شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
هشدار بغداد به آنکارا:
ضرب‌الاجل ترکیه برای خروج نیرو‌هایش از عراق رو به پایان است

گروه جهان| حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته هشدار داد که ترکیه «تنها 24ساعت» فرصت دارد نیرو‌هایی را که بدون هماهنگی با دولت عراق به شمال این کشور فرستاده ‌است، خارج کند.بنابر اعلام دفتر نخست‌وزیر عراق، حیدرالعبادی درجریان دیدار خود از مقر فرماندهی نیروی هوایی این کشور عنوان کرد: «ما باید هوشیار و آماده دفاع از عراق و حاکمیت آن باشیم». العبادی در ادامه دیدار با مقامات ارشد نیروی هوایی عراق عنوان کرد: «نیروی هوایی قابلیت دفاع از عراق و مرز‌هایش در برابر هر تهدیدی که با آنها مواجه شود، را دارد».پیشتر احمد داوود ‌اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در نامه‌ای به حیدرالعبادی خود نوشته ‌بود؛ آنکارا اعزام سربازان بیشتر به عراق را تا زمان برطرف‌شدن «حساسیت» بغداد در این خصوص متوقف خواهد کرد، با این حال با درخواست همتای عراقی خود برای عقب‌نشینی نیرو‌های که اکنون در عراق حضور دارند، موافقت نکرد. منابعی در دفتر نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا نیز با تأیید این خبر عنوان کردند که «تا زمانی که نگرانی دولت عراق برطرف نشود، هیچ نیروی دیگری به «بشیقه» اعزام نخواهد شد». این اظهارات در روز دوشنبه و پس از آن‌که بغداد ضرب‌الاجلی 48ساعته برای خروج نیرو‌های ترکیه از عراق تعیین کرد، مطرح شد.
ترکیه صدها نفر از نیرو‌های خود را در اردوگاهی در منطقه بشیقه در نزدیکی مناطق تحت کنترل داعش در موصل اعزام کرده ‌است و آن را اقدامی عادی برای آموزش و آماده‌سازی نیروی‌های عراقی برای بازپس‌گیری موصل می‌داند. داوود اوغلو پیش از این مدعی شده‌ بود که این اقدام به درخواست فرماندار موصل و با هماهنگی وزارت دفاع عراق صورت گرفته ‌است.
این درحالی است که خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق به همتای ترک خود گفته‌ که اعزام این نیرو‌ها بدون اطلاع و یا هماهنگی بغداد صورت گرفته و این نیرو‌ها باید خارج شوند.او همچنین عنوان کرد: وزیر دفاع ترکیه مدعی است که اعزام این نیرو‌ها برای حفاظت از مشاوران نظامی ترکیه که به آموزش نیرو‌های عراقی در 30کیلومتری شمال‌شرق موصل مستقر هستند، امری ضروری است اما العبیدی در ادامه با رد این ادعا عنوان کرد که شمار این نظامیان برای چنین ماموریتی بسیار زیاد است.
درهمین حال نماینده روسیه در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا نشستی غیرعلنی را برای اقدامات نظامی ترکیه در سوریه و عراق برگزار کند. این اقدام در ادامه تنش‌ها میان مسکو و آنکارا صورت گرفت که درپی سرنگونی جنگنده روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه وخامت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.


تعداد بازدید :  665