شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
6+1 راهکار برای ترویج کتابخوانی
آیدین سیارسریع طنزنویس [email protected]

اخیرا وزیر ارشاد آقای جنتی گفته‌اند «مقوله کتابخوانی در سال‌های اخیر علیرغم تلاش‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود سیر نزولی داشته است.» واقعا ما نفهمیدیم در این کشور چرا هر چی که خوبه یک) زود تموم میشه! دو) سیر نزولی داره. یعنی فهمیدیم‌ها ولی جوری وانمود می‌کنیم که انگار نفهمیدیم، امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه موفق باشیم، شما هم اگر یک موقع از کنار ما عبور کردید با لبخند بگویید «چطوری نفهم؟» و به این وسیله باعث دلگرمی ما شوید. برگردیم به موضوع اصلی. من برای حل مشکل کتابخوانی یکسری راهکار دارم که امیدوارم آقای جنتی اینها را ببینند.
راهکار اول: از مدیران زحمتکش و دلسوز صداوسیما بخواهیم چند برنامه در مذمت کتاب و کتابخوانی بسازند. مردم تضمینی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند می‌شوند.
راهکار دوم: از آنجایی که مردم 10‌هزار تومان را برای یک کتاب زیاد می‌دانند و از قیمت کتاب‌ها ناراضی‌اند پیشنهاد می‌کنیم قیمت کتاب را پایین بیاوریم و آن را به‌عنوان بقیه پولِ سیگار در اختیار دکه‌ها قرار دهیم.
راهکار سوم: در حال حاضر کتابخانه‌ها تفکیک جنسیتی شده‌اند ولی اگر شهردارانه به این قضیه نگاه کنیم این میزان تفکیک برای گرایش مردم به کتابخوانی کافی نیست و بازهم تمرکز علاقه‌مندان به کتاب را به‌هم می‌زند، لذا کتابخانه‌ها را باید تفکیک جنسیتی‌تر کرد! حالا بعضی‌ها می‌پرسند این تفکیک جنسیتی‌تر یعنی چی؟ مثلا جدا کردن اصغرآقاها از کامیارها!
راهکار چهارم: ممیزی بیش از حد در کتاب‌ها باعث می‌شود هم اعصاب نویسنده به‌هم بریزد و هم خواننده علاقه‌ای به خواندن کتاب نشان ندهد. بهترین کار این است که اصلا به این‌جور کتاب‌های مورددار مجوز داده نشود!
راهکار پنجم: ایجاد شور و انگیزه در جوانان برای خرید کتاب/ به این ترتیب که همراه با هر کتاب یک سی‌دی حاوی حرکات نمایشی الکسیس سانچز (واقعا لازم است باز هم در پرانتز بگویم بازیکن شیلیایی تیم آرسنال؟!) به‌عنوان هدیه به جوانان بدهیم و آنان را فوج فوج به سمت شهر کتاب‌ها و مراکز خرید کتاب بکشانیم.
راهکار ششم: شخم زدن نظام آموزشی کشور با بیل مکانیکی و سایر آلات و ادوات کشاورزی. یعنی ابوعلی سینا هم اگر الان وارد دانشگاه‌های ما می‌شد، به جای چهار تا کتاب سودمند، ترجیح می‌داد شب امتحان نگاهی گذرا بیندازد به جزوه دست‌نویس «بنت سینا» که جای خواهری خط خوبی دارد و دورنگ هم می‌نویسد.
راهکار هفتم: یه جوری نگاه می‌کنید انگار واقعا منتظر راهکار هفتمید. چندرغاز این‌جا به ما می‌دهند، هم باید راهکار ارایه بدهیم، هم حق شما را از مسئولان بستانیم، هم – بدون ساپورت - شما را به وجد بیاوریم، هم تی بکشیم و چایی بدهیم! همین‌طور ادامه بدهیم فردا از من درخواست ویدئو چک هم می‌کنید! بروید کتاب مطالعه کنید به جای این راهکارها.


تعداد بازدید :  261