‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم جولای 1888 میلادی، ريموند چندلر داستان‌نويس آمريكايي كه علاقه به نوشتن داستان‌های پليسي و پرماجرا داشت در شيكاگو به دنيا آمد. معروف‌ترين داستان او كه به فيلم سينمايي هم برگردانده شده است «خواب بزرگ» عنوان دارد. «چندلر» نمايشنامه‌هاي متعددي نيز نوشته ولي مهارت او در نگارش داستان‌هاي پليسي بود. در داستان‌های پلیسی چندلر یكی از مشهورترین كارآگاه‌های خصوصی تاریخ ادبیات پلیسی با نام «فیلیپ مارلو» وظیفه حل معماها را بر عهده دارد.   

برکناري ژنرال‌هاي ارتش
62‌سال پیش، برابر با سی‌ویکم تیرماه 1331 خورشیدی، به دستور دکتر محمد مصدق، سرلشكر محمدصادق كوپال رئيس شهرباني، سرلشكر عباس گرزن رئيس ستاد ارتش و سرلشكر مهديقلي علوي‌مقدم فرماندار نظامي تهران به اتهام تيراندازي به مردم در سي‌ام تير ماه، از كار بركنار و جهت محاکمه و مجازات تسليم دستگاه قضايي شدند. با وقوع براندازي 28مرداد بازنشستگي و مجازات همه آنان لغو و به مقامات مهم‌تری منصوب شدند. مصدق در همين روز وصيت كرد پس از مرگ، او را در كنار كشته‌شدگان سي‌ام تير دفن كنند اما در اسفندماه 1345 و بعد از درگذشت او، شاه مانع از انجام اين وصيت شد.

درگذشت قوام‌السلطنه
59‌سال پیش، برابر با سی‌ویکم تیرماه 1334 خورشیدی، احمد قوام سياستمدار و نخست‌وزير دوره قاجار و پهلوي در 83سالگی درگذشت. احمد قوام، از زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار وارد امور ديواني شد و در ادامه رئيس دفتر صدراعظم گرديد. بعدها فرمانرواي خراسان و سيستان شد و پس از سيدضياءالدين طباطبايي دوبار به صدارت رسيد. بعد از سقوط رضاخان قوام بار ديگر به نخست‏وزيري رسيد و در سال‏هاي 1324 و 1331 نيز در اين مقام بود. احمد قوام، روي هم، پنج بار به نخست‌وزيري رسيد و بيش از  20 بار به وزارت دست يافت.


تعداد بازدید :  252