شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
تیم ویژه، پرونده انفجار معدن گرانیت را بررسی می‌کند
2فرضیه معمایی در مرگ 5 کارگر «قلعه خرگوشی»

گروه حوادث| انفجار معدن گرانیت اردکان یزد 5 کشته بر جای گذاشت. 2 فرضیه معمایی از این حادثه هولناک کافی بود تا دلیل اصلی این انفجار مهیب در‌ هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.
فرضیه اول
ظهر دوشنبه ۱۶تیرماه بود. کارگران مشغول بسته‌بندی باتون‌ها بودند و بسته‌های آتش‌زا را دست‌به‌دست به محل انفجار منتقل می‌کردند تا این‌که حادثه‌ای هولناک رخ داد و انبار در یک چشم به‌هم زدن منفجر شد.  با اعلام خبر این انفجار تیمی از کارشناسان و آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شدند.  تحقیقات نشان می‌داد 5 کارگر در داخل معدن گرفتار شده‌اند.  امدادگران بی‌درنگ عملیات نجات را آغاز کردند. یکی از کارگران در لحظه اول انفجار کشته شده بود و 4کارگر دیگر با گزارش وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شدند تا این‌که چند روز بعد خبر مرگ 4 کارگر مصدوم حادثه همه را شوکه کرد.  همین خبر کافی بود تا ارزیابی علت وقوع این انفجار به‌طور دقیق توسط کارشناسان پیگیری شود.  
«محمدحسین ریاحی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در رابطه با علت وقوع این حادثه گفت:  «تعدادی از کارگران ظهر روز دوشنبه وارد انبار مواد منفجره معدن شده‌اند. یکی از آنان علیرغم هشدار همکارانش سیگار روشن کرده و ته‌سیگارش به هر دلیلی روی یکی از محموله‌های فسفر افتاده که در نهایت منجر به وقوع انفجار شده است.»
به گفته ریاحی «مواد منفجره مورد نیاز برای «آتش‌باری» در انباری که انفجار در آن‌جا به وقوع پیوسته نگهداری می‌شده است.»
فرضیه دوم
وقتی خبر انفجار انبار معدن گرانیت قلعه خرگوشی اردکان به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد کارشناسان این سازمان دست به تحقیقات گسترده‌ای برای رازگشایی از علت وقوع این حادثه زدند. ظهر روز دوشنبه بود. کارگران مشغول بسته‌بندی باتون‌ها بودند و بسته‌های آتش‌زا را دست‌به‌دست به محل انفجار منتقل می‌کردند تا این‌که ناگهان انبار معدن گرانیت قلعه خرگوشی اردکان منفجر شد.  وقتی خبر این انفجار هولناک به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد آتش‌نشانان و کارشناسان به محل حادثه اعزام شدند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد 5کارگر در داخل انبار گرفتار شده‌اند. عملیات نجات کلید خورد.  بررسی‌ها نشان می‌داد یکی از کارگران بعد از وقوع انفجار کشته شده است.  4کارگر دیگر که دچار جراحت و سوختگی شده بودند به بیمارستان شهید صدوقی یزد منتقل شدند اما چند روز بعد گزارش‌ها از بیمارستان حاکی از آن بود که 4 کارگر مصدوم با فاصله چند روز از هم به علت شدت جراحات جان باخته‌اند.
حسین دادآفرین، مسئول آتش‌نشانی اردکان که بررسی علت این حادثه را در دست تحقیق دارد در رابطه با فرضیه علت وقوع این انفجار به ایلنا گفت: به‌طور معمول کارگران بعد از بسته‌بندی باتون‌ها این بسته‌های آتش‌زا را دست‌به‌دست به محل انفجار منتقل می‌کردند. همیشه2 یا 3 نفر از این کارگران در محوطه مشغول جابه‌جایی باتون‌ها بوده‌اند.  این‌که چرا در آن زمان همه آنها داخل انبار بودند هنوز مشخص نیست.
مسئول آتش‌نشانی اردکان ادامه داد: «کارگران شاهد حادثه اصرار دارند که کارگران جان‌باخته، بعد از وقوع انفجار می‌توانستند حرف بزنند و آسیب چندانی ندیده بودند.  این در حالی است که یک نفر از آنها بلافاصله و بقیه نیز ظرف چند روز کشته شدند.  شنیده‌ها از بیمارستان نیز نشان می‌دهد وضع این کارگران در زمان انتقال به بیمارستان وخیم بوده، چطور ممکن است در چنین وضعی این افراد توانایی حرف زدن داشته باشند.
دادآفرین معتقد است شاهدان حادثه شدت انفجار را تکذیب می‌کنند و به‌دنبال تقلیل حادثه به یک انفجار کوچک هستند.  در صورتی که در بازرسی از محل و گفت‌و‌گو با کارگران این معدن، مشخص شد در این انبار قبل از انفجار ۸۰ کیلو مواد آتش‌زا اضافه بر «باتون‌های» مورد نیاز انفجار در معدن نگهداری شده و انفجار این حجم از مواد آتش‌زا باعث شده کارگران انبار کشته شوند.»


تعداد بازدید :  309