شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
گفت‌وگو با فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران
استفاده از داوران جوان تلنگری برای بزرگان بود

شهروند| اشتباهات داوری در 13 هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته، یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ایران بوده است که البته در هفته‌های اخیر به مراتب کمتر دیده می‌شود. با این حال اتفاقات عجیب درباره داوران همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر شاهد درگیری لفظی و حتی فیزیکی برخی افراد با داوران بوده‌ایم. در همین راستا با فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال همکلام شدیم که مشروح گفت‌وگوی «شهروند» را با وی در ادامه می‌خوانید:
 به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر اشتباهات داوری کاهش یافته است.
بله، همین‌طور است. به‌هرحال بعد از هفته‌های نه چندان جالبی که برخی داوران پشت سر گذاشتند، ما تمهیداتی اندیشیدیم و با هماهنگی وزارت ورزش و رئیس فدراسیون اقداماتی انجام دادیم تا دیگر اشتباهات فاحش به حداقل برسد. برگزاری کلاس‌های داوری و استفاده از داوران جوان باعث شد تا داوران مطرح کشورمان با یک تلنگر هوشیارتر شوند. امیدواریم که در طول فصل شاهد کاهش اشتباهات داوری باشیم.
  با این حال همچنان انتقادها وجود دارد!
متاسفانه در برخی هفته‌ها جو بدی علیه داوران به وجود آمده بود و با کوچکترین اشتباه همه علیه قاضی میدان هجمه درست می‌کردند. ما هم سعی کردیم در این مدت فقط از داوران حمایت کنیم و در محافل خصوصی اشتباهاتشان را به آنها گوشزد کنیم. برخی بسیار مغرضانه و به خاطر اختلافات شخصی انتقاد می‌کنند که اصلا برایم مهم نیست. به نظرم مسئولان داوری کمترین نقش را در این اتفاقات داشتند.
 عدم پرداخت به موقع حقوق داوران نیز یکی از مشکلات داوری است. این معضل حل نشد؟
داور وقتی می‌خواهد یک بازی را قضاوت کند، باید با آرامش کامل وارد زمین شود. ما تمام تلاش خود را برای فراهم کردن امکانات داوران فراهم کردیم اما تا حدودی این اختیار دست ما است. همین حالا نیز لیست طلب‌های داوران لیگ برتری را به سازمان لیگ داده‌ایم که به‌زودی مطالبات آنها پرداخت خواهد شد. البته مطالبات داورانی که در لیگ یک و فوتسال قضاوت می‌کنند، هنوز پرداخت نشده که این اتفاق هم به‌زودی رخ خواهد داد.
  متاسفانه در روزهای اخیر شاهد درگیری میان داوران و برخی افراد در بازی‌های مختلف ازجمله لیگ برتر، دسته اول و دوم و فوتسال بودیم. دلیل این اتفاقات چیست؟
برخی اخبار در رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود و آن‌طور نیست که داور با کسی درگیری فیزیکی داشته باشد. مثلا می‌گویند احمد صالحی با یکی از خبرنگاران در کرمان درگیر شده و به او سیلی زده که من این مسأله را به هیچ عنوان باور نمی‌کنم. البته این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، قطعا برخورد لازم را خواهیم کرد. مهم‌ترین اتفاق برای یک داور امنیتش در داخل زمین است که باید حفظ شود. از کمیته انضباطی نیز انتظار داریم که در برخی موارد خیلی جدی‌تر ورود کرده و با خاطیان برخورد کند.
 علی حنطه، سرمربی استقلال اهواز اعلام کرده که از شما به خاطر تهمتی که به او زدید، شکایت می‏ کند. چه نظری دارید؟
مشکلی ندارد. او شکایت کند و ما هم این کار را انجام می‌دهیم. وقتی یک مربی به خودش اجازه می‌دهد که به داور توهین کند، ما باید چه برخوردی با او داشته باشیم؟ امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.


تعداد بازدید :  129