شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
روی میز خبر

انتقاد وزارت بهداشت از ماجرای دلالی و فروش کلیه به بیماران خارجی
 تمام دلالان پرونده پیوند کلیه به دو بیمار عربستانی دستگیر شدند
شهروند| مطرح شدن ماجرای دلالی اعضای بدن و فروش کلیه به بیماران خارجی و بی‌توجهی وزارت بهداشت به این موضوع، با واکنش شدید این وزارتخانه همراه شد. رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت تأکید می‌کند که خطاهای صورت گرفته در جعل مدارک بیماران خارجی برای انجام پیوند عضو، تقصیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی است چرا که این انجمن به بیمارانی که می‌خواهند از غیرفامیل پیوند انجام دهند مجوز جراحی می‌دهد.  کتایون نجفی‌زاده، پس از انتشار گسترده این اخبار، وزارت بهداشت را مقصر این ماجرا نمی‌داند و هر گونه انتقاد به این وزارتخانه را رد می‌کند.  او از جو ایجاد شده از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره قاچاق کلیه ایرانی به شدت انتقاد می‌کند و به ایسنا می‌گوید: « ماجرای پیوند برای دو بیمار عربستانی، خطای خود انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوده و این انجمن باید در این زمینه پاسخگو باشد.» او توضیح می‌دهد: « پیوند اتباع خارجی از هر کشوری البته از دهنده هم‌تبعه، در ایران مجاز است. قانون این موضوع از ‌سال 1387 تصویب شده و مجاز است. بنابراین اگر کسی ادعا کند هندی‌ها به ایران می‌آیند و پیوند می‌شوند، باید گفت که بله این موضوع درست است، اما دهنده و گیرنده هندی با مجوز وزارت بهداشت و با کنترل در بیمارستان‌های مشخصی پیوند می‌شوند. کنترل‌ها به‌حدی است که حتی اگر بیمار بخواهد بیمارستانش را تغییر دهد، باید مجددا مجوز دریافت کند.» او ادامه می‌دهد: « پیوند اتباع بیگانه در ایران مجاز است.  اما این به معنای آن نیست که «کلیه» ایرانی برای آنها استفاده شده است، چرا که این موضوع کاملا غیرمجاز است.  طبق قانون پیوند از اتباع ایرانی به اتباع خارجی یا برعکس، غیرقانونی است و به شدت با آن برخورد می‌شود. در این موضوع نیز شکی نیست.»
نجفی‌زاده درباره صحبت‌های اخیر رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره پیوند دو بیمار عربستانی از کلیه ایرانی، گفت: «این موضوع خطای خود انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوده است؛ چرا که اتباع خارجی مجوز پیوندشان را از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند، اما اتباع ایرانی که می‌خواهند از دهنده غیرفامیل کلیه دریافت کنند، مجوزشان را از انجمن حمایت از بیماران کلیوی می‌گیرند. این دو بیمار عربستانی با شناسنامه جعلی ایرانی از انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز گرفته‌اند.  بنابراین مسأله اصلی در این موضوع بی‌دقتی افرادی است که متوجه این موضوع نشده‌اند. انجمن باید تمهیداتی را در زمینه تشخیص شناسنامه جعلی از غیرجعلی اتخاذ کند.»به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در یکی از شهرستان‌ها، مجوز پیوند از دهنده ایرانی را به این دو بیمار داده، البته به محض مشخص شدن این جریان، وزارت اطلاعات وارد عمل شده و اکنون کل گروه دلالی این موضوع دستگیر شده‌اند.  او با بیان این‌که 16 تا 30‌درصد بیماران در لیست انتظار پیوند کلیه در دنیا فوت می‌کنند، ادامه می‌دهد: « این در حالیست که ایران با طرح کنترل شده پیوند کلیه از دهنده زنده غیرفامیل توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی کاری کرده است که لیست انتظار پیوند کلیه‌اش به حداقل برسد و این موضوع باعث افتخار است.»رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت تأکید می‌کند: « ایران امکانات پیوند را برای اتباع خارجی نیز فراهم می‌کند، اما در قانون تأکید شده که اتباع خارجی تنها اجازه دارند از هم‌تبعه خودشان پیوند بگیرند و این موضوع به شدت کنترل می‌شود. » نجفی‌زاده با اشاره به پرونده دو بیمار عربستانی می‌گوید: «در مجموع وزارت اطلاعات به صورت کامل موضوع را بررسی کرده و افراد مربوطه نیز دستگیر شده‌اند. کارشناسان نظارت و بازرسی وزارت بهداشت نیز درحال بررسی موضوع هستند.  بنابراین شرح قضایا و این‌که بیمارستان مربوطه تا چه حد در جریان این موضوع بوده، بعدا
مشخص می‌شود.»

برج آزادی ثبت جهانی شود
شهروند| جلسه هم‌اندیشی بین ارگان‌های وزارت ارشاد، شورای شهر و شهرداری تهران درباره رسیدگی به وضع برج آزادی برگزار شد، تا درباره مجموعه فرهنگی تاریخی آن تصمیم‌گیری و پیشنهاد ثبت جهانی آن داده شود.
کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران برای پیگیری موضوع مرمت و نگهداری برج آزادی و محوطه پیرامونی آن از مدیران شهری و میراث فرهنگی و اعضای شورای شهر تهران و وزارت ارشاد پیش از ظهر روز سی‌ام تیرماه دعوت کرد تا در محل این برج حضور پیدا کنند و درباره وضع آن در جلسه مشترکی به هم‌اندیشی برسند. در این باره، احمد حکیمی‌پور، رئيس كميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران به خبرنگار مهر گفت: تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و وزارت ارشاد برای رسیدگی به وضع برج آزادی امضا شده بود که ملاک عمل قرار گرفت همچنین قرار شده تا این موضوع اگر به بار مالی نیاز باشد، در شورای شهر مطرح شود. وی افزود:
دبیر خانه شورای شهر این موضوع را دنبال می‌کند تا برج آزادی و مجموعه آن به‌عنوان نماد شهر تهران و محل برگزاری جشن‌های بزرگ ملی به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار گیرد و ارتباط مناسبی را با توریست‌های تهران برقرار کند.


تعداد بازدید :  255