شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
تشدید رقابت خارجی‌ها برای حضور در بازار ایران
مردم: دولت بازار را ساماندهی کند

شهروند| نشریه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی تحلیلی از اقتصاد ایران در چند ماه گذشته، به رقابت صدها شرکت غربی برای بازگشت به بازار ایران اشاره کرده است. این نشریه می‌نویسد: هتل‌های لوکس تهران این روزها کانون رقابت شرکت‌های اقتصادی بزرگ برای حضور در بازار ایران شده‌اند.   تعداد بی‌شماری از تجار چینی، ژاپنی، روسی و... برای تصاحب بازار ایران درحال رقابت هستند. چارلز رابرتسون، اقتصاددان برجسته در این‌باره می‌گوید: ایران یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای بسته جهان است که در شرایط فعلی اقتصاد جهانی به صورت ناگهانی در اختیار سرمایه‌داران قرار گرفته است. نظرات مردم در این‌باره را می‌خوانید:  
ناشناس: استقبال می‌کنیم. پول نفت‌رو می‌ریزیم تو جیب خارجی‌ها!
شمیم: ناراحت‌کننده‌اس... ما شدیم بازار سودجویی کشورهای خارجی.  
علی: این موضوع حداقل به نفع مصرف‌کننده ‌است. چون تنوع کالا باعث می‌شه تولیدکننده داخلی هم یه تکونی به خودش بده.  
حکیمی: چین دیگه واسه کدوم بخش از بازار ایران رقابت می‌کنه؟! تموم بازار ما که تقدیم چین شده.  
ایمان: امیدوارم این رقابت به کوتاه شدن دست چینی‌ها از بازار ایران منتهی بشه.  
عماد: یادمون نرفته در اوج تحریم‌ها کشورهای دیگه از شرایط ما سوءاستفاده کردن و هر کالایی رو چند برابر قیمت بازار جهانی به ایران فروختن. دولت باید برای حضور اونا شرایط سخت بذاره.  
رازقی: من دلیل مخالفت‌ها‌رو نمی‌فهمم. این یعنی عرضه گسترده‌تر و ارزون کالاها. خیالتون راحت این وسط تولید متضرر نمی‌شه دلال‌ها متضرر  می‌شن.  
سعید: دولت باید با دقت بیشتری برای بازار کشور برنامه‌ریزی کنه. سیل واردات که داریم، سیل قاچاق که داریم، دلال‌بازی که بیداد می‌کنه، تولید داخلی که قیمتش سر به آسمون گذاشته...    این کشورها هم آب رو گل آلود دیدن گفتن بریم صید!


تعداد بازدید :  202