شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

قائم‌مقام وزیر بهداشت: تنها 800‌میلیارد از بدهی 8‌هزار‌میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها پرداخت شد
شهروند| قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بدهی 8‌هزار‌میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها خبرداد و گفت: تاکنون فقط 800‌میلیارد تومان از بدهی‌ها پرداخت شده است.
ایرج حریرچی درگفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها گفت: حدود 4 هفته پیش درجلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و برخی مسئولان دیگر مقرر شد که حدود‌ هزار‌میلیارد تومان از بدهی‌ها ظرف یک هفته پرداخت شود، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته در طول مدت، آن یک هفته رقم قابل توجهی از بدهی‌ها پرداخت نشد.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تاکنون حدود 800‌میلیارد تومان از آن‌ هزار‌میلیارد چند هفته پیش حاصل شده است، هرچند که درهمین فاصله بدهی‌های جدیدی نیز ایجاد شده است؛ زیرا به هرحال بیمارستان‌ها روز‌به‌روز خدمات خود را ارایه می‌دهند. بنابراین تا این لحظه حدود 5‌هزارو200‌میلیارد تومان سند رسیدگی شده بدهی بیمه‌ها موجود است و حدود 3‌هزار‌میلیارد تومان هم خدمات ارایه‌ شده است که هنوز اسناد آن رسیدگی نشده که درمجموع یک رقم 8‌هزار‌میلیارد تومانی را تشکیل داده است.
او درخصوص نحوه پرداخت بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها تصریح کرد: البته به دنبال آن هستیم که تسهیلاتی از بانک‌های تجاری از محل نقدینگی‌ها گرفته شود تا در پرداخت بدهی این سازمان تسریع شود.
حریرچی همچنین درخصوص کارگروه تشکیل شده برای بررسی مشکلات اجرای طرح تحول سلامت گفت: جلساتی تاکنون دراین‌باره تشکیل شده و درحال حاضر مهم‌ترین مشکل در مسیر اجرای طرح تحول سلامت این است که نقدینگی بیمه‌ها کم بوده و همچنین نقدینگی موجود آنها نیز در برخی شرایط صرف موارد دیگر می‌شود، به‌عنوان مثال درسازمان تأمین اجتماعی یک‌سومی که باید به درمان اختصاص پیدا کند، قسمتی از آن صرف هزینه‌هایی مانند پرداخت مستمری‌بگیران می‌شود، این درحالی است که باید پولی که از کارگران و کارفرمایان به‌عنوان درمان گرفته می‌شود، صرف این کار شود.
قائم‌مقام وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته سازمان بیمه سلامت هم باید طبق افزایش تعهدات خود تلاش کند که منابع لازم را برای پرداخت بدهی‌ها کسب کند.

دبیر علمی کنگره پیشگیری و درمان چاقی :   25‌میلیون ایرانی اضافه وزن دارند
شهروند| آمارها نشان می‌دهد، 25‌میلیون نفر از جمعیت ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این را دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران اعلام کرد و گفت:  «آمارها نشان می‌دهد از هر سه نفر، یک نفر درکشور ما درگیر چاقی و اضافه وزن هستند.» شهرام علمداری در توضیح بیشتر افزود:      «47‌درصد مردان و بیش از 50‌درصد زنان بالای 20‌سال ساکن شهرها و همچنین 15‌درصد کودکان ایرانی به درجه‌هایی از اضافه وزن و یا چاقی مبتلا هستند و این میزان هر‌سال رو به افزایش است.» او درباره علت تفاوت میزان ابتلای دو جنس زن و مرد به چاقی و اضافه وزن هم گفت: «تحرک کمتر، مصرف تغذیه نامناسب، شهرنشینی، استرس، اختلالات متابولیک و همچنین بالابودن مقاومت به هورمون انسولین در زنان را می‌توان از علل پرشمارتربودن زنان چاق در قیاس با مردان چاق برشمرد.» علمداری استفاده از روش‌هایی مانند لیزردرمانی برای رفع چاقی را بی‌اثر دانست: «استفاده از لیزر، درمانی مکمل برای چاقی است و بیشتر برای زیباسازی به کار می‌رود؛ افرادی که از لیزردرمانی استفاده می‌کنند، پس از 6ماه تا یک‌سال دارای وزن قبلی و حتی در بسیاری از موارد سنگین وزن‌تر از قبل می‌شوند.» به گفته او، جراحی‌های زیبایی نیز به‌عنوان درمان مکمل به شمار می‌روند، بنابراین لازم است که علت اصلی بروز چاقی و اگر اختلالی وجود دارد، نوع اختلال متابولیک موثر در این مسأله را شناسایی کرد و در راستای رفع آن قدم برداشت.


تعداد بازدید :  367