شماره ۷۳۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی دولت:
بزرگتر از اردوغان هم نمی‌تواند ایران را تهدید کند
نمی‌توانیم افراد را مجبور کنیم فقط کالای داخلی بخرند رئیس‌جمهوری از اظهارات خود عدول نکرده است

گروه سیاسی|  محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن ارایه توضیح درباره علت تاخیر در تقدیم لایحه بودجه ‌سال 95 توسط دولت به مجلس گفت: از مجلس که بعد از گذشت 48 ساعت از زمان مقرر عدم ارایه لایحه بودجه، کار دولت را تخلف دانسته، تشکر و از تاخیر آن عذرخواهی می‌کنم. نوبخت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه این اظهارات را نادرست و سوال‌برانگیز دانست.
نوبخت با بیان این‌که از هفته‌های گذشته لایحه بودجه ‌سال آینده به دولت ارایه شده بود، اظهار داشت: بودجه امسال متفاوت از سال‌های دیگر است. در بودجه‌های گذشته تبصره‌هایی مطرح می‌شد که در بودجه‌ سال آینده تبصره‌های تکراری جداگانه رسیدگی شود. به گفته سخنگوی دولت، بودجه (سال 95)که متشکل از 28بند است روز دوشنبه در هیأت دولت مورد بررسی قرار گرفت که 17بند آن به تصویب رسید و مابقی در جلسه آینده به تصویب خواهد رسید.
سخنگوی دولت با اشاره به این‌که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را بررسی کند، اظهار داشت: دولت به احترام مجلس و با وجود این‌که برای تنظیم مجدد لایحه می‌بایست از اسناد فرادستی استفاده کند، همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بسیج کرد تا همزمان با لایحه بودجه لایحه برنامه ششم نیز ارایه شود.وی افزود: برنامه ششم 44حکم دارد که باید در 30 شورا از دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی تهیه و جمع‌بندی شود و بعد از بررسی به ستاد برنامه ارایه شود که از مرکز پژوهش‌های مجلس و نواب رئیس مجلس نیز خواسته شد در جلسات بررسی برنامه حضو ر داشته باشند.نوبخت در پاسخ به سوالی درباره نتیجه جلسات آقای عراقچی با نمایندگان 1+5 گفت: همان‌طور که از رسانه‌ها خواندید، وی از نتیجه این جلسات راضی بود و موضع ما این است که پرونده باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود.وی اضافه کرد: گزارش آقای آمانو برای شورای حکام است و آنها باید نظر دهند، البته این گزارش نشان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است. نوبخت در پاسخ به این‌که گفته می‌شود وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های آینده در رشته‌های علوم انسانی در بخش دولتی دانش‌آموز نمی‌پذیرد، گفت: این موضوع را از وزیر آموزش و پرورش پیگیری خواهم کرد تا در صورتی که لازم باشد توضیحات بیشتری ارایه دهد.نوبخت افزود: اگر وزارت آموزش و پرورش مایل باشد برحسب نیاز کشور در رشته‌های فنی تمرکز کند می‌بایست توضیحات قانع‌کننده‌تری برای مردم بیان کند. وی درباره سه‌کارته شدن 2 نفر از وزرای دولت نیز گفت: مجلس شورای اسلامی در برخی موارد سوالاتی را از وزرا مطرح می‌کند که اگر برایشان قانع‌کننده نباشد، در این زمینه اظهارنظر می‌کنند که درحال حاضر 2 نفر از وزرای دولت این وضع را دارند، البته این به معنای استیضاح نیست و ما نیز از مجلس تشکر می‌کنیم.
کارت اعتباری برای خرید کالا
سخنگوی دولت در پاسخ به این‌که بانک مرکزی امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی با کارت‌های اعتباری را فراهم کرده است، گفت: در این طرح دارندگان کارت‌های اعتباری اقساط‌شان از حقوق‌شان کسر می‌شود که نمی‌توانیم به آنها بگوییم فقط حق دارید جنس داخلی بخرید. این کارت‌ها مانند حقوق افراد است که پیشاپیش به آنها داده شده است که ما مکانیزم سود 12‌درصد برای کالاهای داخلی و سود 21‌درصد برای کالاهای خارجی در نظر گرفتیم که این راهکار و مکانیزم برای هدایت صاحبان کارت در جهت خرید کالاهای داخلی است.
