شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
جزيیات نشست با بزرگترین هیأت تجاری «کشور هزار دریاچه» در ایران
ایران خواستار برقراری توازن در تجارت فنلاند شد

شهروند| شمارش معکوس برای لغو تحریم‌ها آغاز شده است. در شرایطی که کمتر از یک ماه به عملی شدن توافق هسته‌ای باقی مانده، فعالان اقتصادی روزهای پرکاری را در اتاق بازرگانی سپری می‌کند و روزی نیست که ملاقات‌هایی را با بخش خصوصی سایر کشور‌ها نداشته باشند. بعد از حضور هیات‌هایی از فرانسه، ایتالیا، آلمان، سوئد، نروژ، ترکیه و صربستان،  فنلاند بزرگترین هیات تجاری خود در طول سال‌های گذشته را راهی ایران کرده تا این‌گونه تمام عقب‌ماندگی سال‌های قبل را جبران کند. براساس آمار موجود، درحالی كه در طول سال‌های تحریم تجارت  ایران با فنلاند از ۲۰۰‌ میلیون دلار در‌ سال 2006 به ۲۳‌میلیون دلار در ‌سال 2014 کاهش یافته است. حال آن‌که به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت رقم واردات جمهوری اسلامی ایران از کشور فنلاند به مراتب بیشتر از صادرات ایران به این کشور است که باید با سرمایه‌گذاری مشترک به یک توازن در این رابطه دست یابیم.  این عضو کابینه یازدهم که در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و فنلاند سخن می‌گفت، با تأکید بر این‌که ما به دنبال مناسبات درازمدت و استراتژیک هستیم، افزود: با ایجاد کارگروه‌های مشترک تخصصی بهتر می‌توان در زمینه‌ همکاری‌های نزدیک توافقاتی كنيم و نقشه راه توسعه اقتصادی با فنلاند تدوین شود.
او با تأکید بر این‌که مبنای کار سرمایه‌گذاری مشترک باید منجر به تولید کالای رقابت‌پذیر بین‌المللی شود، اظهار داشت: در رایزنی‌ها با شرکت‌های خودرویی نیز معتقدیم 30‌درصد تولیدات باید به بازارهای جهانی صادر شود و پتانسیل‌های خوبی در بازار کشورهای همسایه وجود دارد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد مناسبات و روابط بین بانکی، صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران فنلاندی و پروژه‌های زمان‌بر و بزرگ، ایجاد پروازهای مستقیم ایران به فنلاند و بالعکس، تقویت صنعت توریسم و جهانگردی و احداث هتل‌های جهانگردی، توسعه احداث راه‌های ریلی و حمل‌ونقل دریایی و سایر خدمات بازرگانی می‌تواند مهم‌ترین محور روابط تجاری دو‌جانبه ایران و فنلاند به حساب آید.
در ادامه این مراسم خانم لنیتاتووآکا، وزیر تجارت فنلاند، با بیان این‌که این نخستين‌باری است که یک سمینار تجاری میان دو کشور در ایران برگزار می‌شود، به سوابق تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: در تاریخ فنلاند ایران نقطه مرکزی در تجارت به حساب می‌آمده است، ضمن این‌که امیدواریم توافق هسته‌ای سرآغاز توسعه همکاری‌های دو کشور باشد.


تعداد بازدید :  127