شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
فرودگاه همدان و داستان پیاپی تعطیلی پرواز به تهران
ضررهای هگمتانه

فرودگاه همدان با بيش از 8 دهه قدمت هنوز نتوانسته در ميان پايانه‌هاي حمل‌ونقل هوايي كشور حرفي براي گفتن داشته باشد و هیچ هواپیمایی در آن پرواز نمی‌کند، گرچه مسئولان وعده داده بودند پروازهای همدان - تهران مردادماه امسال از طریق باند این فرودگاه انجام شود اما به دلیل عدم استقبال مسافران خبری از آن نیست.
به گزارش مهر، فرودگاه از زیرساخت‌های مهم اقتصادی و مواصلاتی رونق و گسترش تجارت و صنعت گردشگری هر استان است به نحوی که توسعه فرودگاه همدان می‌تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب‌تر به خدمات درمانی و ... داشته باشد.
در قرن حاضر صنعت هوایی نقش بسیار مهمی در روابط کشور‌های مختلف جهان، تبادل فرهنگ‌ها، نمایش قدرت‌های اقتصادی و ... به عهده دارد و ارزش و اهميت فرودگاه‌ها در دنياي امروز به حدي است كه برخی فرودگاه‌ها را لكوموتيو اقتصادي هر كشور توصيف مي‌كنند و وجود فرودگاه‌هاي پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادي و توسعه پايدار مي‌دانند.
استان همدان در چند‌ سال اخیر از فعالیت یک فرودگاه بین‌المللی بي‌بهره بوده اما با تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون فرودگاه همدان آمادگی پرواز هواپیماهای پهن پیکر از باند این فرودگاه را دارد چراکه توسعه فرودگاه همدان می‌تواند نقش برجسته‌ای در پویایی اقتصادی منطقه غرب کشور داشته باشد و به صنعت گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی رونق می‌بخشد.
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران و از استان‌های تاریخی با مناطق توریستی و گردشگری فراوانی است ‌که چشم‌اندازهای طبیعی، آب و هوای بي‌نظیر، کوهستان‌‌های سرسبز با این دیار دیرپا پیوندی جاودانه دارد.
در همین زمینه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باند فرودگاه همدان به طول 3‌هزار و 950 متر هم‌اکنون یک باند کاملا بین‌المللی است، اظهار داشت: باند فرودگاه همدان یک باند کاملا بین‌المللی است و همه هواپیماهای بین‌المللی ازجمله بویینگ 745 پهن پیکر یا بویینگ 777 می‌توانند از باند فرودگاه همدان پرواز داشته باشند.
ابراهیم کارخانه‌ای با بیان این‌که هم‌اکنون پرواز‌های حج عمره از فرودگاه همدان انجام می‌شود، بیان کرد: فرودگاه همدان زمانی به بهره‌برداری کامل می‌رسد و از فناوری‌های روز بهره‌مند می‌شود که برج مراقبت جدید به ارتفاع
52 متر راه‌اندازی شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برج مراقبت جدید همدان در صورت راه‌اندازی بعد از برج مراقبت فرودگاه امام‌خمینی(س) تهران دومین برج مراقبت کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: هم‌اکنون 50‌درصد از عملیات اجرایی برج مراقبت فرودگاه همدان انجام شده است.
کارخانه‌ای با بیان این‌که اگر اعتبار لازم برای تکمیل برج مراقبت فرودگاه همدان تخصیص داده شود این برج در ‌سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: در فرودگاه همدان فضاسازی‌ها و طراحی‌های خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که فضاهای فرودگاه همدان مورد بازسازی قرار گرفته است، افزود: در گذشته سالن انتظار کوچکی در فرودگاه همدان وجود داشت اما هم‌اکنون با بازپروری‌های جدیدی که انجام شده فضای اعزام حجاج به‌طور کامل به جده وجود دارد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کارها و اقدامات خوبی در فرودگاه همدان انجام شده است، اظهار داشت: نکته قابل تأمل این است که مسافران پرواز فرودگاهی از همدان به سبب کم بودن مسافت به تهران کم است و پرواز همدان - تهران مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.  ابراهیم کارخانه‌ای با بیان این‌که شاهد بودیم پرواز همدان به تهران افتتاح شد اما کمی بعد به علت کم بودن استقبال برداشته شد و هم‌اکنون پروازی از همدان به تهران وجود ندارد، گفت: این احتمال وجود دارد که پروازهای تهران که در آینده قرار است 2 برابر شود با مشکل مواجه شود ولی درحال بررسی هستند تا پرواز‌ها مداوم باشد چراکه به‌طور مثال پرواز حج عمره ربطی به مسافت ندارد.
وی با بیان این‌که درحال برنامه‌ریزی هستند تا پروازهایی که به مسافت ربطی ندارند را پایدار کنند، ادامه داد: پرواز حج، پرواز به عراق، مشهد و ... ازجمله پروازهایی است که قصد پایدار شدن دارند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها بر پرواز‌های پایدار متمرکز شده است، افزود: باید تلاش شود پرواز همدان تهران که از لحاظ تجارت و گردشگری بسیار مهم است افتتاح شود تا فقط فرودگاه به استفاده مسئولان در زمان‌های خاص اختصاص داده نشود.
مدیر فرودگاه همدان نیز از اعزام زائران استان کردستان در ‌سال آینده از فرودگاه همدان خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون پرواز همدان - مشهد درحال انجام است و درحال پیگیری هستیم تا پروازهای دیگر نیز از فرودگاه همدان انجام شود.
علی کیخایی با بیان این‌که در صورت جذب اعتبار ترمینال پرواز‌های بین‌المللی فرودگاه همدان تا پایان ‌سال به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: موافقتنامه استانی برای جذب 25‌میلیارد ریال اعتبار در ‌سال‌جاری ایجاد شده که با این اعتبار ترمینال پروازهای زیارتی برج و تکنیکال بلاک تکمیل می‌شود.
وی با بیان این‌که از ‌سال گذشته تاکنون 217‌میلیارد و 500‌میلیون ریال اعتبار برای توسعه فرودگاه همدان جذب شده است، بیان کرد: ترمینال ورودی پروازهای زیارتی فرودگاه همدان با اعتباری افزون بر 10‌میلیارد به بهره‌برداری رسیده است.
مدیر فرودگاه همدان با بیان این‌که مساحت ترمینال ورودی پرواز‌های زیارتی 800 مترمربع است، ادامه داد: یک‌میلیارد و 80‌میلیون تومان برای بهسازی و تجهیز ترمینال زائران هزینه شده است.
کیخایی با بیان این‌که فرودگاه همدان آمادگی دارد به استان لرستان نیز خدمات ارایه دهد، ابراز داشت: توسعه باند و بهسازی میادین پروازی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار فرودگاه همدان بود که پروژه توسعه باند و میادین پروازی فرودگاه همدان یک‌سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.
وی با بیان این‌که با شروع پروازهای حج نیازهای فرودگاه همدان مشخص و پیگیری رفع آنها آغاز شد، افزود: بازسازی ترمینال قدیمی برای استفاده به‌عنوان ترمینال ورودی پروازهای حجاج به دلیل فضای کم ترمینال ازجمله اقداماتی بود که انجام شد.  مدیر فرودگاه همدان با بیان این‌که احداث برج مراقبت پرواز به‌عنوان دومین برج مرتفع مراقبت پروازهای کشور یکی از پروژه‌های مهم اجرایی فرودگاه همدان است، ادامه داد: برج مراقبت فرودگاه همدان با ارتفاع 51 متر بعد از برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(س) مرتفع‌ترین برج مراقبت کشور است.


تعداد بازدید :  256