شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

یک مقام آگاه در وزارت خارجه خبر داد: اعطای تسهیلات به اتباع ایرانی گرفتار در مرزهای اروپا برای بازگشت به کشور
یک مقام آگاه در وزارت خارجه اعلام کرد: تمام نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با حساسیت پیگیر وضع هموطنان ایرانی در نقاط مختلف هستند تا مشکلات احتمالی آنها را رفع کنند. به گزارش ایسنا، یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه در مورد وضع مهاجران ایرانی در پشت مرزهای مقدونیه و پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد وضع آنها گفت: تمام نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با حساسیت پیگیر وضع هموطنان ایرانی در نقاط مختلف دنیا هستند و در مورد برخی از کشورهای اروپایی که هموطنان‌مان در مرزهای آنها دچار مشکل شده‌اند با مسئولان این کشورها در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم که حداکثر امکانات برای این هموطنان فراهم شود تا حقی از آنها ضایع نشود. وی با بیان این‌که در دستگاه سیاست خارجی تلاش بر این داریم که حقی از اتباع‌مان در نقاط مختلف ضایع نشود، گفت: ما به این هموطنان اعلام کرده‌ایم اگر تمایلی برای بازگشت به ایران داشته باشند تسهیلات لازم از سوی دستگاه سیاست خارجی برای آنها فراهم است.

ظریف وارد  پاکستان شد
وزیر امورخارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس «قلب آسیا» به پاکستان سفر کرده وارد اسلام‌آباد شد. به گزارش ایسنا، قرار است محمدجواد ظریف در نخستین برنامه‌هایش در این سفر
با همتایان پاکستانی و تاجیک خود دیدار کند. هدف اصلی اجلاس قلب آسیا، بهبود روابط منطقه‌ای و اعتمادسازی میان کشور است. همچنین کشورهای عضو این اجلاس درصدد هستند تا با برگزاری این اجلاس میان افغانستان و کشورهای منطقه در مورد مبارزه با تروریسم، فقر و قاچاق مواد مخدر هماهنگی ایجاد کنند.

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای پیگیری خلع سلاح قدرت‌های اتمی جهان
قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری خلع سلاح قدرت‌های اتمی جهان با 121 رأی موافق در نشست علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. به گزارش فارس، در این نشست 57 قطعنامه در موضوعات مختلف امنیت بین‌المللی با تاکید بر موضوعات خلع سلاح و به‌ویژه خلع سلاح هسته‌ای در دو سطح جهانی و منطقه‌ای مطرح و تصویب شد. جمهوری اسلامی ایران نیز قطعنامه‌ای را بر مبنای مصوبات سه کنفرانس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های 1995، 2000 و 2010 میلادی تنظیم و پیگیری تعهدات دارندگان سلاح اتمی برای خلع سلاح را خواستار شده بود. این قطعنامه غیرالزام‌آور که با 121 رأی موافق، 48 مخالف و 12 ممتنع تصویب شد، اقدام عملی همه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای را در راستای خلع سلاح‌های هسته‌ای برای ترویج ثبات بین‌المللی و امنیت بی‌نقص برای همه خواستار شده است. قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین تلاش‌های یکجانبه بیشتر از طرف کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود خواستار شده است. اکثریت 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد از این قطعنامه حمایت کردند اما آمریکا، اسراییل، کانادا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان ازجمله کشورهای مخالف با این قطعنامه بودند. چین، کره، ژاپن، هند و ایتالیا نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

وزیر خارجه ترکیه: روابط ایران و ترکیه ممکن است آسیب ببیند
نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی غیردوستانه علیه ایران گفت که درصورت پایان نیافتن توهین‌های ایران به ترکیه، روابط دوکشور ممکن است آسیب ببیند. به گزارش رویترز، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش در پارلمان این کشور گفت که اگر حملات و توهین‌های ایران علیه ترکیه ادامه پیدا کند، روابط دوستانه میان دوکشور به شدت آسیب خواهد دید. نخست‌وزیر ترکیه مشخص نکرد که منظورش از حملات و توهین‌های ایران کدام اظهارات است. وی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش درباره‏  ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق گفت:  نیروهای ما با هدف مشارکت در مبارزه با داعش به عراق رفته‌اند.
به گزارش ایسنا، پیش از این سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه واکنش نشان داد و کشورهای همسایه را به پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی دعوت کرد. حسین جابر انصاری افزود:  ادامه پیگیری سیاست‌ها و اتخاذ مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده است، تنها به تشدید بحران جاری در منطقه و افزایش مشکلات کشورهایی منجر می‌شود که به اجرای چنین سیاست‌هایی ادامه می‌دهند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست‌ها و همراهی همه کشورهای منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، استقبال و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.

 


تعداد بازدید :  847