بسیج وزارت بهداشت برای مقابله با آنفلوآنزا
نوبخت در پاسخ به این‌که دولت چه برنامه و اقداماتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای خوکی انجام داده است گفت: متاسفانه این بیماری خسارت جانی داشته و به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همه امکانات در جهت مهار بیماری بسیج شده است. وی افزود: از این قبیل بیماری‌ها در همه کشورها اتفاق می‌افتد بنابراین باید فعالیت خود را در جهت تقویت مسائل بهداشتی و درمانی قرار دهیم که این موضوع درحال انجام است.
واکنش به اظهارات اردوغان
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه و تهدیداتی که ادعا کرده است، گفت: در مورد این ادعاهای رئیس‌جمهوری ترکیه که هم نادرست و هم سوال‌برانگیز است باید بگویم که ایشان در مردادماه یک مکالمه تلفنی درباره مسائل مختلف با رئیس‌جمهوری ایران داشت. وی افزود: در پایان این مکالمه اظهار نگرانی کرد که یکی از رسانه‌های ایرانی مطلبی درباره وی و خانواده ایشان نوشته است. آقای رئیس‌جمهوری هم گفتند که این رسانه‌ها راجع به همه می‌نویسند و باید ظرفیت داشته باشیم اما باز هم این مسأله بررسی می‌شود. نوبخت گفت: این مکالمه تلفنی و صحبت در همین حد بود که همه مطالب آن نیز موجود است. ادعایی که می‌شود تهدید شده یا هشدار داده‌اند چنین نیست. سخنگوی دولت ادامه داد: آقای ظریف به بالاتر از آنها توضیح داد که هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنند ضمن این‌که اصلا تهدید نبود، بلکه حاشیه‌ای بود که در یک مسأله‌ای مطرح شد.
نوبخت گفت: این‌که این ادعاها سوال‌برانگیز است برای این است که مشاوران آقای اردوغان چه مشاوره‌ای به وی می‌دهند؟ اکنون که ترکیه هم با کشور همسایه خود عراق درگیر است هم با سوریه و هم با روسیه. با این همه معضلات می‌خواهد ایران را هم به مشکلات خود اضافه کند؟ مشاوران آقای اردوغان باید کمی دقت کنند. این فرافکنی نیست بلکه به مشکلات خود می‌افزایند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: از سال‌های دور از این‌که ملت مسلمان و بزرگ ترکیه یک حزب اسلام‌گرا را مورد حمایت خود قرار داده‌اند خوشحال بودیم منتها باید نتیجه چنین دولتی تحکیم روابط با همسایگان و دیدن چهره واقعی از اسلام یعنی صلح و دوستی باشد. نوبخت ادامه داد: مشاوران دولت ترکیه این دولت را به کجا برده‌اند که در مظان حمایت از داعش قرار گرفته است؟ این اتهام کمی نیست چرا که داعش چهره منفور ضد اسلامی است. ما مایلیم مشاوران دولت ترکیه راهنمایی‌های بهتری به آنها دهند.  وی در پاسخ به علت عدم پاسخ رئیس‌جمهوری به سوالات مطرح شده دانشجویان در روز 16 آذر و موضوع رفع حصر اظهار داشت: با توجه به این‌که روز گذشته از ابتدای صبح درگیر جلسه با وزرای دولت برای بررسی لایحه بودجه بودم موضوع را دنبال نکردم ولی رئیس‌جمهوری هر آنچه مقتضی باشد را پاسخ خواهند داد. سخنگوی دولت درباره اقدام دولت برای رفع حصر نیز افزود: دولت براساس آنچه در هر یک از مراحل بیان کرده است و هر آنچه را که رئیس‌جمهوری انجام داده اطلاع‌رسانی صورت گرفته تا اثربخش باشد و اقدامات مناسبی انجام شود تا به نتیجه برسد. نوبخت اضافه کرد: رئیس‌جمهوری از هیچ‌یک از وعده‌هایی که گفته‌اند عدول نکرده و امیدواریم این اقدامات نتیجه‌بخش باشد.


تعداد بازدید :  605